Izvoz hrane za ljubimce skočio pet puta

Bez autora
Sep 24 2024

Pršuta, slanina, kajmak, sir, džemovi. Da je Srbija carstvo raznovrsnih gurmalnuka čulo se na svim svetskim meridijanima.

Ipak da pored ljudi i životinje uživaju u specijalitetima proizvedenim u našij zemlji malo kome je poznato. Naime, izvoz hrane za kućne ljubimce u poslednjih pet godina skočio je pet puta. Da li je ovaj sektor privrede nova izvozna šansa za naše privrednike?

Dok su nekada ostaci od obroka služili kao ručak ili večera kućnim ljubimcima, navike vlasnika su se promenile tokom godina. Tri obroka dnevno, sa pravilno izbalansiranim vitaminskim dodacima, različite vrste mesa, suva granulirana hrana ili mesni narezci, tek vlasnici danas itekako paze da im ljubimci imaju što kvalitetniju ishranu. Prateći navike vlasnika pasa i mačaka, sve je raznovrsnija i ponuda na tržištu. Stoga i ne čudi činjenica da je broj pet šopova u današnje vreme naglo porastao. A posledično tome, ne bi trebalo da iznenadi i podatak da veliki tržišni potencijal leži upravo u proizvodnji hrane za ljubimci.

- Poslednjih pet godina, sa nekih 145 miliona evra izvoza, došli smo do prošle godine od 306 miliona evra, znači ukupne hrane za životinje, dok je izvoz hrane za kućne ljubimce sa 45 miliona evra neke 2019. Došao je do 170 i nešto miliona evra. Nema neki signifikantan povećani broj tih novih kompanija, ali i ove koje posluju, se razvijaju, izuzetno dobro prate, zastupljeni su u regionu.- kaže Nenad Budimović, Privredna komora Srbije.

Inostrani kupci preferiraju našu hranu

Inostrani kupci počeli su da preferiraju našu hranu zbog toga što su sirovine u našoj zemlji kvalitetne i pre svega nisu genetski modifikovane, kažu nam vlasnici firme koja izvozi hranu na veliki broj tržišta. Uostalom njihova poslovna priča, koja kaže da su za 30 godina od maltene kioska do uskoro tri velika pogona stigli, govori o potencijalu ove proizvodnje.

- Uspeli smo da pripremimo neke proizvode koje sledeće godine kada izbacimo niko ih neće proizvoditi u svetu. Počeći od tehnologije kako se oni rade do toga da je i oprema prva koja se prvi put pojavlja tako nešto u svetu. Ali ako gledamo profit, najbolje je u zemlje trećeg sveta, kako kažu Afrika, Azija, zato što recimo džak jednog poznatog brenda u Nigeri košta 250 eura.- Predrag Gvozdenović, vlasnik firme za proizvodnju hrane za ljubimce

Ne slažu se ipak svi oko potencijala. Naime, pojedini ekonomski stručnjaci ističu da bi se trebalo fokusirati na isplativije privredne grane.

- Ja ne bih rekao i nisam od onih koji zagovara da je u suštini naša neka razvojna šansa posebno u izvozu primarnih poljoprivrednih proizvoda pa čak i u ovom prerađivačkom prehrambenom sektoru. Značajniji doprinos i značajan rezultat je zabeležila trgovine, građevinarstvo ali i industrije- rekao je Ivan Nikolić, ekonomista.

Slagali se ili ne sa pretpostavkom da proizvodnja hrane za kućne ljubimce zaista predstavlja budućnost, tek ova industrija je posle korone pokazala svoju otpornost i potencijal. Naime, dok su brojni sektori privrede bili pogođeni manje ili više posle pandemije, sektor proizvodnje hrane za ljubimce nastavio je stabilan rast i u tom periodu.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik