Višemjesečni proces preuzimanja riječke trgovačke tvrtke Brodokomerc Nove od strane vodećeg dalmatinskog maloprodajnog lanca Tommyja i službeno je završen.
Agencija za zaštitu
tržišnog natjecanja (AZTN) odobrila je na prvoj razini namjeru provedbe
ove koncentracije, kako se formalno-pravno zove ovaj postupak pred
regulatornim tijelom, ocijenivši »kako nije izvjesno da provedba
predmetne koncentracije može značajno narušiti tržišno natjecanje jer se
tom koncentracijom ne stvara novi, niti jača postojeći vladajući
položaj sudionika koncentracije«. – Stjecanjem Brodokomerca razvidna je namjera poduzetnika Tommy u
smjeru daljnjeg jačanja svoje pozicije na području Primorsko-goranske
županije i ulazak u segment manjih formata maloprodaje, čime se dodatno
jača konkurentski pritisak na vodeće tržišne takmace kako na području
navedene županije, tako i promatrano na nacionalnoj razini Republike
Hrvatske. Promatrajući na razini teritorija Republike Hrvatske, a prema
podacima za 2023. godinu, provedbom predmetne koncentracije, Tommy će
zadržati 6. mjesto u poretku tržišnih takmaca te ostvarivati
postkoncentracijski tržišni udjel u visini između 5 i 10 posto, navodi
se u jučerašnjem priopćenju iz AZTN-a. Nakon što su 9. rujna zaprimili potpunu prijavu koncentracije
poduzetnika, u AZTN-u su, podsjetimo, na svojim mrežnim stranicama bili
objavili i javni poziv svim zainteresiranim stranama, međutim, nije
zaprimljena niti jedna primjedba, odnosno mišljenje po ovom predmetu. Iz Korporativnih komunikacija Tommyja za Novi list ističu kako je ovo preuzimanje Brodokomerc Nove za njih strateški važna akvizicija koju će integrirati u svoj poslovni sustav. – Novi poticaj
daljnjem razvoju i dodatnom snaženju tržišnog udjela na nacionalnom
maloprodajnom tržištu svakako će pridonijeti i vlasničko preuzimanje
riječke tvrtke Brodokomerc Nova d.o.o., koje je odobreno pozitivnim
rješenjem Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Daljnji koraci u
procesu preuzimanja i integracije idu u pravcu primjene i uvođenja
Tommyjevih standarda maloprodajnog poslovanja, kako bi se tvrtka s dugom
tradicijom i kvalitetno disperziranom prodajnom mrežom revitalizirala,
uz značajne investicije koje Tommy planira s ciljem rasta i razvoja
poslovanja na području Primorsko-goranske županije, navode iz ovog
maloprodajnog lanca, koji raspolaže mrežom od 230 prodavaonica u devet
županija i Gradu Zagrebu. Prema tržišnom udjelu Tommy je maloprodajni lider u tri jadranske
županije – u matičnoj Splitsko-dalmatinskoj županiji u kojoj ujedno
ostvaruje nešto više od polovine prihoda te u Šibensko-kninskoj i
Zadarskoj županiji. Međutim, na području Primorsko-goranske, Istarske, a
i Ličko-senjske županije, prema zadnjoj AZTN-ovoj analizi stanja na
tržištu trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i
higijenskim proizvodima za domaćinstvo, onoj za prošlu godinu, Tommy ne
spada među prvih pet prema tržišnom udjelu. S druge strane, Brodokomerc Nova može se pohvaliti da raspolaže s
najvećim brojem prodajnih mjesta u Rijeci, ukupno 33, koja su pretežito
malog formata, a ima i šest supermarketa. Unatoč posustalom poslovanju,
prorijeđenoj lepezi proizvoda na policama, kao i višegodišnjem
neulaganju u prodajne prostore, Brodokomerc Nova uspio je prošle godine
opstati na šestom mjestu po tržišnom udjelu na području grada Rijeke,
nakon Spara, Plodina, Lidla, Kauflanda i Konzuma plus. Nakon Brodokomerc
Nove, po broju prodajnih mjesta, također malog formata, na riječkom
području na drugom je mjestu bio Studenac, s 20 prodajnih mjesta te
Trgovina Krk, s njih 14. Proces prodaje Brodokomerc Nove novom kupcu, ovog puta tvrtki iz
branše, počeo je ovog proljeća, a u lipnju su na račune bivših i
sadašnjih zaposlenika Brodokomerc Nove »sjeli« novci od ove transakcije.
Od ukupno 440 udjelničara, fizičkih osoba u Brodokomerc Novi, njih 429
prenijelo je svoje udjele na Tommy. Službeno, cijena ovog poslovnog
aranžmana odnosno preuzimanja nije nikad objavljena, no više udjelničara
potvrdilo nam je da je u pitanju 17.500 eura, koliko je Tommy platio po
jednom poslovnom udjelu što upućuje da bi se ukupna vrijednost ovog
posla mjerila oko 7,5 milijuna eura. Slijedom zakonske obveze,
regulatornom tijelu prijavljena je namjera koncentracije između Tommyja i
Brodokomerc Nove, a AZTN je u dva navrata, krajem lipnja i u kolovozu,
zatražio nadopunu prijave tako da su rokovi za očitovanje AZTN-a po ovom
slučaju počeli teći od 9. rujna.