Odbor za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača Evropskog parlamenta prošle nedelje je izglasao Akt o digitalnim tržištima. Što je najvažnije, usvojeni su i predlozi o boljoj kontroli oglašavanja na internetu i transparentnom poslovanju najvećih internet trgovaca.
Sigurno se svakom desilo da jednom pogleda neki oglas na internetu i onda ga on prati stalno, koju god stranicu da posećuje.
Čak 98,5 odsto prihoda „Fejsbuka” i 83 procenta prihoda „Gugla” ostvaruje se oglašavanjem. Građani često nisu svesni koliko velike onlajn kompanije profitiraju na našim podacima, raspoloženju, zdravstvenom stanju, interesima i slično. Da nas neko tako prati na ulici, bilo bi zabranjeno, ali na internetu je sve dozvoljeno – izjavila je Biljana Borzan iz ovog odbora.
Ona je objasnila da ovaj predlog zabranjuje i praćenje maloletnika na internetu u svrhu oglašavanja, a odraslima omogućuje lakšu zaštitu i kontrolu, piše Politika.
Ovakvo rešenje, kojem se okreće evropsko tržište, poklopilo se sa aktivnostima „Epla”, koji je nedavno omogućio svojim korisnicima da isključe praćenje za neke aplikacije, a koliko je to bilo interesantno korisnicima, pokazuje podatak da je 97 odsto iskoristilo tu mogućnost.
– Ovaj predlog donosi veću transparentnost u slučaju velikih platformi poput „Gugla” i „Fejsbuka”, kojima je zabranjeno da posebno ističu svoje sadržaje. To je posebno važno posle presude protiv „Gugla” u vrednosti od 2,42 milijarde evra jer je pružao veću vidljivost svojim uslugama u pretraživaču. Ovim predlogom Evropska unija ide direktno protiv samovolje digitalnih giganata, i to u cilju zaštite potrošača – objašnjava Borzanova.
Inače, da podsetimo, Akt o digitalnim uslugama, kao osnovni dokument regulisanja ovih prava na tržištu EU, donet je još u decembru prošle godine. Njime se uređuje odgovornost pružalaca digitalnih usluga koji su posrednici između potrošača i robe, usluga i sadržaja.
Cilj donošenja ovih propisa je bolja zaštita potrošača i stvaranje pravednijeg digitalnog tržišta. Pravila se primenjuju na nivou cele Evropske unije, a za godinu dana preduzeto je dosta na suzbijanju nezakonitog sadržaja, a doneta su i nova pravila o sledljivosti poslovnih korisnika na stranicama koje se bave kupoprodajom kako bi se lakše otkrivali prodavci nezakonite robe.