Agencija za privredne registre (APR) saopštila je danas da je u cilju analize efikasnosti postupka obrade zahteva u objedinjenoj proceduri za izdavanje e-građevinskih dozvola i mapiranja prostora za moguća unapređenja, NALED , u saradnji sa APR-om, u periodu od septembra 2022. do februara 2023. godine, sproveo istraživanje metodom onlajn ankete.
Istraživanjem su obuhvaćeni podnosioci zahteva, obrađivači (nadležni državni organi) i imaoci javnih ovlašćenja (izdavaoci uslova za projektovanje i priključenje). Postupak izdavanja dozvola sprovodi se uz pomoć softvera Centralne evidencije objedinjenih procedura (CEOP) koji se koristi za izdavanje dozvola, čije je vođenje u nadležnost APR-a.
CEOP je uspostavljen u okviru reforme u oblasti izdavanja građevinskih dozvola, koja je prepoznata kao jedna od najznačajnijih reformi u poslednjih deset godina i zahvaljujući kojoj je Srbija zauzela visoke pozicije na globalnim listama konkurentnosti.
Na sednici Saveza za imovinu i investicije NALED-a, čiji je član Agencija za privredne registre, koja je održana 22.02.2023. godine, predstavljeni su rezultati istraživanja o mogućnostima unapređenja sistema CEOP za izdavanje e-Građevinskih dozvola.
Istraživanje pokazuje da 80 odsto podnosilaca zahteva čine punomoćnici i zakonski zastupnici pravnih lica, koje u najvećem broju čine punomoćnici sa licencom odgovornog projektanta (59 odsto) i punomoćnici bez licence (19 odsto), koji zahteve podnose u ime investitora.
Najčešće se pokreću procedure za izdavanje lokacijskih uslova (25 odsto), za izdavanje rešenja za odobrenje izvođenja radova po članu 145. Zakona o planiranju i izgradnji (16 odsto) i za građevinske dozvole (15) odsto, a tri četvrtine podnosilaca zahteva je postupanje organa tokom obrade zahteva ocenilo prosečnom ocenom 4,1 od 5.
Prema istraživanju, čak 80 odsto zaposlenih u nadležnim organima, koji rade na poslovima izdavanja dozvola, istaklo je da su propisani rokovi za izdavanje građevinskih i upotrebnih dozvola suviše kratki. Kao prioritete koji će doprineti unapređenju procesa izdavanja dozvola, osim propisivanja adekvatnih rokova za izdavanje dozvola, naveli su povećanje broja zaposlenih i unapređenje regulatornog okvira.
U vezi sa radom CEOP-a, ispitanici su prosečnom ocenom 4,39 ocenili razumljivost aplikacije tokom obrade zahteva, dok su imaoci javnih ovlašćenja ocenili prosečnom ocenom 4,3 saradnju sa APR-om koji vodi CEOP.
Podnosioci zahteva su istakli tri prioriteta za unapređenje procesa izdavanja građevinskih dozvola: bolje kontrolisanje poštovanja zakonskih rokova, unapređenje brzine funkcionisanja softvera i kreiranje dodatnih funkcionalnosti u aplikativnom sistemu CEOP.
Agencija za privredne registre će rezultate ankete i predloge korisnika sistema CEOP uzeti uobzir prilikom budućeg unapređenja softvera Centralne evidencije objedinjenih procedura.