Ključni problemi ugostitelja radna snaga, administrativno i porezno opterećenje

Bez autora
Nov 05 2024

Ključni problemi ugostitelja su nedostatak kvalitetne radne snage i veliko administrativno i porezno opterećenje te je sazrelo vrijeme da se u trenutku snažnog gospodarskog rasta rasterete i ugostitelji i turistički djelatnici, izjavio je u ponedjeljak predsjednik Hrvatske obrtničke komore (HOK) Dalibor Kratohvil.

Kratohvil je na početku 36. Kongresa ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a naglasio da je HOK apolitična organizacija, kojoj su jedini interes 122 tisuće hrvatskih obrtnika, ali da traže i trebaju podršku politike kako bi taj resor stavili na razinu koju zaslužuje, u interesu razvoja ugostiteljstva, turizma i gospodarstva.

Kao jednu od ključnih tema naveo je i reformu strukovnog obrazovanja, kazavši kako mladima koji se žele školovati za obrtnička zanimanja treba omogućiti da više budu u hotelima, restoranima, kuhinjama, obrtničkim radionicama. Spomenuo i povećanje cijena osnovnih namirnica i sirovina, ali i da cijene energenata u obrtništvu nisu snažno rasle, zahvaljujući subvencijama Vlade, te vjeruje da će se tako i nastaviti. 

Glavina: Iduće sezone prodaja turističkih aranžmana bit će zahtjevna

Ministar turizma i sporta Tonči Glavina istaknuo je da je u prošle dvije godine u programu konkurentnosti turističkog gospodarstva subvencionirano više od 260 ugostitelja i projekata zelene tranzicije te da su dodijeljena 3 milijuna eura, a lani je riješeno i pitanje poreznog tretmana napojnica.

Naglasio je da traje sveobuhvatni reformski proces turističkog sustava, kako bi zadržali konkurentnost i rast prihoda te balansirali kvalitetu života građana i turista, a sastavni dio je i mogućnost da domaći gosti mogu ljetovati u Hrvatskoj. 

Apelirao je na ugostitelje da pripaze na odnos cijene i kvalitete, jer na velikim emitivnim tržištima gospodarska situacija nije kao prije pa će prodaja za sljedeću sezonu biti zahtjevna, tj. da se sva naša tržišta pri biranju destinacije kao glavnom motivu okreću vrijednosti cijene i kvalitete.

Ugostitelje je pozvao da obrate pažnju na tzv. sezonske objekte, koji najviše generiraju disbalans cijene i kvalitete.

- Turizmom se želimo baviti cijele godine i moramo zaboraviti na model visoke sezonalnosti. Hrvatska je sada cjelogodišnja turistička destinacija, poručio je Glavina dodao da podaci za listopad govore o rastu dolazaka i noćenja za 8 posto.

Naveo je da se radi i na osiguranju dovoljno radne snage, kao i na poticanju što više hrvatskih državljana da se bave turizmom cijele godine te je u tom smislu spomenuo rast plaća i cjelogodišnje zapošljavanje.

Na pitanje o nezadovoljstvu iznajmljivača zbog većeg oporezivanja, ministar je rekao da se su sve reforme usmjerene da zaštite one koji se bave turizmom. 

Što se tiče usluga u domaćinstvu, već je ove godine 40 posto tih kapaciteta bilo prazno u srcu sezone, odnosno popunjenost i prihodi padaju, konstatirao je. 

Smatra da će se taj trend, ako se ne napravi transformacija, nastaviti te da to treba zaustaviti mjerama koje se odnose na smještaj i apartmanizaciju u stambenim zgradama, koja onemogućava domicilnom stanovništvu kvalitetan život.

- Odlučili smo odgovoriti na to sustavnim načinom, s rokom prilagodbe od pet godina, s mjerama koje kreću nakon usvajanja paketa zakona početkom 2025. i time ćemo zaštititi one koji su domaćini i prenose autohtono iskustvo, ustvrdio je. 

Dodao je da se nikome ne zabranjuje rad nego stavlja u pripadajuću kategoriju, kao što je poduzetništvo u turizmu.

Glavina je još rekao da podržava prostornu politiku koja definira i štiti autohtoni prostor i arhitekturu, što daje konkurentnu prednost.

- Puno problema s kojima se sada borimo moglo je biti riješeno prostorno-planskom politikom, koja je bila prilično liberalna, rekao je.

Direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić ustvrdio je da usluga mora imati adekvatnu vrijednost za novac, da svako povećanje cijene treba biti popraćeno kvalitetom usluga i sadržaja.

Ocijenio je da će to biti jedan od presudnih faktora pri odlučivanju za putovanja te da nas sljedeće sezone očekuje intenzivna i zahtjevna tržišna utakmica.

Rast broja ugostiteljskih obrta

Predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a Hrvoje Margan rekao je da je u odnosu na lani, broj ugostiteljskih obrta povećan za dva posto, pa je veće i zapošljavanje u obrtima.

Rasla je kvaliteta objekata jer su se više otvarali restorani nego caffe barovi.

- Obrtnici trebaju pojašnjenja postojećeg zakona o turizmu, kako će se provoditi nove odredbe o formiranju i djelovanju smještajnih i ugostiteljskih objekata, koje su "spuštene" na lokalne jedinice, a trebaju i odgovore o promjenama u zakonu o ugostiteljstvu, pogotovo što se tiče domaćina, rekao je.

Naveo je i aktualni problem nedostatka stručnih radnika te kako treba raditi na implementaciji strane radne snage. 

- Što se tiče cijena, trgovina ih podiže, pa tako i konačnu cijenu ugostitelja, kazao je.

Margan je još istaknuo da obrtnici pozdravljaju novi zakon o radu i strancima, produljenje radnih dozvola na tri godine i sezonski na devet mjeseci, a smatraju i da je PDV od 13 posto potreban za sve usluge u ugostiteljstvu.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik