Srbija godišnje utroši manje od 90.000 evra za reklamiranje turističke ponude u stranim medijima, 12 puta manje nego što Austrija odvoji samo za promociju Beča. U Turističkoj organizaciji Srbije kažu da zbog malo para koje dobijaju iz republičkog budžeta moraju da skrešu troškove za reklame, a medijski prostor u inostranstvu dobijamo tako što dovodimo strane novinare u Srbiju. Oglašavamo se veoma retko i to kada nam se ukaže neka pogodna prilika da dobijemo veći prostor ili značajniji medij za manje novca. Na primer, oglašavali smo se u „UNESCO magazinu", „Nacionalnoj geografiji", u nekim specijalizovanim časopisima o aktivnom odmoru u prirodi... Ali samo u slučaju kada cena tog pojedinačnog oglašavanja ne prelazi 5.000 evra. TOS nema svoja predstavništva u inostranstvu već angažuje PR agencije koje im pomažu da budu prisutni u medijima.
Srbija godišnje utroši manje od 90.000 evra za reklamiranje turističke ponude u stranim medijima, 12 puta manje nego što Austrija odvoji samo za promociju Beča.
U Turističkoj organizaciji Srbije kažu da zbog malo para koje dobijaju iz republičkog budžeta moraju da skrešu troškove za reklame, a medijski prostor u inostranstvu dobijamo tako što dovodimo strane novinare u Srbiju.
“Oglašavamo se veoma retko i to kada nam se ukaže neka pogodna prilika da dobijemo veći prostor ili značajniji medij za manje novca. Na primer, oglašavali smo se u „UNESCO magazinu", „Nacionalnoj geografiji", u nekim specijalizovanim časopisima o aktivnom odmoru u prirodi... Ali samo u slučaju kada cena tog pojedinačnog oglašavanja ne prelazi 5.000 evra”, objašnjava Zorica Jovanov, savetnik za promociju u TOS-u.
Ona kaže da TOS nema svoja predstavništva u inostranstvu već angažuje PR agencije koje im pomažu da budu prisutni u medijima.
“Osim toga učestvujemo na sajmovima, dajemo mesečne informacije o turističkim ponudama Srbije i organizujemo posete stranih novinara. Prošle godine gost nam je bio BBC koji je radio prilog o Guči. Bile su nam u poseti i nacionalne televizije Belgije, Rusije, Holandije, kao i novinari iz italijanske „Đoje" i „Korijere dela sere". Kada smo pre nekoliko godina krenuli da na takav način promovišemo naš turizam, bilo je vrlo malo stranih agencija koje su nudile aranžmane u Srbiji, ali ih sada ima barem dvesta”, objašnjava Jovanov.
Planom TOS-a za ovu godinu predviđeno je da najveći deo novca ode na oglašavanje na internet sajtovima, kao i za reklame u Sloveniji, Bosni, Makedoniji, Rumuniji i Mađarskoj.
Koliko para...
Kako su nam objasnili u TOS-u, osim turista iz zemalja bivše Jugoslavije, pokušavamo da privučemo i turiste iz Velike Britanije, Nemačke, Italije, Francuske, zemalja Beneluksa i Rusije.
Direktor marketinške agencije „Komunis" Ivan Stanković kaže da su iznosi koje Srbija izdvaja za promocije i reklame isuviše mali u svetskim okvirima.
“To je ništa. Ako me pitate koliko bi para trebalo, to zavisi od onoga šta želimo da postignemo. Morate da imate dobar i atraktivan proizvod, a tek onda da se oglašavate, jer ako nešto ne valja onda reklama neće imati efekta. A ako niste veliki kao što su Španija ili Italija, onda morate da se borite pameću, korišćenjem jeftinih alternativnih medija, kojih ima dosta”, kaže Stanković.
“U savremenom svetu suština je da budete jedinstveni. Mi nažalost nemamo more, nemamo istorijski turizam kao Italija, nemamo hranu kao Francuzi... Ali moramo da nađemo neku jedinstvenost i da je plasiramo u svet”, dodaje on.