Najduži tunel na svetu

Bez autora
Oct 14 2010

Džinovska mašina za bušenje po imenu Sisi treba da zagrize u poslenji metar stene koji stoji na putu stvaranja najdužeg tunela na svetu. Proboj 57 klometara dugog železničkog tunela Gothard Baze, koji se opsuje i kao trijumf u naporima za očuvanje prirode i kao građevinski poduhvat bez premca, je svečano zakazan za sutra.Tunel vredan 10 mlijardi dolara prolazi kroz masiv Gothard, duž puta za Italiju. Deo je većeg projetka o prebacivanju prevoza robe sa kamiona na železnice, pokrenutog pre svega strahovanjem da teški kamioni uništavaju alpski prejsaž.

Najduži tunel na svetuDžinovska mašina za bušenje po imenu Sisi treba da zagrize u poslenji metar stene koji stoji na putu stvaranja najdužeg tunela na svetu.

Proboj 57 klometara dugog železničkog tunela Gothard Baze, koji se opsuje i kao trijumf u naporima za očuvanje prirode i kao građevinski poduhvat bez premca, je svečano zakazan za sutra.

Tunel vredan 10 mlijardi dolara prolazi kroz masiv Gothard, duž puta za Italiju. Deo je većeg projetka o prebacivanju prevoza robe sa kamiona na železnice, pokrenutog pre svega strahovanjem da teški kamioni uništavaju alpski prejsaž.

Švajcarski birači, koji plaćaju preko 1.300 evra svaki za finansiranje projetka, odobrili su gradnju u seriji referenduma pre skoro dve decenije a čekaće još nekoliko godina pre nego što tunel bude gotov za železnički saobraćaj.

Opšte je uverenje da je novac dobro potrošen mada će posle 23 godine rada novi tunel skratiti putovanje vozova između severne Evrope i Italije za samo jedan sat.

Na referendumu 1994. godine pobedilo je predlog da se broj kamiona koji prelaze Alpe ograniči na 650.000 godišnje. Oko 1,2 milion kamiona sad grmi preko švajcarskih planina, ugrožava retko rastinje i životinje i pomaže eroziji koja je najveći neprijatelj Alpa.

Da bi zaštitili svoje planine, Švajcarci su odlučili da sprovedu plan star preko 60 godina umesto da jednostavno zabrane stranih kamionima prolaz kroz zemlju.

Kada 2017. godine bude otvoren za saobraćaj, tunel Gothar Baze će sa prvog mesta nadužih na svetu zameniti japanski tunel Seikan dug 53,6 kilometara i omogućiti da se milioni tona robe prevezu brzo kroz Alpe.

Dotanih 14 milijardi dolara će biti potrošeno na niz kraćih tunela i železničkih veza brzih pruga što će omogućiti da vozovi velikih brzina iz Nemačke nastave kroz Švajcarsku ka Italiji vožnjom od 250 kilometara na sat.

Oko 13 miliona kubnih metara kamena izvađenih iz planine iskorišćenio je za obnovu alpskih jezera ugroženih vađenjem šljunka,a topla voda, koja teče duboko pod planinama i može da dostigne 50 stepeni Celzijusa, biće iskorišćena za uzgajališta riba.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik