Privrednici i samostalni preduzetnici u Republici Srpskoj suočavaju se sa mnogim apsurdima u radu administracije. Umjesto da pojednostave poslovanje i niz drugih procedura, službenici u nadležnim institucijama često traže dokumentaciju koja im je dostupna u njihovim računarima.
Da je takva situacija uvjerili su se i nadležni u Zanatsko-preduzetničkoj komori regije Banjaluka, kojoj su samostalni preduzetnici već počeli da prijavljuju apsurde sa kojima se suočavaju i nadležnim institucijama.
- Mnogo je apsurda u radu birokratije. Navodimo samo jedan primjer. Prilikom traženja rješenja o izvodu iz registra samostalnih preduzetnika u gradu Banjaluka potrebno je popuniti obrazac i dostaviti kopiju lične karte. Pored toga, oni traže i kopiju rješenja o osnivanju, a koje oni sami izdaju, koji je u njihovoj bazi. Do tog rješenja mogu da dođu sa nekoliko klikova - kazao je “Glasu” direktor Zanatsko-preduzetničke komore regije Banjaluka Vladimir Blagojević.
Ovo je samo, navodi on, jedan od niza primjera bespotrebne dokumentacije koju traže nadležne institucije samostalnim preduzetnicima.
- Umjesto da olakšaju poslovanje, oni otežavaju. Zbog toga, pozivamo samostalne preduzetnike da nam prijave sa kojim se sve situacijama susreću, kako bismo pokrenuli inicijativu za ukidanje niza tih apsurda u kojima se traži dostavljanje nepotrebne dokumentacije. Preduzetnici gube vrijeme na prikupljanje dokumentacije koja je u bazi nadležnih institucija - poručio je Blagojević.
Sličnog stava je i prvi čovjek Privredne komore RS Pero Ćorić koji navodi da se o ideji ukidanja nepotrebne dokumentacije koja samo otežava poslovanje priča unazad nekoliko godina.
- Mnogi procesi se digitalizuju i ubrzavaju, a to bi svakako trebalo primijeniti i na privrednike - kazao je “Glasu” predsjednik Privredne komore RS.
Privrednici se često, navodi on, susreću sa mnogim nelogičnostima kada je riječ o radu u administraciji.
- Na dobijanje raznih rješenja i dokumenata gubi se puno vremena. Ide se od vrata do vrata. To je bespotrebno u današnje vrijeme kada se svi procesi digitalizuju. To je posebno evidentno kod izdavanja građevinskih dozvola, lokacijskih uslova, određenih saglasnosti - naveo je Ćorić i dodao da ima mnogo prostora da se rad administracije popravi i unaprijedi kako bi ona konačno počela da radi u službi privrede.
“Giljotina propisa”
Pero Ćorić navodi da se u Srpskoj još prije dvije godine počeo sprovoditi projekat “Giljotina propisa” koji bi idućih godina trebalo da da rezultate.
- Taj projekat, koji bi trebalo da definiše koliko propisa treba
ukloniti, a koliko spasiti, dobro je krenuo, ali je nažalost, u
posljednje vrijeme zastao u realizaciji. Kroz taj projekat i analize
trebalo bi vidjeti gdje se najviše gubi vremena. Na svemu tome treba
poprilično raditi, ali sve bi u konačnici trebalo da da ogromne
rezultate - kazao je Ćorić.