Za sada, Srbija nema svetski prepoznatljiv brend, a kada ga bude imala to će pre biti neka manifestacija nego proizvod. Na najboljem putu da postanu srpski brendovi su novosadski "Egzit" i Sabor trubača u Guči. Proces kreiranja brenda traje decenijama pa i vekovima, tako danas nema ko ne zna za francusko vino, belgijsku čokoladu, švajcarske satove, italijanske cipele. Brend nisu samo proizvodi, kako se to obično misli. Brend mogu biti manifestacije, turistički lokaliteti, pojedinci. Za malu zemlju kao što je naša, preduslov za formiranje brenda jeste njeno strateško pozicioniranje u svetu. Mora da se uradi ozbiljno istraživanje svetske javnosti da se vidi kakva je percepcija o Srbiji. Nagađa se da to mišljenje nije pozitivno, nije sjajno, ali mora da se zna šta je to što oni misle o Srbiji da bis se znalo šta da ispravi. Osim što mora da bude vrhunskog kvaliteta, proizvod koji ima ambiciju da postane brend mora biti i vrhunski upakovan.
Srbija bi u svetu mogla da se promoviše džemovima, malinama, rakijom ali je izvesnije da će, zbog male proizvodnje, srpski brend pre postati neki događaj, kao na primer "Egzit" ili Guča.
Za sada, Srbija nema svetski prepoznatljiv brend, a kada ga bude imala to će pre biti neka manifestacija nego proizvod. Na najboljem putu da postanu srpski brendovi su novosadski "Egzit" i Sabor trubača u Guči.
Proces kreiranja brenda traje decenijama pa i vekovima, tako danas nema ko ne zna za francusko vino, belgijsku čokoladu, švajcarske satove, italijanske cipele.
Brend nisu samo proizvodi, kako se to obično misli. Brend mogu biti manifestacije, turistički lokaliteti, pojedinci. Za malu zemlju kao što je naša, preduslov za formiranje brenda jeste njeno strateško pozicioniranje u svetu.
Ivan Jakšić iz Privredne komore Srbije kaže da mora da se uradi ozbiljno istraživanje svetske javnosti da se vidi kakva je percepcija o Srbiji.
"Mi nagađamo da to mišljenje nije pozitivno, nije sjajno, ali moramo da znamo šta je to što oni misle o Srbiji da bismo znali šta da ispravimo", rekao je Jakšić.
Osim što mora da bude vrhunskog kvaliteta, proizvod koji ima ambiciju da postane brend mora biti i vrhunski upakovan.
Na primer, Srbija bi u svet mogla da ide sa svojim džemovima od šljiva, sa malinama, smrznutim ili prerađenim, ali tu se, za male zemlje kao što je naša, pojavljuje problem. Nedovoljne količine proizvoda kojima ne može da se pokrije globalno tržište.
Svetsku slavu, po svoj prilici, doneće "Egzit" i Guča. Konsultant za marketing Dejan Šapić kaže da Srbija kao mala zemlja ima nešto što bi je prepoznato kao slika Srbije, a to je zabava.
U Siepi, Agenciji za promociju izvoza, budući srpski brend vide u pametnim mladim ljudima.
Tatjana Radovanov iz Siepe kaže da trenutno veliki broj mladih ljudi odlazi na školovanje u inostranstvo i tamo prikuplja neka znanja, što u Srbiji, nažalost, ne mogu da dobiju. Iz takvih ideja se, prema rečima Radovanove se javlja novi brend što može da bude prepoznato u svetu.
Dok ne budemo imali svetski brend mogli bi da se zadovoljimo regionalnim. Naime, u svim bivšim jugoslovenskim republikama još pamte naš smoki, čokoladne bananice i fiću, iako ga odavno više ne proizvodimo.