Vest da je u Srbiji ove godine osnovano 107 novih agencija za nekretnine, što je rast od 38 odsto u odnosu na 2019. godinu i da trenutno ima 1.526 privrednih društava i preduzetnika koji se bave prodajom nepokretnosti nije iznenađenje.
Ovi podaci koje je objavio magazin „Biznis i finansije”, kako kažu stručnjaci za nekretnine, samo pokazuje da je ovo tržište živo, aktivno i za agencije vrlo profitabilno.
– Rekao bih da je ovaj posao prodaja informacija za pozamašnu sumu. Jer kada idete preko agencije da gledate stan za kupovinu, potpisujete dva papira – prvi da ćete platiti proviziju od najmanje dva odsto ako se vi ili uža porodica odlučite za kupovinu i drugi je formalno dokument u kome potvrđujete da niste državni funkcioner. Ne znam u kom poslu imate mogućnost da prodate informaciju, jer agencija za nekretnine to radi, iako to naziva uslugom, i da zaradite jednu platu za to – kaže naš sagovornik koji se bavi gradnjom stanova u Beogradu. Prosta računica pokazuje da u glavnom gradu nema nekretnine ispod 100 hiljada evra, a agencije nalaćuju od dva do dva i po odsto i od kupca i od prodavca nekretnine.
– Ima situacija kada je agencija ekskluzivni prodavac neke nekretnine i to je drugačije, ali ako vam neko od njih nudi stan koji je u oglasima, ali i u ponudi još nekoliko posrednika, onda ne vidim smisao. Onda mi se čini da su oni samo preprodavci svog oglasnog prostora. Dosta agencija se zatvori, ali logično je ako su im ovolike zarade po jednoj transakciji, da tu ima interesovanja. Kako prenosi ovaj magazin, u ovom sektoru ima manje posla nego pre dve godine kada se prodavalo nekoliko hiljada stanova mesečno, ali su i tražnja i cene kvadrata i dalje značajno veći u odnosu na period pre pandemije. Njihovi sagovornici sa tržišta nekretnina kažu da je pojava novih agencija za nekretnine prirodna posledica rasta tržišta i da su to uglavnom „mikropreduzeća sa jednim ili dvoje zaposlenih”.
– Suštinski je tržište podeljeno, pa ima dosta agencija koje se bave samo poslovnim prostorom, a u poslednje vreme su se mnogi odlučili za izdavanje. Oni koji se bave kupoprodajom rade prilično dobro. Korona je donela promene, tržište je tada „eksplodiralo”, a trenutno je u periodu blagog smirivanja – piše ovaj magazin.
Nikola Čobić, posrednik u prodaji i zakupu nepokretnosti u agenciji „Siti ekspert”, kaže za „Politiku” da kao razlog što je povećan broj agencija vidi potrebe za njihovim uslugama zbog investiranja i velike potražnje za nekretninama.– Logično je da ih ima više. Raste potreba i za kupovinom nekretnina, izdato je i više građevinskih dozvola. Tačno je da se naplaćuju provizije, ali one nisu regulisane zakonom, pa se te posredničke naknade ili provizije dogovaraju. Neke agencije ih naplaćuju i od prodavca i od kupca, što kod nas nije slučaj – kaže Čobić.
On dodaje da ovaj posao nije nije samo puko oglašavanje ili posredovanje, nego ozbiljan posao provođenja kupca kroz dokumentaciju. Ima slučajeva, dodaje, da kupcu morate da prodate nekretninu koja će biti izgrađena za godinu dana, i to uopšte nije jednostavno, kaže naš sagovornik.
Takođe je i prezentacija i prodaja nekretnina dosta napredovala.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, prosečna plata u sektoru poslovanja nekretninama iznosi 90.740 dinara, što je ispod republičkog proseka od 97.835 dinara.