Short selling kao trgovinski pojam ovih je dana ušao i u mejnstrim medije. Ova tema je poslednjih dana izuzetno aktuelna zbog događanja oko kompanije GejmStop.
Šort seling, kod nas poznatiji kao "šortanje" je način ulaganja u kojem se prvo prodaje ‘pozajmljena’ akcija (za pozajmicu se plaća naknada) ili vrijednosni papir da bi se kasnije, kad joj cena padne, kupila, piše portal SEEbiz.
Zarada se ostvaruje na razlici između prodajne (više) i kupovne (niže) cene. Ulagači ustvari, očekuju pad cene akcije i na tome zarađuju.
Matematička formula kratke prodaje relativno je jednostavna. Prema zadatim postavkama mrežni brokeri uvek prikazuju neto dobitak ili gubitak na trgovinskim platformama. Što je niža cena otkupa vaših deonica u odnosu na vašu prodajnu cenu, to se više novca zarađuje. Drugim rečima, što je niža cena akcije koja se prodaje kratko, to je veća verovatnoća da ćete postići značajan dobitak.
Kada je najbolje vreme za Short? Nažalost, niko ne može predvideti budućnost. Međutim, postoje određeni scenariji u kojima se short sell akcije mogu pokazati korisnim.
Izdvajamo tri scenarija u kojima šortanje može biti dobar potez:
1. Finansijski krah na tržištu
Sećate se finansijskog kraha iz 2008. godine? Dvanaest godina nakon toga došla je koronakriza, pa smo u februaru prošle godine bili svedoci oštrog berzanskog pada. Neki kažu da ga možemo očekivati ponovo, poput, na primer, Džeremija Grantama. Padovi se događaju, iako ne tako često. Međutim, sve je u tome da budete spremni, pa ako se dogodi, znate što trebate da uradite.
2. Skandal u kompaniji
Ovaj se scenario događa češće od finansijskih nesreća. Sećate se Folksvagenovog skandala sa emisijom dizela 2015. godine? Ili iz nešto bliže prošlost skandal sa Wirecardom.
3. Loši poslovni rezultati kompanije
Svakog kvartala javna preduzeća objavljuju svoje izveštaje o zaradi. Analitičari daju svoje procene koliki će, između ostalog, biti i iznos zarade po akciji i prihoda.
Ako kompanija posluje ispod očekivanja tržišta, posledica će verovatno biti ta da će vlasnici deonica poželeti da prodaju svoje udele, dok će, istovremeno, neki drugi pokrenuti nove kratke pozicije. Nakon niza loših izveštaja o zaradi, firma bi mogla početi da pokazuje odlike padajućeg trenda.