Vozači u Srbiji će do petka plaćati skuplje gorivo nego što je to bilo prošle nedelje. Benzin za dva, dizel za dinar.
Ali plaćaće ga skuplje i od gotovo svih drugih zemalja u okruženju. Evrodizel je skuplji nego kod nas samo u Albaniji, a benzin BMB 95 u Grčkoj i Albaniji. Kako god se kretala cena nafte i kako god se po uredbi određivala cena na svakih sedam dana, derivati u Srbiji su uvek među najskupljim.
Razlog su, kako smo mnogo puta do sada pisali, visoke dažbine pre svega – akcije i PDV. Ova državna zahvatanja koja se početkom godine usklađuju sa rastom cena na malo (ove godine to je za 4,3 odsto) dovelo je do novog skoka iznosa akcize, pa su one za benzin veće za 2,89 dinara, plus PDV – 3,47, pa tako one sada iznose 70,11 dinara po litru. Kada je reč o dizelu, akcize iznose 72,09 dinara i povećane su za 3,57 dinara.
Prema aktuelnim podacima sa berzi, cena sirove nafte je pala na 69,639 dolara, a cena nafte brent na 73,730 dolara, s tim što je padala i niže na oko 69,28 dolara.
Uporednom analizom cena vidi se da benzin u Severnoj Makedoniji košta 142,8 dinara (prema kursu od 117,5 dinara) i jeftiniji je nego kod nas za 40 dinara, dok mu je u BiH cena 146 i jeftiniji je nego kod nas za 36,2 dinara.
Kod evrodizela Srbija drži visoko drugo mesto odmah posle Albanije, gde litar košta 204,6 dinara. Najjeftiniji se toči u Severnoj Makedoniji. Na tamošnjim pumpama svi koji idu iz Srbije mogu da ga kupe po ceni nižoj za čak 66 dinara po litru. Jeftinije se toči nego kod nas i u BiH i to za 47,95 dinara.Iako se mnogo puta do sada postavljalo pitanje zašto država ništa ne preduzima po pitanju stimulacije potrošenje auto-gasa kao ekološkog goriva, ako već toliko vodimo računa o ekologiji, odgovora nema.
I on je po ceni visoko na tabeli zemalja u okruženju, odmah iza Mađarske gde se toči za 112, 4 dinara. U Srbiji košta 108,8, a u Albaniji, gde je i najjeftiniji, 67,4 dinara. I kod TNG su povećane akcize u međuvremenu na 54,75 dinara po kilogramu.
Potrošnja ovog auto-goriva bi svakako mogla da bude veća da državna zahvatanja nisu toliku opteretila cenu, pa su sada na gubitku i pumpe i budžet jer ga malo ko kupuje, a u suprotnom bi to mogao da bude izdašan priliv u državnu kasu.
Inače je akciza na ovo gorivo u Srbiji najveća među 12 zemalja iz okruženja, gde se kreću od nula, pa do 200 evra po toni, a kod nas je više od 300 evra. Primera radi, akciza u BiH za TNG ne postoji.