Tri ključna projekta za saobraćajno povezivanje Evrope: BiH na ruti jednog od njih

Bez autora
Sep 02 2024

Širom Evrope sprovode se mega projekti za koje se smatra da će kad budu završeni na nivou kontinenta promijeniti sve.

U pitanju su dva nova najduža željeznička tunela na svijetu, povezivanje željezničke mreže između država, no i izgradnja novih saobraćajnica.

Neki projekti ogromnih razmjera odvijaju se i u regionu koji će, indirektno ili direktno ‘ove prostore’ povezati s drugim dijelovima Evrope.

Sajt bauštela.hr donosi opis tri takva projekta:

3. Željeznička pruga Divača-Koper (Slovenija)
Izgradnja drugog željezničkog kolosijeka Divača-Koper započela je 2019. godine. U pitanju je jedan od najvažnijih infrastrukturnih projekata Slovenije kojem su glavni ciljevi povećanje kapaciteta postojeće pruge te jačanje veze između Luke Koper i ostatka Evrope.

Ovaj projekat bi trebalo da značajno doprinese ekonomiji i promovisanju međunarodne konkurentnosti regiona smanjenjem vremena putovanja i prometnih gužvi. Projekat bi trebalo da koristi i lokalnom stanovništvu.

Dosad je uspješno završen iskop tunela, te podupiranje i završna betonska obloga za ukupno 6.100 metara u tunelima T3, T4, T56 i T8. Za projekat je na početku procijenjen rok gradnje od šest godina što znači da bi mogao biti završen iduće godine, a vrijednost radova je 1,2 milijarde eura.

2. Izgradnja Jadransko-jonskog koridora
Kad je potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, krajem 2023. godine u Hrvatskoj najavio ulaganja u prometnu infrastrukturu vrijednosti 3,5 miliona eura, naveo je i koja su predviđena najznačajnija ulaganja.

Kao prioritetne projekte na nivou države najavio je dovršetak koridora prema Mađarskoj, auto-put prema Sisku ali i izgradnju Jadransko-jonskog koridora, za koju je izjavio da je osigurano čak 1,5 milijardi eura. Kako je najavljeno početkom ove godine, aktivacijom dva velika gradilišta Hrvatska bi trebala dobiti potpuno izgrađen Jadransko-jonski koridor kroz svoju teritoriju.

U pitanju su izgradnja autocesta Križišće-Žuta lokva i Metković-Dubrovnik, za koje je Vlada Republike Hrvatske i osigurala potrebna sredstva. Za oba auto-puta ukupne duljine 45 kilometara, vrijednost radova trebalo bi da iznosi 690 miliona eura.

Krak Jadransko-jonskog auto-puta planiran je da se nastavi kroz Hercegovinu, pa kroz Crnu Goru, preko Albanije, do Grčke, kao krajnjeg odredišta.

I Vlada Crne Gore, pod rukovodstvom premijera Milojka Spajića u više navrata je navodila ovaj projekat kao jedan od ključnih za dalji razvoj države, podsjeća portal Investitor.me. Za ovu trasu, koja u Crnoj Gori počinje kod mjesta Nudo i dalje se pruža prema Grahovu, nakon čega bi trebalo da se poveže sa auto-putem Bar – Boljare, očekuje se i novčana pomoć Evropske unije.

1. Izgradnja koridora Vc u BiH
Koridor Vc je trasa koja na potezu Budimpešta-Osijek-Sarajevo-Ploče povezuje Mađarsku, Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu. Završetkom auto-puta na Koridoru BiH koja se pruža pravcem Svilaj-Odžak-Modriča-Doboj-Zenica-Kakanj-Visoko-Sarajevo-Konjic-Mostar-Čapljina-južna granica s RH u mjestu Bijača za cilj ima da definiše saobraćajnu mrežu u BiH.

Još 1998. godine pristupilo se izradi Studije izbora trase auto-puta na spomenutom koridoru kroz Bosnu i Hercegovinu, a na osnovu Studije naknadno je izrađen i pripadajući projekat. Najduži dio upravo je u BiH, a radi se o čak 320 kilometara koridora koji se proteže centralnim područjem naseljenim s 50 odsto cjelokupnog stanovništva.

Iako se sudeći prema dosadašnjem napretku auto-puta rok smatra preuranjenim, kao vrijeme završetka projekta spominjala se 2028. godina. Za različite dijelove izgradnje osigurano je ukupno 589,5 miliona eura bespovratnih sredstava.

Na dionici Počitelj-Zvirovići koja se gradi na auto-putu na panevropskom saobraćajnom koridoru Vc nalazi se upravo završen most “Hercegovina”, jedan od najvećih građevinskih poduhvata u regionu.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik