Od velikih država suficit ostvaren samo sa Velikom Britanijom

Bez autora
Aug 21 2024

U prvih šest mjeseci ove godine Bosna i Hercegovina je ostvarila suficit u spoljnotrgovinskoj razmjeni sa ostalim zemljama samo sa Velikom Britanijom.

U detaljnim podacima Spoljnotrgovinske komore BiH, koji su objavljeni u njihovom Infokomu, navodi se da je u Veliku Britaniju u prvoj polovini godine izvezeno proizvoda za 49,6 miliona KM, a uvezeno za 42,3 miliona KM.

Sa druge strane, najveći deficit od trećih zemalja je sa Turskom, i to za više od 600 miliona KM.

U Tursku je plasirano proizvoda za 182,6 miliona KM, a iz turske je došlo za 793 miliona KM.

Slijedi Kina, u koju je otišlo proizvoda iz BiH za 31,2 miliona KM, dok ih je iz ove države došlo čak za 507 miliona KM.

U Sjedinjene Američke Države je izvezeno robe za 96,7 miliona KM, a stiglo je za 128,7 miliona KM.

Iz Rusije je proizvoda stiglo za 92,8 miliona KM, a u teritorijalno najveću zemlju svijeta je otišlo robe za 39,4 miliona KM.

U Ujedinjene Arapske Emirate je izvezeno robe za 23,1 milion KM, a došlo je za skoro duplo više, odnosno 45,5 miliona KM.

U najmnogoljudniju zemlju svijeta, Indiju, otišlo je robe za oko devet miliona KM, a došlo za 41,9 miliona KM, dok je iz Egipta uvezeno 22,6 miliona KM, a izvezeno za oko šest miliona KM.

"U spoljnotrgovinskoj razmjeni s trećim zemljama Bosna i Hercegovina je ostvarila ukupan rast izvoza na takozvana treća tržišta. Izvoz je povećan u Tursku i Kinu, ali sa ovim zemljama imamo dubok spoljnotrgovinski deficit. U sljedećim se kvartalima očekuje dalji rast izvoza u skladu s globalnom potražnjom. Bosna i Hercegovina je dio globalnih ekonomskih tokova te će se događanja u evropodručju manifestovati na bh. trgovinske tokove. U skladu s tim, očekuje se veća inostrana potražnja za našim proizvodima, što će povećavati ukupan bh. izvoz prvenstveno na tržište EU. Ukupan uvoz u Bosnu Hercegovinu je rastao u prethodnom periodu sa tržišta EU i ostalih tržišta", naveli su iz Spoljnotrgovinske komore BiH.

Siniša Pepić, doktor ekonomske diplomatije, kaže za "Nezavisne  novine" da visok deficit BiH, naročito u razmjeni sa trećim zemljama, odražava duboko ukorijenjene strukturne probleme u ekonomiji zemlje.

"Naša privreda, oslonjena na niskotehnološke industrije i izvoz sirovina, nije dovoljno konkurentna da bi se uspješno takmičila na globalnom tržištu, posebno u odnosu na zemlje sa snažnom industrijskom bazom i visokotehnološkim sektorima. Pored toga, nepovoljan kurs konvertibilne marke dodatno otežava izvoz, čineći naše proizvode skupljim i manje atraktivnim na tim tržištima" istakao je Pepić.

Kako kaže, nedostatak diversifikacije izvoza i prekomjerna zavisnost od nekoliko ključnih tržišta dodatno komplikuju situaciju, dok domaće firme često nisu u stanju da zadovolje visoke standarde i očekivanja na tržištima kao što su SAD ili Kina.

"U ovom kontekstu, uloga diplomatije, a posebno komercijalne diplomatije, postaje od suštinskog značaja. Nažalost, ovaj koncept još uvijek nije dovoljno razvijen niti prepoznat u Bosni i Hercegovini. Komercijalna diplomatija, koja podrazumijeva aktivno angažovanje diplomatskih predstavništava u promociji ekonomskih interesa zemlje i otvaranju novih tržišta za domaće firme, mogla bi biti ključni faktor u smanjenju deficita i unapređenju trgovinskih odnosa", istakao je Pepić za "Nezavisne novine".

Dodao je da nedostatak strategije i slaba koordinacija između privrednog sektora i diplomatskih misija otežavaju implementaciju ovog koncepta u praksi.

"Da bi se popravio spoljnotrgovinski bilans, neophodno je hitno uvesti i razviti komercijalnu diplomatiju kao integralni dio spoljne politike Bosne i Hercegovine. To bi uključivalo obuku diplomatskog kadra u pitanjima ekonomije i trgovine, jačanje saradnje između diplomatskih misija i domaćih kompanija, te aktivno traženje novih trgovinskih mogućnosti i sklapanje povoljnijih trgovinskih sporazuma", objašnjava on i dodaje da domaće firme moraju raditi na povećanju svoje konkurentnosti kroz investicije u tehnologiju, inovacije i obrazovanje, kao i na diversifikaciji tržišta i proizvoda.

"Poboljšanje spoljnotrgovinskog bilansa zahtijeva sveobuhvatan pristup, koji kombinuje unutrašnje ekonomske reforme sa proaktivnom i strateški usmjerenom komercijalnom diplomatijom. Tek tada BiH može očekivati značajnije poboljšanje svojih pozicija na globalnom tržištu", zaključio je Pepić za "Nezavisne novine".


Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik