Od raspada bivše Jugoslavije u Srbiji je završeno tek 250 kilometara autoputeva na Koridoru 10. Za vreme ove Vlade podignut je kredit međunarodnih banaka vredan 1,2 milijarde evra za završetak preostalih 250 kilometara.Rok je 2012. godina, a trenutno se radi na 107 kilometara puta Horgoš-Novi Sad. Godinama je u Srbiji Koridor 10 jedan od važnijih ciljeva, ali mu se i dalje sporo približavamo. Od 1990. do 2000. godine završeno je ukupno 108 kilometara koridora.
Za poslednje dve decenije izgrađena tek polovina autoputeva na Koridiru 10. Nedostaje još 250 kilometara. Najveći zastoj u izgradnji stvara nedostak projektne dokumentcije, ali i zbog loših političkih odluka.
Od raspada bivše Jugoslavije u Srbiji je završeno tek 250 kilometara autoputeva na Koridoru 10. Za vreme ove Vlade podignut je kredit međunarodnih banaka vredan 1,2 milijarde evra za završetak preostalih 250 kilometara. Rok je 2012. godina, a trenutno se radi na 107 kilometara puta Horgoš-Novi Sad.
Godinama je u Srbiji Koridor 10 jedan od važnijih ciljeva, ali mu se i dalje sporo približavamo. Od 1990. do 2000. godine završeno je ukupno 108 kilometara koridora.
Kasnije, tokom tri Vlade - Zorana Đinđića, Zorana Živkovića i Vojislava Koštunice, od 2000. do 2008. ukupno je napravljeno 78,5 kilometara novog puta. Vlada premijera Mirka Cvetkovića, za svoje dve godine mandata izgradila je 65 kilometara Kodidora 10.
Ekonomista Milan Kovačević smatra da se reforme sporo sprovode i da nisu stvorene pogodne institucije koje će realizovati krupne projekte.
"Nekada nam kasni finasiranje, pa se sa tim pravdamo, kada ga obezbedimo često plaćamo penale, ne možemo povući finansiranje. Uvek imamo neko opravdanje, a razlog je što nemamo dobru logistiku", kaže Kovačević.
Najveći zastoj u izgradnji Kodidora 10 stvara nedostak projektne dokumentcije. Neki političari veruju da nemamo dovoljno stručnjaka i da ih treba dovesti iz inostranstva.
U CIP-u, međutim, kažu da imaju 500 vrsnih projektanata, ali da bi ih zadržali moraju da ih plate i do 1.500 evra mesečno. U protivnom oni odlaze u strane firme, a često se dešava da se vraćaju kao nadzor nad projektima koji su sami radili.
Decenija bez posla
"Mi poslednjih deset godina nismo imali posla. Mogli smo za to vreme sve ovo što nam fali da isprojektujemo na miru i stvorimo projektnu dokumentaciju bez ikakve pomoći sa strane", rekao je direktor CIP-a Milutin Ignjatović.
Preduzeće "Koridor 10" trenutno vodi sve poslove na koridoru i na severu i na jugu raspolaže svim kreditima namenjenim izgradnji. Kontrolišu ga tri vladajuće partije, SPS, Demokratska stranka i G17 koji imaju po tri člana upravnog odbora, G17 ima i predsedničku fotelju.
"Naša javna preduzeća su tako organizovana da predstavljaju neku vrstu zasluge jedne partije i tu se stavljaju ljudi iz te partije koji nemaju profesionalna znanja niti im je pravi cilj okrenut ka uspešnosti tog preduzeća", rekao je Milan Kovačević.
Prema njegovim rečima, velika je šteta da nema ni političke volje da se ubrza privatizacija javnih preduzeća i da se na razne načine prihvati i privatni kapital da bi se ubrzalo popravljanje ukupne infrastrukture.
Da imamo gotov Koridor 10 godišnje bismo mogli da računamo na prihod od milijardu evra. Ovako Rumuni i Bugari žure da završe Kodidor 4 i obiđu teritoriju bivše Jugoslavije.
Toga se boje i Hrvati i Slovenci jer kako konkurisati drumskom prevozu koji nema nijednu granicu od Atine do Minhena, dok kod nas i Hrvata kamion može da čeka i čitav dan.c