Izgradnja Koridora 10 u Srbiji trenutno napreduje najbolje u poslednjih 20 godina, a radovi na završetku tog putnog pravca kasne u najvećoj meri zbog nedostatka kapaciteta za upravljanje projektima. Postoji ozbiljna politička volja da se završi Koridor 10, a ono što ograničava priču je to što država poslednjih 20 godina nije stvarala ozbiljne kapacitete za upravljanja projektima.Država je uočila taj problem i stvari u toj oblasti polako idu na bolje. Ukoliko Koridor 10 u Srbiji bude završen i godinu dana kasnije nego što je najavio ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić, do maja 2012. godine, to biti najveći uspeh srpskog državnog graditeljstva u poslednjih nekoliko decenija.
Izgradnja Koridora 10 u Srbiji trenutno napreduje najbolje u poslednjih 20 godina, a radovi na završetku tog putnog pravca kasne u najvećoj meri zbog nedostatka kapaciteta za upravljanje projektima, kazao je direktor konsultantske kuće "Ju bild" profesor Zoran Đorđević.
Kako je istakao, postoji ozbiljna politička volja da se završi Koridor 10, a ono što ograničava priču je to što država poslednjih 20 godina nije stvarala ozbiljne kapacitete za upravljanja projektima.
- Država je uočila taj problem i stvari u toj oblasti polako idu na bolje - kazao je Đorđević i istakao da će ukoliko Koridor 10 u Srbiji bude završen i godinu dana kasnije nego što je najavio ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić, do maja 2012. godine, to biti najveći uspeh srpskog državnog graditeljstva u poslednjih nekoliko decenija.
- Za Koridor 10 postojale su ozbiljne ideje da se gradi po malim deonicama, da bi se primenili manje strogi uslovi međunarodnih finansijera, kako bi domaće firme mogle da dobiju posao - kazao je on i dodao da domaća preduzeća znaju da rade posao, ali da teško izlaze na kraj sa procedurama na međunarodnim tenderima.
Kako je istakao, domaća preduzeća dobro znaju da grade, ali imaju problema kad treba da sređuju papire po procedurama stranih banaka, pa se pojavi inostrani izvođač, donese svoje bankarske garancije, reference u poslednjih pet godina i svoju sposobnost upravljanja projektima i dobije posao, a posle sve ostalo rade domaće firme kao podizvođači.
- Cena izgradnje kilometra autoputa vrlo je promenljiva, od slučaja do slučaja, jer nigde ne postoje dve iste deonice, niti uslovi na tržištu. Državi će biti potrebno još neko vreme da usavrši sopstvene sposobnosti da raspisuje transparentne i istovremeno zakonite i efikasne tendere - kazao je Đorđević i naveo da je u toj oblasti dobro rešenje privatno javno partnerstvo, odnosno ono što se nekad u Srbiji nazivalo koncesijama.
- Za građenje puteva postoji mnogo uspešnijih načina od obične koncesije, i to će tek biti zastupljeno u Srbiji u budućem periodu. Kada država bude počela da primenjuje moderne mehanizme podele rizike sa privatnicima, mislim da ćemo imati jeftinije i kvalitetnije puteve - kazao je on.
Ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić kazao je krajem prošle nedelje da se ne kasni sa izgradnjom Koridora 10 u Srbiji, kao i da će taj putni pravac biti završen, kao što je i najavljeno, do maja 2012. godine.
On je rekao i da će radovi na severnom kraku, od Novog Sada do Horgoša, početi uskoro.
Radovi na izgradnji obilaznice oko Dimitrovgrda na Koridoru 10 zvanično su otvoreni pre nekoliko dana, a Mrkonjić je najavio da će ove godine biti završen severni krak Koridora 10, kao i da će biti započeta izgradnja još sto kilometara autoputa.
Mrkonjić je naveo da je za izgradnju, preostalih oko 250 kilometara, putnog Koridora 10 u Srbiji obezbeđena 1,1 milijarda evra.