Jedinstveni dispečerski centar (JDC), jedan od najvažnijih projekata na srpskim železnicama, koji će objediniti funkcije četiri regionalna centra koja trenutno postoje, u Novom Sadu, Beogradu, Nišu i Užicu, nalaziće se u železničkoj stanici „Beograd ranžirna” u Makišu i biće izgrađen u objektu u kojem se sada nalazi „Telekomanda”.
Pripreme za početak radova su u toku, a dispečerski centar treba da bude završen do kraja 2025. godine, ističu za „Politiku” u „Infrastrukturi železnice Srbije”. Izvođač radova je kompanija RŽD „Internešenel”, a vrednost posla iznosi 114,78 miliona evra. Finansiranje je obezbeđeno iz novog ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica ukupne vrednosti 230 miliona evra, uključujući i učešće iz budžeta Srbije.
– Reč je o modernom dispečerskom centru sa sistemima za upravljanje i kontrolu železničkog saobraćaja. Omogućiće podizanje nivoa bezbednosti železničkog saobraćaja na najviši nivo, efikasnije upravljanje tog saobraćaja na srpskim prugama, kao i optimalnu iskorišćenost infrastrukturnih kapaciteta za potrebe teretnog i putničkog saobraćaja – navode u „Infrastrukturi”, podsećajući da je pripremama za početak radova prethodila izrada projekta koji su zajedno uradili Saobraćajni institut CIP i projektantska kuća Ruskih državnih železnica NIAS, na osnovu projektnog zadatka „Infrastrukture železnice”.
– Radovi u ovom objektu obavljaće se fazno kako bi „Telekomanda” u Makišu tokom radova ostala u funkciji. S obzirom na to da je reč o objektu izgrađenom pre skoro pola veka, zgrada „Telekomande” biće potpuno obnovljena, pa će tako biti rekonstruisano oko 4.000 kvadrata prostora, uređeno oko 2.200 kvadrata fasade, zamenjeni krov, prozori i vrata, instalacije, transformatori, klimatizacija, sistem za gašenje požara, ali i uređeno oko 4.500 kvadrata prostora oko samog objekta – nabrajaju u „Infrastrukturi”.
Izgradnja JDC zahtevaće upošljavanje najstručnijih i mladih kadrova, uz permanentno obrazovanje i usavršavanje zaposlenih. Kada i najveći broj novih pruga bude završen i priključen na ovaj sistem, a to se očekuje u narednih pet-šest godina, srpske pruge biće u rangu sa razvijenim evropskim železnicama, dodaju u „Infrastrukturi”. Inače, jedinstveni dispečerski centar obuhvatiće sve pruge kojima trenutno upravlja „Infrastruktura železnice”, kao i buduću prugu za velike brzine između Beograda i Subotice.
Jedinstveni dispečerski centar omogućiće automatsku kontrolu železničkih vozila u saobraćaju, kao i trenutnu prenos dodatnih informacija od značaja za bezbednost saobraćaja, kao što su: deformacije šina, kretanje i pozicije vozova, odroni, krađe ili neovlašćena kretanja u zoni pruge.Postojeći sistem za upravljanje železnicom tehnološki zastareo
Dispečersko upravljanje saobraćajem vozova u Srbiji danas se odvija kroz tri centra za daljinsko upravljanje (Topčider, Niš, Novi Sad) i tri telekomandna centra (Makiš, Požega, Niš), koji su u funkciji već više decenija. Postojeći sistem za upravljanje železničkim saobraćaje izgrađen je u najvećoj meri pre tri-četiri decenije i tehnološki je zastareo, raznovrstan po tipu telekomunikacionih i signalno-sigurnosnih uređaja, razjedinjen i u tehničko-tehnološkom smislu teško zadovoljava potrebe i postojećeg saobraćaja. Ne može ni da odgovori zahtevima modernizovane infrastrukture i brzih pruga za 200 kilometara na sat.