Priliv para u budžet po osnovu akciza na gorivo u prvom kvartalu ove u odnosu na isti period prošle godine veći je za oko 5,87 odsto.Nezvanično se, međutim, saznaje da i pored ovog plusa u državnoj kasi, za sada nema dogovora o eventualnom smanjenju akciza na pojedine derivate i prelivanje na drugu akciznu robu (recimo, na cigarete ili alkohol). Završena je analiza o eventualnom smanjenju akciza na benzine i povećanju na tečni naftni gas i evro dizel o čemu će se razgovarati na radnoj grupi Ministarstva finansija zakazanoj za sutra.
Priliv para u budžet po osnovu akciza na gorivo u prvom kvartalu ove u odnosu na isti period prošle godine veći je za oko 5,87 odsto.
To je potvrđeno „Politici” u Ministarstvu finansija tako da nemaju osnova spekulacije da je zbog pada prometa goriva na benzinskim pumpama nastala rupa u budžetu od oko 40 miliona evra.
Nezvanično se, međutim, saznaje da i pored ovog plusa u državnoj kasi, za sada nema dogovora o eventualnom smanjenju akciza na pojedine derivate i prelivanje na drugu akciznu robu (recimo, na cigarete ili alkohol).
Završena je, saznaje se, analiza o eventualnom smanjenju akciza na benzine i povećanju na tečni naftni gas i evro dizel o čemu će se razgovarati na radnoj grupi Ministarstva finansija zakazanoj za sutra.
Da li će, međutim, ova analiza dobiti zeleno svetlo zavisiće od toga kako će se to dugoročno odraziti na priliv para u budžet, jer postoji opasnost da se zbog povećanja državnih zahvatanja u TNG i evro dizelu smanji njihov promet.
Nebojša Atanacković, predsednik Upravnog odbora „Nafte a. d”, kaže da do novog poskupljenja koje se očekuje od utorka (prema sadašnjem kretanju cena sirove nafte i kursa dolara za oko 3,5 dinara po litru), ne mora da dođe, ukoliko NIS odluči da ne povećava veleprodajnu cenu goriva. Odnosno onu po kojoj privatnici gorivo preuzimaju u rafinerijama, jer bi im u tom slučaju ostalo čisto pet dinara marže.
Upitan zašto bi NIS to činio, Atanacković kaže, da ova kompanija ima prostora za to, te da NIS ne bi bio na gubitku, jer poslednjih meseci kupuje jeftinije naftu, a kada je preradi cena derivata dovoljno poraste da ima čistu zaradu samo na razlici u ceni. I upravo je tu šansa da se bar na kratko zaustave ove stalna poskupljenja.
Realno je očekivati da će posle ove najnovije korekcije cena, gorivo u Srbiji ponovo biti u vrhu liste najskupljih, za šta je pre svega kriva loša Uredbu o cenama derivata koja je nedavno izmenjena a koja je samo produžila rok za koji gorivo poskupljuje i to u većem iznosu.
Saša Mileusnić, direktor u kompaniji „Petrobart AVIA”, kaže da će novi cenovnici na pumpama od naredne nedelje zavisiti pre svega kako će se NIS ponašati i ako „gazda” poveća cenu onda će morati i privatnici. Čak i ako NIS ne poveća cenu, privatnici cenovnike moraju korigovati bar u manjem iznosu jer odavno nemaju pet dinara marže što im po uredbi pripada.
NIS će, veruje Mileusnić, iskoristi monopol koji ima i maksimalne cene koje propisuje država primeniti na pumpama. I on se slaže da nova Uredba nije rešila ni jedan od gorućih problema – niti je snizala cenu rafinerijske prerade (što bi dovelo po pojeftinjenja goriva), niti je zaustavila rast cena derivata. Samo je psihološki odložila korekcije sa 15 na 30 dana, dodajući da je promet goriva na pumpama u prvom kvartalu ove u odnosu na isti period lane opao za oko 30 odsto, ali da se od maja situacija popravlja.
U Ministarstvu energetike kažu da će se u ponedeljak precizno znati za koliko će gorivo poskupeti, jer će se tada praviti presek stanja kretanja cene sirove nafte i kursa dolara, ali dodaju da ne treba očekivati veće oscilacije od ovih 3,5 dinara u proseku.
Milan Rakić, predsednik Udruženja vlasnika benzinskih stanica, kaže da je na jučerašnjem sastanku u Ministarstvu energetike još jednom ponovio da je jedini izlaz iz ove situacije otvaranje tržišta i slobodan uvoz derivata jer bi tako građani dobijali jeftinije i kvalitetnije gorivo koje NIS do 2014. godine (dok se ne završi modernizacija rafinerija) neće moći da proizvodi.