Srbin pravi avione za ceo svet

Bez autora
Jul 04 2010

Kraljevačka fabrika ultralakih aviona Aero East Europe izvezla je na evropsko tržište sve što je proizvela za dve i po godine postojanja. Međutim, nove velike porudžbine, poput one iz Južnoafričke Republike (JAR), ne sme da prihvati bez pomoći države, jer nema sredstava za avansno finansiranje proizvodnje.Najnoviju naružbinu od 30 aviona za potrebe vazduhoplovnog saveza JAR kompanija ne sme da prihvati, jer nisu u mogućnosti da sami finansira toliku proizvodnju uz zelenaške kamate. Za ozbiljniji krug proizvodnje potrebno im je bar pola miliona evra, a za toliki kredit banke traže garancije koje je nemoguće obezbediti.

Srbin pravi avione za ceo svetKraljevačka fabrika ultralakih aviona Aero East Europe izvezla je na evropsko tržište sve što je proizvela za dve i po godine postojanja.

Međutim, nove velike porudžbine, poput one iz Južnoafričke Republike (JAR), ne sme da prihvati bez pomoći države, jer nema sredstava za avansno finansiranje proizvodnje.

Direktor te fabrike, jedine takve vrste na prostoru bivše Jugoslavije, Milorad Matić izjavio je FoNetu da najnoviju naružbinu 30 aviona za potrebe vazduhoplovnog saveza JAR ne sme da prihvati, jer nije u mogućnosti da sam finansira toliku proizvodnju uz, kako je rekao, zelenaške kamate.

Po njegovoj proceni, za ozbiljniji krug proizvodnje potrebno im je bar pola miliona evra, a za toliki kredit, dodao je, banke traže garancije koje je nemoguće obezbediti.

On ističe da pod hipoteku mogu da se stave samo uknjižene nekretnine, ali, kako tvrdi, 95 odsto nekretnina u Srbiji nije uknjiženo.

Zbog nemogućnosti obezbeđenja hipoteke, Matić nije uspeo ni da "povuče" 135.000 evra podsticajnih sredstava koje mu je, prošlog leta, odobrilo Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja.

Aero East Europe je jedini proizvođač ovih aviona na tržištu bivše Jugoslavije, proizvodi četiri modela aviona teških oko 300 kilograma, a inženjeri i konstruktori privode kraju projektovanje i prvog kompletno srpskog ultralakog aviona ELA 450.

Cena aviona se, u zavisnosti od ugrađene opreme, kreće od 36.000 do 60.000 evra. Na zapadu su takvi avioni 20.000 evra skuplji.

On je dodao da je prvi avion namenjen srpskom tržištu isporučen nedavno avio-školi iz Zrenjanina.

Matić objašnjava da se avioni proizvode prema svetskim propisima, kao i čuvena "cesna" ili "paper", ugrađuju im se najkvalitetniji Roteks motori koji troše 12 do 14 litara bezolovnog benzina na sat, što je pet do šest litara na sto kilometara, a sa jednim punjenjem rezervoara mogu da lete oko 1.100 kilometara vazdušnom linijom.

"Iz Kraljeva do Rovereta u Italiji gde sam živeo godinama treba mi 180 evra da odem autom, za gorivo i putarine, a avionom odem za 60 evra i usput ne strahujem da će negde iz kukuruza da istrči policajac sa radarom u ruci", rekao je Matić.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik