Hrvatska konzultantska kuća Sense Consulting, koja je prošle godine preko estonske platforme Funderbeam prikupila pet milijuna kuna kapitala, ovog će tjedna isplatiti dividendu od 41 tisuću eura. Bit će to ujedno prvi put da neka kompanija, koja je putem equity crowdfundinga na toj platformi došla do kapitala, isplaćuje dividendu i povrat investitorima u gotovini. Uglavnom se, naime, inače radi o startupima, a Sense Consulting je pokazao da Funderbeam sasvim dobro mogu koristiti i već etablirane kompanije. Njihov je primjer slijedila i Pivovara Medvedgrad, prikupivši milijun eura, koja bi dividendu trebala početi isplaćivati iduće godine.
Hrvatska konzultantska kuća Sense Consulting, koja je prošle godine preko estonske platforme Funderbeam prikupila pet milijuna kuna kapitala (oko 670 tisuća eura), ovog će tjedna isplatiti dividendu od 41 tisuću eura.
Bit će to ujedno prvi put da neka kompanija, koja je putem equity crowdfundinga na toj platformi došla do kapitala, isplaćuje dividendu i povrat investitorima u gotovini. Uglavnom se, naime, inače radi o startupima, a Sense Consulting je pokazao da Funderbeam sasvim dobro mogu koristiti i već etablirane kompanije. Njihov je primjer slijedila i Pivovara Medvedgrad, prikupivši milijun eura, koja bi dividendu trebala početi isplaćivati iduće godine.
- Prošla nam je godina bila najuspješnija od osnutka. Prihodi su narasli na više od 12 milijuna kuna, a dobit na 1,6 milijuna kuna - kaže nam direktor i suvlasnik Sense Consultinga Vedran Antoljak, koji sada planira daljnji rast u Hrvatskoj i širenje u regiji.
U eksperimentalnu dokapitalizaciju preko estonske platforme - koja je sa Zagrebačkom burzom u Hrvatskoj lani osnovala podružnicu Funderbeam SEE - upustili su se pod vodstvom iskusnog investitora Ratka Bajakića, vlasnika ICF-a. On je u prošlogodišnjoj kampanji u njih uložio 150 tisuća eura te organizirao cijelu dokapitalizaciju prema pravilima platforme.
Stvar funkcionira po malo neobičnom, ali efikasnom modelu financiranja. Na Funderbeamu se objavi kampanja s podacima o tvrtki, planovima i udjelu koji se nudi ulagačima, oni uplaćuju novac posebno osnovanoj estonskoj kompaniji (u ovom slučaju Sense SPV) koja u njihovo ime drži udjel u “izlistanoj” kompaniji.
Preko tog estonskog SPV-a svi ulagači dobivaju i svoj dio “dividende”, što je u formalnom smislu kamata. Naime, nakon primitka dividende Sense SPV na temelju ugovora o financiranju s pojedinim investitorima isplaćuje im na njihove račune kamatu. Kako tumači Bajakić, u slučaju Sense Consultinga radi se o kamati od oko šest posto na uloženi kapital, pri čemu svoj dio uzima i platforma.
Zanimljivost Funderbeama je i u tome što, na temelju blockchain tehnologije, omogućava trgovanje udjelima, što znači da postoji tzv. sekundarno tržište za udjele. Na platformi se tako trguje tokenima (usitnjenim udjelima nominalne vrijednosti od jednog eura koje svaki investitor temeljem ugovora o financiranju ima sa SPV-om iz Estonije), a dosad je, kaže Bajakić, promet Sense tokenima bio 40 tisuća eura. On sam napravio je većinu tog prometa, dokupivši nakon dokapitalizacije tokene u vrijednosti 35 tisuća eura jer, kako kaže, kao vodeći investitor najviše vjeruje u uspjeh kompanije.
Damir Bićanić, direktor Funderbeam SEE, najavljuje skoru novu kampanju jednog domaćeg tehnološkog startupa te najesen još barem dvije male tvrtke. Naglašava da su u posljednjih godinu dana preko njih ukupno četiri hrvatske tvrtke prikupile gotovo 2,5 milijuna eura (uz Sense Consulting i Pivovaru Medvedgrad, to su startupi Include i Aspida). Tako se prikuplja od najmanje 200 tisuća do maksimalno milijun eura.
- U Hrvatskoj postoje izuzetno kvalitetne male i srednje kompanije kojima je potreban kapital za daljnje širenje, a prije Funderbeama bilo im je komplicirano proširiti bazu investitora, posebno malih ulagača iz inozemstva. Kako je proces prikupljanja potpuno digitaliziran, a sama kompanija dobije formalno samo jednog suvlasnika (SPV namijenjen za pojedino financiranje), samo prikupljanje i povećanje kapitala izuzetno je jednostavno. Jednako tako i za ulagače - kaže Bićanić. Dodaje kako se Funderbeam širi na nova tržišta (upravo pripremaju otvaranje ureda i početak poslovanja u Velikoj Britaniji) te povećava bazu investitora. - Tako će i apsorpscijski kapacitet investicija biti veći, što će se već ove godine odraziti na veličinu pojedinih financiranja u Hrvatskoj - najavljuje.
Sense Consulting je osnovan 2007. godine, s prosječnim rastom od 30 posto i 50-ak zaposlenika, a izlazak na Funderbeam im je treća dokapitalizacija. Antoljak je i dalje najveći pojedinačni dioničar, a u posljednjoj su rundi ponudili udjel u vlasništvu od 20 posto.
- Zbog povoljne situacije kod banaka i temeljem odličnog poslovanja u 2016. i 2017. godini namjeravali smo daljnji rast primarno financirati kreditom, ali smo ipak procijenili da je financiranje putem dokapitalizacije mnogo bolji način iz strateške perspektive razvoja Sense Consultinga u vodeću regionalnu konzultantsku tvrtku - kaže Antoljak.
Ratko Bajakić bio je, pak, presudan što su se odlučili za Funderbeam i njihov postupak “inicijalne ponude tokena” (eng. Initial Token Offering; ITO), kako se takvo prikupljanje kapitala još naziva.
I sama ta platforma nastala je kroz crowdfunding 2015. godine, na njoj je sada registrirano 35 tisuća korisnika ulagača, a dosad je prikupljeno više od sedam milijuna eura kapitala.