Ovih dana u Srbiji se ponovo otvara tema važnosti litijuma za proizvodnju baterija i električnih automobila.
U prilog tome govori činjenica da je u 2023. godini u svetu prodato gotovo 14 miliona električnih vozila, čak 35 odsto više nego u 2022. Potražnja za ovim dragocenim metalom je toliko u porastu da je teško zadovoljiti i tržište Evrope, uključujući jedno od prvih „e-mobility” tržišta koje se sprema da ponudi jedan od najpovoljnijih električnih automobila današnjice. Pogađate, radi se o Srbiji i liniji modela „panda”, čija je premijera najavljena za septembar ove godine. Svakako nas očekuju mnoge zanimljivosti u vezi s ovom temom, ali hajde da pre toga razjasnimo pojam električne mobilnosti.
Ukoliko je prva asocijacija koju imate na e-mobilnost električno vozilo, na pravom ste putu, međutim, istina je da ona obuhvata mnogo više od električnih vozila. Ukratko, električna mobilnost pored pomenutih vozila obuhvata energiju koja ta vozila pokreće i najviše truda se ulaže upravo u to da energija bude dobijena iz obnovljivih izvora.
O obnovljivim izvorima energije se takođe govori svakodnevno. Dva najpopularnija su vetar i sunce i često čujemo da ih imamo u izobilju. Pored vrhunskih karakteristika, energija dobijena iz obnovljivih izvora ima jednu osobinu koja nije toliko vrhunska a to je da ako se ne potroši odmah – nestane. Srećom, ova osobina može da se koriguje tako što će energija dobijena na ovaj način da se sačuva i iskoristi onda kada to bude potrebno. Odgovor na pitanje kako možemo da je sačuvamo je zapravo vrlo jednostavan i glasi – baterije.
Sada je već jasnije da je naša priča s početka o e-mobilnosti i priča o skladištenju energije povezana, i ima zajednički sadržalac – bateriju.
U ovom trenutku baterije uglavnom dolaze iz Kine ili Južne Koreje (samo u malom obimu iz zemalja Evrope i Japana), ali ovde nas čeka velika promena – čak 50 gigafabrika se planira na evropskom kontinentu do kraja decenije. Da ne bude zabune, giga u ovom smislu podrazumeva fabrike koje proizvode gigavat-sate upakovane u baterije. Koliko je važna proizvodnja baterija svedoče i kompanije koje učestvuju u proizvodnji, zapravo sva velika i poznata imena iz auto-industrije: „Folksvagen”, „Be-Em-Ve”, „Mercedes”, „Stelantis” i drugi. Već dve gigafabrike planirane su na teritoriji Srbije – „Inobat” i „Eleven Es” – koje su proizvođači baterija već pozicionirali na mapi kao potencijalne snabdevače energijom.
Da sumiramo, pored litijuma, proizvodnje automobila i proizvodnje baterija, pokreće se čitav lanac vrednosti u vezi s energijom i mobilnosti i prave se poslovne prilike koje podrazumevaju visoke ciljeve: eksponencijalan ekonomski rast sa jedne i značajno smanjenje štetnog uticaja na životnu sredinu sa druge strane.
Jasno nam je da ne postoji kraći put do postizanja ovih ciljeva i to je razlog zašto je važno da o ovim temama razgovaramo na svim društvenim nivoima i suočimo što više činjenica kako bismo doneli ispravnu odluku. Važno je da na tom putu ostanemo odgovorni, kako prema sebi i generacijama koje dolaze, tako i prema našoj lepoj Evropi i najlepšoj Srbiji.