Ministarstvo finansija Vlade Republike Srbije saopštilo je da je danas u Palati Srbija potpisan Ugovorni sporazum za projektovanje i izgradnju depoa Makiš, koji ima veliki značaj za dalju realizaciju projekta izgradnje beogradskog metroa, ukupne vrednosti 200 miliona evra.
Ugovorni sporazum su potpisali potpredsednik Vlade i ministar finansija Siniša Mali, vršilac dužnosti direktora Javno-komunalnog preduzeća „Beogradski metro i voz” Andreja Mladenović, vršilac dužnosti sekretara Sekretarijata za javni prevoz Radovan Kremić i ovlašćeni predstavnik kompanije „Power China” Jang Fan.
To je ugovor o projektovanju i izgradnji depoa, mesta sa kojeg će se upravljati celokupnim sistemom metroa. Tu će biti glavno mesto za održavanje svih kompozicija metroa, a njegovo projektovanje i izgradnja trajaće 60 meseci, rekao je Mali.
On je precizirao da su ugovorom predviđene usluge i radovi obuhvaćene ugovorom sa kineskim partnerima koji podrazumevaju projektovanje i izvođenje radova na izgradnji administrativne zgrade sa operativno-kontrolnim centrom i drugih neophodnih objekata.
Među njima su, kako je objasnio, inspekcijske hale, hale za održavanje, hale za garažiranje, hale za održavanje infrastrukture, ulazno-izlaznog objekta, trafo-stanica i sprinkler-stanica, sa kompletnim instalacijama i opremom za svaki od objekata.
Mali je dodao i da je predviđeno projektovanje i izgradnja donjeg stroja koloseka u depou za ukupnu dužinu koloseka od približno deset kilometara, projektovanje i izgradnja manipulativnih površina i unutrašnjih saobraćajnica ukupne dužine približno 4,7 kilometara, sa pripadajućom infrastrukturom, spoljno uređenje depoa ukupne površine od oko 34 hektara i sve priključke na gradsku mrežu infrastrukture.
On je istakao da se radovi na Makiškom polju, odakle će kretati i prva linija metroa, odvijaju nesmetano, podsetivši na to da su oni započeti u novembru 2021. godine.
Prema njegovim rečima, ti radovi, obuhvataju ogroman prostor od 72 hektara, na kojem se uveliko radi nasipanje i priprema terena na kojem će biti izgrađen depo.
Prva linija metroa u Beogradu, ukupne dužine 21,4 kilometra, koja vodi od Železnika do Mirijeva, treba da bude završena do 2028. godine, druga, koja ide od Mirijeva ka Bežaniji, do 2030. godine, a trasa treće linije je od Banjice ka Bežaniji, objasnio je Mali.
Potpredsednik Vlade je naglasio da će ovaj veliki projekat doprineti daljem razvoju infrastrukture, rešavanju saobraćajnih problema i zagađenja u Beogradu, kao i razvoju cele zemlje.
Očekujem u narednih desetak dana još jedan važan ugovor koji se odnosi na izgradnju metroa. Obećanja koja dajemo – ispunjavamo, istakao je Mali.
Iz depoa Makiš obavljaće se kompletno upravljanje sistemima potpuno automatizovane linije 1 metroa, posredstvom upravljačkog centra koji će se nalaziti u administrativnoj zgradi.
Osim upravljanja, odnosno regulisanja saobraćaja automatizovanih voznih sredstava, iz upravljačkog centra će se upravljati i sprovoditi nadzor nad svim elektromašinskim postrojenjima u stanicama (liftovi, eskalatori, peronska vrata), evakuaciono-ventilacionim otvorima, objektima u depou.
Depo Makiš služiće za održavanje voznih sredstava beogradskog metroa, odnosno održavanje u smislu popravki većeg obima poput zamene obrtnih postolja, zamene glavnih transformatora i svih opravki koje iziskuju podizanje voznih sredstava dizalicama za vozna sredstva linija 2 i 3.
Takođe, u njemu će se obavljati gariranje, inspekcija i redovno spoljašnje i unutrašnje pranje voznih sredstava linije 1 i dela voznih sredstava linije 2 metroa.