Iako je dinar stabilan, a cene sirove nafte na svetskim berzama miruju, srpski vozači uskoro će ponovo plaćati skuplje gorivo za nekoliko dinara po litru. Razlog je uvođenje novih državnih taksa koje će se obračunavati po litru goriva.U skladu sa novim zakonom o robnim rezervama država će početi da formira obavezne rezerve, a to će se finansirati tako što će kompanije morati da plate naknadu za svaki litar goriva koji stave na tržište, kako je najavljeno, od jedan do dva dinara.
Iako je dinar stabilan, a cene sirove nafte na svetskim berzama miruju, srpski vozači uskoro će ponovo plaćati skuplje gorivo za nekoliko dinara po litru.
Razlog je uvođenje novih državnih taksa koje će se obračunavati po litru goriva.
- U skladu sa novim zakonom o robnim rezervama država će početi da formira obavezne rezerve, a to će se finansirati tako što će kompanije morati da plate naknadu za svaki litar goriva koji stave na tržište, kako je najavljeno, od jedan do dva dinara - kaže za „Novosti“ generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović.
Pre stavljanja u promet naftne kompanije će biti u obavezi da plate markiranje goriva, što će ih koštati oko 30 para za litar. Naredne godine će započeti i projekat monitoringa kvaliteta, što će dodatno opteretiti svaki litar goriva i na kraju od 1. januara 2015. godine trebalo bi da se uvede obaveza dodavanja biokomponenti u mineralna goriva, a pošto su i biodizel i bioetanol daleko skuplji, i to će doprineti povećanju troškova naftnih kompanija.
Mićović objašnjava da se sve planirane aktivnosti sprovode radi uređenja tržišta, ili ih kao država sprovodimo zbog prilagođavanja evropskim direktivama, odnosno odredbama Ugovora o osnivanju Energetske zajednice i manje ili više nisu sporne i neočekivane.
Prvi operativac UNKS smatra da gorivo i ne mora da poskupi jer ni potrošačima ni državi ali ni prometnicima ne odgovara rast cena. Potrošačima iz krajnje jasnih razloga, državi jer smanjuje konkurentsku sposobnost privrede, a kompanijama jer svako poskupljenje doprinosi smanjenju potrošnje:
- Jedini način da se ublaži skok maloprodajnih cena je da država vremenom preispita mogućnost finansiranja dela tih novih troškova iz akcize.
Tečni naftni gas skoro kao benzin
Za nešto manje od dva meseca cena litre tečnog naftnog gasa (TNG) je sa prosečnih 67,5 dogurala na preko 85 dinara po litru. Iako naftaši tvrde da je to redovno „sezonsko“ usklađivanje ovog derivata kojeg za pogon svojih vozila koristi gotovo četvrtina vozača u Srbiji, na skok cena je uticala i država.
- Državno zahvatanje u ceni auto-gasa i visine akcize Srbija je apsolutni rekorder sa 36,1 odsto - objašnjava Tomislav Mićović.