Ni deset dana pred kraj isteka roka još nije izvjesno da li će kineski investitori dostaviti finansijsku ponudu za izgradnju autoputa Bar-Boljari. Vlada je početkom godine kineskim investorima dala rok od četiri mjeseca da dostave kompletnu finasijsku ponudu sa garancijama da mogu graditi crnogorski autoput. U Ministarstvu saobraćaja optimisti su, ali ponude još nema, iako rok ističe za desetak dana. Crnogorska Vlada oprezno vuče sve poteze. Sigurno je da će prihvatiti jedino valjanu kinesku ponudu - a to je isključivo forma privatno-javnog partnerstva. Projekat je takav da se u ovom slučaju zadužuje privatni partner i da bi on trebao da donese taj novac za garancije. Na kraju kada bi se izgradila prioritetna dionica onda bi postojale neke obaveze kroz 30 godina koncesionog perioda po Vladu Crne Gore.
Ni deset dana pred kraj isteka roka još nije izvjesno da li će kineski investitori dostaviti finansijsku ponudu za izgradnju autoputa Bar-Boljari.
Vlada je početkom godine kineskim investorima dala rok od četiri mjeseca da dostave kompletnu finasijsku ponudu sa garancijama da mogu graditi crnogorski autoput, prenosi radio Antena M.
U Ministarstvu saobraćaja optimisti su, ali ponude još nema, iako rok ističe za desetak dana.
Savjetnica ministra saobraćaja Angelina Živković za Antenu M kaže da crnogorska Vlada oprezno vuče sve poteze. Sigurno je da će prihvatiti jedino valjanu kinesku ponudu - a to je isključivo forma privatno-javnog partnerstva:
''Projekat je takav da se u ovom slučaju zadužuje privatni partner i da bi on trebao da donese taj novac za garancije. Na kraju kada bi se izgradila prioritetna dionica onda bi postojale neke obaveze kroz 30 godina koncesionog perioda po Vladu Crne Gore. Neka dalja razmatranja saradnje doći će samo ukoliko da ta ponuda bude prihvatljiva za nas a to znači privatno''javno partnerstvo''.
Na pitanje koliko je iz dosadašnje komunikacije realno očekivati da nam 30. aprila stigne prihvatljiva ponuda iz Kine, Živković kaže da tamošnjim investitorima novac nije problem. Problem su komplikovane i spore procedure:
''U komunikaciji sa kompanijama koje smo imali postoje određeni segmenti. U jednok dijelu pregovarate sa kompanijama oko tehničkih detalja, oko dokumentacije, oko koncesionog ugovora, i finansijskih detalja ali onaj ko je presudan u ovom momentu što se tiče finansija su njihove banke. One treba da daju inpute koje se kasnije ubacuju u taj finansijski model odnosno da vide kako bi se i na koliki period bi se mogle zadužiti, koliki je grejs period...''
Ukoliko "posao stoljeća" ne bude sklopljen do kraja aprila ni sa Kinezima, Živković kaže da ni jedna strana neće snositi ozbiljne posljedice. Objašajava zašto:
"S obzirom na to da je tender okončan I da bi ovo bio međudržavni sporazum, ne postoje pravne konsekvance ni po nas ni po nih, jer su dobili period od četiri mjeseca da dostave ponudu. Kao alternativno rješenje se vidi već saradnja sa EU i Evropskom investicionom bankom, a onda bi vidjeli kako bismo strukturirali cio projekat."
Šta podrazumijeva ta komunikacija sa EU?
"Pa nijesmo htjeli da prejudiciramo da ne saopštavamo prije nego dobijemo kinesku ponudu, ali iz EU su već naveli, neke instrumente za koje bi mogli da apliciramo uz njihovu pomoć I da dobijemo tehničku pomoć, kako bi dalje radili na restrukturiranju i pripremili novi tender za projekat.", kazala je Živković radiju Antena M.
Podsjećamo, Savjet za izgradnju autoputeva odlučio je krajem decembra da obustavi tendersku proceduru sa grčko–izraelskim konzorcijumom Aktor HCH i počne pregovore sa kineskim kompanijama. Prije toga posao nijesu dobili ni Hrvati.