Ideju o ulaganju u kapitalne projekte imala je i Vlada Srbije 2005. godine kada je prodala „Mobtel” za 1,5 milijardi evra. U te svrhe je napravljen Nacionalni investicioni plan. Veći deo novca, ipak, nije potrošen na velike infrastrukturne projekte, već na mnogo malih i lokalnih. Na Koridoru 10, kao najvećem infrastrukturnom projektu, u zemlji je utrošeno samo 10 miliona evra i izgrađeno 27 kilometara autoputa. Sredstva od „Mobtela” najvećim delom upotrebljena za vraćanje velikog dela duga – 320 miliona evra Svetskoj banci. Tada je usvojen i rebalans budžeta za 2006. godinu sa projekcijom za 2007. godinu, a 1,2 milijarde evra stavljeno je u kapitalne projekte, od kojih 400 miliona evra za Koridor 10. Problem je bio što su došli izbori i druga vlada, koja nije poštovala zakon koji je prethodna skupština usvojila i novac nije iskorišćen za šta je namenjen, a projekti su napravljeni tek ove godine.
Ideju o ulaganju u kapitalne projekte imala je i Vlada Srbije 2005. godine kada je prodala „Mobtel” za 1,5 milijardi evra.
U te svrhe je napravljen Nacionalni investicioni plan. Veći deo novca, ipak, nije potrošen na velike infrastrukturne projekte, već na mnogo malih i lokalnih. Na Koridoru 10, kao najvećem infrastrukturnom projektu, u zemlji je utrošeno samo 10 miliona evra i izgrađeno 27 kilometara autoputa.
Mlađan Dinkić, potpredsednik Vlade Srbije, juče je odgovarajući na pitanja novinara podsetio da su sredstva od „Mobtela”, u vreme kada je on bio ministar finansija, najvećim delom upotrebljena za vraćanje velikog dela duga – 320 miliona evra Svetskoj banci.
Tada je usvojen i rebalans budžeta za 2006. godinu sa projekcijom za 2007. godinu, a 1,2 milijarde evra stavljeno je u kapitalne projekte, od kojih 400 miliona evra za Koridor 10.
Problem je bio što su došli izbori i druga vlada, koja nije poštovala zakon koji je prethodna skupština usvojila i novac nije iskorišćen za šta je namenjen, a projekti su napravljeni tek ove godine, obrazložio je Dinkić.
On je dodao da je problem bio i u tome što novac od „Mobtela” nije otišao za nacionalne kapitalne projekte, već na mnogo lokalnih, napominjući da je poslednji dinar iz tih sredstava potrošen tek pre godinu dana.
„U poslednjih 10 godina, Srbija nikad nije uspela da u jednoj godini za kapitalne projekte potroši više od 600 do 700 miliona evra, što znači da će se novac trošiti više godina, ne samo za nacionalne, već i za regionalne i lokalne kapitalne projekte”, rekao je Dinkić.
U Ministarstvu za nacionalni investicioni plan ne mogu precizno da odgovore koliko je tačno novca od prodaje „Mobtela” utrošeno na projekte NIP-a. Kažu da se tih 1,5 milijardi evra nije slilo u NIP, kao poseban fond, nego u budžet. Potom su sredstva odlukom Vlade Srbije opredeljivana za projekte NIP-a. Pare koje nisu utrošene tokom godine, vraćale su se ponovo u republički budžet. Tako da ne postoji računica koliko je para od „Mobtela” potrošeno na kapitalne projekte.
Od formiranja NIP-a do 2009. godine, na Koridoru 10 su finansirani radovi u vrednosti od 9,6 milijardi dinara. Reč je o izgradnji 20 kilometara autoputa od Levosoja do makedonske granice, projektovanju i izgradnji leve trake autoputa Horgoš – Novi Sad (prošle godine je izgrađeno 20 kilometara, a trenutno se gradi preostalih 100 kilometara). Potom, iz NIP je finansirano sedam kilometara obilaznice oko Beograda na delu između Surčina i Ibarske magistrale, kao i tunel Straževica i petlja kod Dobanovaca.
Rukovođena „principom da deo novca investira tako da običan čovek oseti da mu je bolje”, država je preko NIP-a finansirala obnovu domova zdravlja, škola, ulagala u zgrade namenjene za sport, kulturu, socijalnu zaštitu, sudstvo, policiju, vojsku...
Ali, bilo je tu i izgradnje pešačkih staza pored reka, konsultantskih usluga i popravke krovova, što ipak spada u tekuće održavanje.
U 2008. godini, na primer, za obnovu zgrada sudova opredeljeno je milijardu dinara, ali tu su se provukle popravke krovova. Ministarstvo trgovine je, recimo, dobilo tri miliona evra za propagandne aktivnosti, štampanje CD-ova i brošura. Iste te godine, kada je Velimir Ilić bio ministar za kapitalne investicije, Čačak je dobio 100 miliona dinara za lokalne puteve, 45 miliona dinara za prsten oko grada, pa još pet „za razvoj infrastrukture”...