Da nas nije razmazio dizajn Crotram niskopodnog tramvaja, izgled prvog hrvatskog vlaka Končar - Električnih vozila (KEV) ostavio bi nas bez daha. Ali, ovoga puta čudo je ispod karoserije jer su svi bitni dijelovi za niskopodni elektromotorni regionalni vlak projektirani i izrađeni u Hrvatskoj. Vlak se sredinom ožujka iz BiH, gdje je po prugama Željeznica federacije BiH kojima je prodan napravio 4000 km, vratio u Zagreb. U tvornici KEV-a na zagrebačkom Jankomiru dočekao nas je rastavljen i podignut na dizalice. Radnici su obavljali ispitivanja prije brzinskih testova na kojima će juriti 176 km/h (na našim prugama jer je u BiH najveća dopuštena brzina 70 km/h). Dosad nisu imali cjelovito vlastito rješenje vlaka, pogotovo njegovog mehaničkog dijela, i za nas je njegov razvoj bio izazov. A koliko ga je složeno napraviti dovoljno govori da vlak proizvodi samo šest europskih država, a velesile Rusija i Kina nemaju svoje rješenje.
Da nas nije razmazio dizajn Crotram niskopodnog tramvaja, izgled prvog hrvatskog vlaka Končar - Električnih vozila (KEV) ostavio bi nas bez daha.
Ali, ovoga puta čudo je ispod karoserije jer su svi bitni dijelovi za niskopodni elektromotorni regionalni vlak projektirani i izrađeni u Hrvatskoj.
Vlak se sredinom ožujka iz BiH, gdje je po prugama Željeznica federacije BiH kojima je prodan napravio 4000 km, vratio u Zagreb. U tvornici KEV-a na zagrebačkom Jankomiru dočekao nas je rastavljen i podignut na dizalice.
Okretna postolja
Radnici su obavljali ispitivanja prije brzinskih testova na kojima će juriti 176 km/h (na našim prugama jer je u BiH najveća dopuštena brzina 70 km/h).
– Dosad nismo imali cjelovito vlastito rješenje vlaka, pogotovo njegovog mehaničkog dijela, i za nas je njegov razvoj bio izazov. A koliko ga je složeno napraviti dovoljno govori da vlak proizvodi samo šest europskih država, a velesile Rusija i Kina nemaju svoje rješenje – rekao nam je predsjednik uprave KEV-a Ivan Bahun.
Voditelj projekta razvoja vlaka Jusuf Crnalić kaže da su posebno ponosni na to što su, pokraj električne i elektroničke opreme, prvi put razvili kompletan mehanički dio vlaka, kolne ormare i okretna postolja.
– Karakteristika niskopodnog vlaka je visoko težište, što je dodatno otežalo proces projektiranja postolja i sustava ogibljenja. Samo za ilustraciju, svaki auto ima 20-ak vibracijskih formi, dok ih naš vlak ima 250! – kaže voditelj dinamike vozila Krešimir Šalamon.
Upravljanje i komunikacija se u potpunosti odvija računalno pa će strojovođa u svakom trenutku znati što se događa na bilo kojem dijelu vlaka i u slučaju kvara moći munjevito reagirati.
– Sustav upravljanja vlaka čini 50-ak računala, a u svakom po dva procesora s time da i svi podsustavi imaju vlastito upravljanje. Primjerice, svaka vrata imaju svoje upravljanje, a čak je i toalet upravljan pomoću računala – kaže rukovoditelj projektiranja Damir Crnarić.
Dakako, u zahodima nema kamera, ali svi drugi dijelovi vlaka su pod videonadzorom, uključujući i vozačku kabinu. Vlak je u potpunosti klimatiziran, a posjeduje i crnu kutiju koja bi u slučaju nesreće razjasnila što se dogodilo.
Suradnja s Gredeljom
– Samo u koncernu Končar na programu tračnih vozila sudjeluje više od 1000 ljudi, a mi računamo da naši projekti hrane od 6000 do 7000 ljudi u Hrvatskoj. I statistike su pokazale da su tvrtke iz Hrvatske najkvalitetnije – kaže član uprave zadužen za proizvodnju Igor Jagodić.
Višestruko upravljanje omogućuje povezivanje tri vlaka i prijevoz 1500 putnika. Končar paralelno sa TŽV Gredelj radi i na gotovo istovjetnim prototipovima za HŽ, koji će biti gotovi na jesen. Za razliku od bh vlaka, neće imati kafić i LCD televizore, ali će imati I. i II. razred.