Radovi na brzoj cesti od novoizgrađenog mosta na Savi do Novog Varoša ka autoputu Zagreb - Beograd neće moći biti završeni do kraja 2023. godine, kako je ranije bilo najavljivano.
Kako je "Nezavisnim" rekao Damjan Kralj, direktor laktaškog "Integral inženjeringa" u Hrvatskoj i voditelj gradilišta, vremenske prilike od jeseni do sada praktično su onemogućile radove na većem dijelu gradilišta, posebno na najkritičnijoj tački, odnosno mostu kanala Nova Sava, koji je za čak oko sto metara duži od novoizgrađenog mosta na auto-putu Banjaluka - Čatrnja preko rijeke Save.
"Od kraja septembra do sada, nažalost, imamo obilne padavine u cijelom regionu i kako se zbog toga vodostaj Save i kanala Strug podigao, radovi se ne mogu izvoditi na kritičnom dijelu gradilišta. To vrijeme ćemo morati nadoknaditi van ugovorenog roka. 'Integral' će učiniti maksimalne napore i uložiti sve svoje resurse da se radovi završe što prije, ali ako bude bilo objektivnih razloga da se to ne bude moglo, vjerujemo da će 'Hrvatske ceste' kao investitor ovog projekta obavijestiti javnost", kaže Kralj. Precizirao je da se na mostu kanala Nova Sava sada praktično ništa ne može raditi, osim na betonskim poslovima donjeg stroja na upornjaku U9 i stupištu S1. To znači da, kako kaže, više od 95 odsto radova na tom dijelu gradilišta stoji već devedeset dana. Poređenja radi, kritični most Nova Sava gradi se po tehnologiji spregnute konstrukcije čelika i betona, a most Čatrnja preko rijeke Save, koji je građen tri godine, u cjelosti je od čelične konstrukcije.
"Zbog opasnosti od poplava zaustavljeni su radovi u skladu s protokolom 'Hrvatskih voda', s kojima dobro sarađujemo još od izgradnje mosta Sava zbog opasnosti da ne dođe do izliva kanala Strug na privatne posjede, čime bi bila ugrožena sama Stara Gradiška. Zato smo u tom segmentu radova morali malo prikočiti i jednostavno sačekati povoljnije vremenske uslove", rekao je on.
Kralj je apelovao da se otvori pristup gradilištu iz BiH preko novoizgrađenog mosta na Savi, koji je u potpunosti spreman i čeka upotrebnu dozvolu i dozvolu "Hrvatskih cesta".
"Taj prilaz gradilištu bi nam bio od kritične važnosti jer bi nam omogućio da značajno ubrzamo dinamiku radova. Naši kooperanti u Hrvatskoj, s kojima dobro sarađujemo, ne mogu obezbijediti dovoljno materijala koji moramo izvesti dnevno na gradilište zbog zakrčenosti ceste D5 i gužvi koje se stvaraju na njoj jer je to cesta koja ide prema graničnom prelazu Gradiška. Do kraja građenja nam treba još 15.000 kubika betona, 3.000 tona bigovane armature, 4.000 tona čelične konstrukcije, 500.000 kubika ostalih miješanih materijala za nasipe, 100.000 kubika tampona i 40.000 tona asfalta", naglašava on. Ističe da trenutno oko 70 odsto teške građevinske mehanizacije stoji na gradilištu zbog vremenskih uslova, a problem je i to što se ne mogu izvoditi ni zemljani radovi od miješanog materijala kako je definisano glavnim projektom.
"S dodatnim kapacitetima iz BiH i RS i iz naših vlastitih resursa mogli bismo radove svesti u rokove, pod uslovom da nas vrijeme posluži", naglašava Kralj. Pojasnio je da je taj pristup predviđen glavnim projektom, a "Integral" je ove godine ishodio sve potrebne dozvole, čime je omogućeno da na novom mostu preko Save bude postavljen privremeni granični prelaz.
"Zahvalni smo institucijama na obje strane granice što su za tu svrhu ustanovili komisiju. Otvaranjem ovog prelaza bi se rasteretio i postojeći međunarodni granični prelaz koji sada koriste naši kamioni i građevinske mašine kada ulaze u Hrvatsku", rekao je on. Kralj je posebnu zahvalnost uputio opštinama Stara Gradiška i Okučani, za koje je rekao da su maksimalno izašle u susret "Integralu".
Slobodan Stanarević, v.d. direktora "Autoputeva RS", ocjenjuje za "Nezavisne" da bi se radovi mogli završiti u roku ako bi samo bili u pitanju vremenski uslovi.
"Dobili smo obavještenje da navodno neka klizna skala nije bila dobra, a za to vrijeme izvođač nije mogao izvoditi radove. Sada je izvođač nastavio s radovima, tako da ako bude samo do vremenskih uslova, ako ne bude dodatnih problema, vjerujem da će izvođač uspjeti sve završiti na vrijeme", kaže Stanarević. On je rekao da su "Autoputevi RS" zabrinuti što Hrvatska i dalje ne raspisuje tender za izgradnju graničnog prelaza.
"Mi smo im s bh. strane ponudili da na našem prelazu bude zajednički granični prelaz koji odgovara svim evropskim standardima. Oni su rekli da je stav EU da se pravi na njihovoj strani. Mislim da je sada manje argumenata za to jer je EU dodijelila kandidatski status BiH", kaže Stanarević.
Stanarević je rekao da "Autoputevi" nemaju problema s "Integralom" na gradilištu koridora 5c kod Doboja i da ti radovi idu planiranom dinamikom.
Dopis smo uputili i "Hrvatskim cestama", ali nam zbog praznika do zaključenja broja nije stigao odgovor.