Narodna banka Srbije je uputila svim društvima za osiguranje koja su neosnovano povećala premiju osiguranja od autoodgovornosti dopis kojim ih poziva da tu premiju u najkraćem roku vrate na prethodni nivo.
Narodna banka Srbije će, u okviru svojih nadzornih ovlašćenja, pokrenuti postupke nadzora protiv onih društava za osiguranje koja nastave s naplatom neopravdano povećanih premija i preduzeti sve potrebne mere radi zaštite prava i interesa ugovarača osiguranja, uz primenu mera nadzora i drugih sankcija prema društvu za osiguranje, odnosno odgovornim licima.
Istovremeno, Narodna banka Srbije očekuje i da društva za osiguranje bez odlaganja obaveste ugovarače osiguranja o roku i načinu na koji će izvršiti povraćaj novca onim ugovaračima osiguranja kojima su naplaćene neosnovano veće premije u prethodnih 25 dana, odnosno od 1. avgusta, kada je premija obaveznog osiguranja od autoodgovornosti znatno povećana – u proseku za oko 22%.
Kao regulator na tržištu osiguranja, Narodna banka Srbije je na današnjoj vanrednoj sednici Izvršnog odbora usvojila i propis kojim onemogućava da se ovakve okolnosti ponove, tako što je posebno uredila postupak donošenja odluka u društvima za osiguranje koje se odnose na uslove i tarife premija obaveznih osiguranja. To znači da će ubuduće društva za osiguranje 60 dana pre planiranog povećanja obaveštavati Narodnu banku Srbije o nameri promene tarife premija, uz dostavljanje dokumenata kojima su utvrdila opravdanost promene tih tarifa premija, posebno uzimajući u obzir srazmeru uzajamnih davanja u zaključenim ugovorima, uticaj na zaštitu prava i interesa korisnika obaveznog osiguranja, solventnost ili finansijski položaj društva i druge relevantne podatke, što će omogućiti sprečavanje ovakvih situacija u budućnosti.
Isto tako, NBS je propisom predvidela viši stepen odgovornosti članova uprave i ovlašćenih aktuara u društvima za osiguranje koji učestvuju u donošenju navedenih odluka.
Nastavljajući svoju deceniju dugu praksu da deluje u službi građana i privrede, Narodna banka Srbije preduzela je navedene aktivnosti, s obzirom na to da je, u skladu s podacima kojima raspolaže, utvrdila da je povećanje tarife premija na tržištu neopravdano, imajući u vidu visoku profitabilnost ove tarife osiguranja, veoma povoljan pokazatelj odnosa šteta i premije, kao i ukupni pozitivni odnos poslovno-funkcionalnih prihoda i rashoda.
Narodna banka Srbije ističe i da je ovo neopravdano povećanje premija sprovedeno bez adekvatne analize efekata, u periodu svetske krize, u trenutku kada se očekuju dalji izazovi iz međunarodnog okruženja i troškovni pritisci na svetskom nivou.
Kao što je poznato, Narodnoj banci Srbije, kao centralnoj banci, osnovni cilj je postizanje i održavanje stabilnosti cena, kao i doprinos očuvanju i jačanju stabilnosti finansijskog sistema. Kao supervizor u delatnosti osiguranja, Narodna banka Srbije svoju funkciju vrši s ciljem zaštite prava i interesa osiguranika i drugih korisnika osiguranja, pritom vodeći računa o solventnosti i likvidnosti društava za osiguranje.
U slučaju osiguranja od autoodgovornosti, koje je zakonom propisano kao obavezno i koje po svom učešću u ukupnoj premiji predstavlja najznačajnije i najmasovnije osiguranje, zaštita interesa ugovarača osiguranja i trećih oštećenih lica predstavlja javni interes koji proističe iz uloge ovog osiguranja, zbog čega je ono i obavezno za sve vlasnike motornih vozila registrovanih za učešće u saobraćaju.
Narodna banka Srbije ističe da su u teškim vremenima svi dužni da pokažu odgovornost i vode računa i o opštem interesu, pored sopstvenog, jer se nepromišljeni i ishitreni potezi pojedinaca mogu vratiti celokupnom sistemu s nesagledivim posledicama.