Svi naftaši imaju dve redovne kontrole goriva na pumpama, u cisternama, skladištima i baržama. Vozači se, ipak, žale na kvalitet, a malo ko od njih zna da oktansku vrednost od nedavno mogu da provere.Lukoil je, recimo, angažovao pokretnu nezavisnu laboratoriju.Uzorak se uzima iz creva ili rezervoara automobila, kako potrošač zahteva. Poslednja, inspekcijska kontrola Ministarstva trgovine, pokazala je da nema odstupanja od domaćih propisa, ali da ima od evropskog standarda - pronađeno je dva i po puta više olova u derivatima.
Osim što je gorivo preskupo, vozači se žale i na njegov kvalitet.
Derivati su uglavnom u skladu sa domaćim standardima, ali daleko od evropskih normi. Mala pojeftinjenja pojedinih derivata najavljuju veliku borbu naftaša za kupce, ali će kvalitet, ipak, imati presudnu ulogu.
Svi naftaši imaju dve redovne kontrole goriva na pumpama, u cisternama, skladištima i baržama. Vozači se, ipak, žale na kvalitet, a malo ko od njih zna da oktansku vrednost od nedavno mogu da provere.
Lukoil je, recimo, angažovao pokretnu nezavisnu laboratoriju. Uzorak se uzima iz creva ili rezervoara automobila, kako potrošač zahteva.
Poslednja, inspekcijska kontrola Ministarstva trgovine, pokazala je da nema odstupanja od domaćih propisa, ali da ima od evropskog standarda - pronađeno je dva i po puta više olova u derivatima.
NIS najavljuje da će tokom godine prestati da proizvodi olovni motorni benzin. Evrodizel je jedini derivat na srpskom tržištu koji sada ima evropski kvalitet i kod NIS-a i iz uvoza. MOL, OMV, Helenik i Luikoil dovoze ga iz svojih rafinerija u regionu.
"Kada je reč o kvalitetu našeg goriva, bilo je veoma malo primedbi i reklamacija vozača upravo zahvaljujući svim tim proverama, ali i pokretnoj laboratoriji", rekao je Aleksej Akimov iz Lukoil-Beopetrola.
Kvalitet - uslov opstanka malih naftaša
Kada od nove godine počne slobodan uvoz svih derivata, važiće i evropska pravila. Stručnjaci smatraju da će upravo kvalitet goriva biti uslov opstanka malih domaćih naftaša.
Pozicija privatnih distributera i prodavaca naftnih derivata na tržištu Srbije se menja, jer oni zastupljeni pojedinačno kao do sada, teško da će moći da ugroze konkurentsku poziciju velikih igrača, smatra Vladimir Krulj sa Fakulteta za ekonomiju i finansije.
"Oni će tada imati sasvim drugačiji odnos prema srpskom tržištu, a srpski kupac će tako dobiti kvalitetnije gorivo", rekao je Krulj.
Pored kvalitetnog goriva, potrošač traži i dobru uslugu. Benzinske pumpe se modernizuju, posebno one van grada, a deo ponude su ugostiteljske usluge i drugi sadržaji.
"Onaj ko bude mogao da ponudi više, da ponudi i dodatnu atraktivnu uslugu, taj će i da opstane. Da li će u toj utakmici moći da pobede mali naftaši, to ne može da se prognozira, ali ono što je sigurno početnu prednost imaju velike naftne kompanije, jer imaju novca, puno pumpi i znanja kako se to radi", rekla je Biljana Stepanović, direktorka Biznis-info grupe.
Srpski naftaši, ocenjuju analitičari, moraju što pre da primene svetsku praksu - profit ne donosi cena goriva, već uslužne delatnosti na pumpama.