Na tender za izgradnju severnog kraka koridora 10 tri konzorcijuma su ponudila cene od 9,97, zatim 11,55 i teći najvišu, 13,5 milijardi dinara. Međutim, suprotno uslovu konkursa, najniža cena nije bila fiksirana u dinarima, već bi konačan iznos u fakturi ponuđača, "Preduzeća za puteve" iz Beograda, zavisio od kursa dinara.Uprava za javne nabavke je usvojila žalbu drugoplasirane "Hidrogradnje" iz Zagreba - čiji bi ovdašnji partner, subotički "Vojput", radio čak 90 odsto posla i srazmerno prihodovao, te ulazak u drugu etapu, pregovarački postupak, proglasila nezakonitim, uz ocenu da su učinjene greške takve prirode da bi tender trebalo ponoviti u celosti.
Na tender za izgradnju severnog kraka koridora 10 tri konzorcijuma su ponudila cene od 9,97, zatim 11,55 i teći najvišu, 13,5 milijardi dinara.
Međutim, suprotno uslovu konkursa, najniža cena nije bila fiksirana u dinarima, već bi konačan iznos u fakturi ponuđača, "Preduzeća za puteve" iz Beograda, zavisio od kursa dinara.
Uprava za javne nabavke je usvojila žalbu drugoplasirane "Hidrogradnje" iz Zagreba - čiji bi ovdašnji partner, subotički "Vojput", radio čak 90 odsto posla i srazmerno prihodovao, te ulazak u drugu etapu, pregovarački postupak, proglasila nezakonitim, uz ocenu da su učinjene greške takve prirode da bi tender trebalo ponoviti u celosti. Ministarstvo za infrastrukturu pak insistira da se izvođač za izgradnju 110 kilometara jedne trase autoputa po vojvođanskoj ravnici iznađe među aktuelnim ponuđačima. Biće zanimljivo videti rasplet spora, ali već iz dosadašnje faze, uz malo podsećanja, može se dosta toga pročitati.
Cene po kilometru su 930.000, zatim 1.025.000 i 1.225.000 evra, pa bi se moglo reći da raspon potvrđuje kako je konkurencija najbolji način za izbor najbolje ponude. Podsetimo, prošle godine je 20 kilometara trase na istoj deonici "Preduzeće za puteve" radilo po ceni od 730.000 evra po kilometru. Istina, kriza je prošle godine bila na samom početku, kraj se nije ni naslućivao, posla nije bilo ni na vidiku. U međuvremenu su poskupeli gorivo, bitumen i transport, dok je cena kamena, šljunka i peska nešto niža, a i poslovi su počeli da se najavljuju...
Materijalni troškovi čine 70-75 odsto ukupnih i svako pomeranje se reflektuje na finalnu cenu, a kako cene goriva, derivata i transporta umnogome zavise od kursa dinara, pokazuje se da nekadašnja praksa uključivanja klizne skale, iste za sve učesnike, čim se kurs pomeri za više od tri odsto ne mora biti loše rešenje.
Međutim, poređenje sa ponudom "Alpine", od pre četiri godine, kada je ista, samo za urađenih 20 kilometara duža, etapa bila sastavni deo projekta Horgoš-Požega, jeste sumorno. Austrijski izvođač je tada izgradnju 132 kilometra jedne trase severnog kraka autoputa koridora 10 procenio na 256 miliona evra, cirka 1,95 miliona evra po kilometru, a tadašnja vlada je, uprkos negodovanju javnosti, prihvatila ponudu! Aferu je okončalo odbijanje "Dojče banke" da izda garanciju ponuđaču, ocenivši ceo projekat problematičnim...
Kada je o velikim radovima reč, sve je bitno; tajming, vođenje tendera...