Iako je aktualna Vlada prilikom stupanja na dužnost najavila uvođenje poreza na nekretnine, konkretnih prijedloga za to još nema.
Za rješavanje
stambenog problema prije svega bila bi nužna masovna gradnja
(pristupačnih) stanova, ali postojeće stanje mogao bi barem malo
popraviti promišljeno postavljen porez na nekretnine, koji bi ograničio
sve učestalije špekulativne kupnje, koje okreću kuće i stanove u gole
investicije. Prema podacima statističkog ureda, oko petina svih stanova u
Sloveniji je prazna, a vlasništvo je uglavnom koncentrirano među
najbogatijima (kako je prošli tjedan pisalo tjednik Mladina,
najbogatijih 10 posto vlasnika posjeduje 37 posto vrijednosti
nekretnina). Upozorenja da je potrebno reformirati oporezivanje nekretnina i da
Slovenija još uvijek nema klasičan porez na nekretnine, kakav poznaje
većina zemalja EU, prisutna su već godinama. Međunarodne organizacije
poput Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) i Organizacije za obnovu i
razvoj (OECD) odavno predlažu porez na nekretnine za Sloveniju. “Sadašnji sustav loš je s više točki gledišta”, upozorava za RTV Slovenije Anže Burger, profesor ekonomije na Fakultetu društvenih znanosti u
Ljubljani. Kako je pojasnio, Slovenija od oporezivanja nekretnina ubire
tri puta manje poreznih prihoda (0,6 posto BDP-a) od prosjeka OECD-a. "Što znači da moramo imati više druge štetne poreze poput poreza na osobni dohodak i poreza na dobit", dodao je. Prema sadašnjem uređenju, vlasnici nekretnina svake godine u svoje
poštanske sandučiće dobivaju poreznu uplatnicu. Za stanove i stambene
zgrade koji su manji od 160 četvornih metara, inače oni vlasnici koji u
njima imaju prijavljeno prebivalište ne plaćaju ovaj porez, a prvih
deset godina plaćanja su oslobođeni i vlasnici novih nekretnina.
Vlasnici i korisnici nekretnina plaćaju i naknadu za korištenje
građevinskog zemljišta (NUSZ), čija visina ovisi o namjeni zemljišta,
njegovom položaju i opremljenosti komunalnom infrastrukturom. Točan
postupak obračuna odgovornost je svake pojedine općine, a uredbe su
javno dostupne na njihovim web stranicama. Prema Burgerovim upozorenjima, sadašnja uredba ne potiče prostorno
učinkovitu gradnju i ne kažnjava vlasnike neizgrađenog građevinskog
zemljišta. Naime, NUSZ-om se oporezuje samo neto površina zgrade, a ne i
bruto površina građevinskog zemljišta. Osim toga, sadašnje uređenje
omogućuje i "ucjenjivanje načelnika", budući da visinu nameta određuje
svaka pojedinačna općina, upozorava Burger. Prema Burgerovom mišljenju, neadekvatno je utvrđen i porez na
nekretnine koji većina vlasnika stanova manjih od 160 četvornih metara
ne plaća. Osim toga, i dalje se plaća porez na promet nekretnina, iako
je riječ o štetnom porezu na promet koji smanjuje broj prometa. “Osim
što ograničavaju gradnju, niski porezi na nekretnine omogućuju visoke
povrate u obliku najamnina ili prodajnih cijena nekretnina”, dodao je. Promjene u području oporezivanja nekretnina i uvođenje poreza na
nekretnine koji bi zamijenio NUSZ najavljivalo je nekoliko vlada u
prošlosti. Ali do sada nijedan od njih nije bio uspješan. Najbliža
uspjehu bila je Vlada Alenke Bratušek, koja je krajem 2013. čak uspjela u
zakonodavnu proceduru provući zakon o nekretninama, no kasnije ga je
poništio Ustavni sud. Prije 10 godina zakon je zakazao ponajviše zbog
nesređene evidencije na temelju koje se mogla procijeniti visina
naknada. Ustavni sud odlučio je da je čak i dio zakona o masovnom
vrednovanju nekretnina nesuglasan s Ustavom. Geodetska uprava
procjenjuje da su evidencije nekretnina sada bolje pripremljene za
uvođenje ovog poreza. I aktualna Vlada je uvođenje poreza na nekretnine uvrstila u
koalicijski sporazum kao dio planirane porezne reforme, a prošlog je
proljeća najavila njegovu provedbu za 2025. godinu s ciljem analize
izazova postojećeg poreznog sustava i razmjene prijedloga mogućih
rješenja . "U ovoj fazi ne možemo govoriti o detaljima, ali ističemo da
želimo što širu raspravu o rješenjima i ciljevima koji bi porezni sustav
učinili transparentnim i jednostavnim", odgovorili su na pitanja o
planovima i očekivanim rokovima implementacije izmjena u području
oporezivanja nekretnina od strane Ministarstva financija koje je
nositelj porezne reforme. Nešto detaljnije svoje stavove iznijeli su u Ministarstvu za
solidarnu budućnost, koje je reguliranje stambenog pitanja postavilo kao
jedan od ključnih ciljeva. Kako predviđaju, stoga će biti aktivan
dionik u pripremi zakonskih izmjena. Prema njihovoj ocjeni, sadašnje
uređenje oporezivanja nekretnina „treba provjetrivanje, jer je zemlji
potreban pravičan porez na ovom području, koji će biti usporediv sa
zemljama EU." Opće oporezivanje nekretnina i oporezivanje imovine i prometa stanova ocjenjuje se neprimjerenim. “Važeći propis, smatraju u ministarstvu, ne ograničava špekulativno
korištenje stanova, ne potiče aktiviranje stambenog fonda i ne pridonosi
racionalnom korištenju prostora”, saželi su argumente. U Ministarstvu
za solidarnu budućnost, kako su priopćili, ne podržavaju porez na
nekretnine toliko zbog povećanog priljeva u državnu blagajnu, već
ponajviše zbog procijenjenog učinka na stanje na tržištu stanova. Prema
njihovoj procjeni, uz odgovarajuće izmjene, trenutno prazni stanovi koji
su kupljeni uz investiciju odn U spekulativne svrhe. "Mi u Ministarstvu za solidarnu budućnost branimo načelo da stanovi budu stambene jedinice, a ne investicije", ističu. Ključne razloge zašto je porez na nekretnine tako tvrd orah Burger
pripisuje i utjecaju moćnih lobija vlasnika nekretnina i zemljišta,
pojedinih gradonačelnika i političara. “Prvenstveno zbog nepostojanja
vizije što se tiče stambene, urbanističke i porezne politike. “Previsoke cijene nekretnina rezultat su ovakvog statusa quo koji se
temelji na izrazito nedovoljnoj ponudi nekretnina u gradovima zbog
ograničenja gradnje”, ocjenjuje. Pritom je upozorio da stambeni problem
opterećuje uglavnom mlade koji se ne mogu osamostaliti i zasnovati
obitelj, zbog čega pada natalitet i produbljuje se problem starenja
stanovništva. Sociologinja Maša Hawlina, koja se bavi pitanjima stambenog
zbrinjavanja i upravljanja gradskim prostorom, također ukazuje na
nedostatak političke volje za uvođenjem promjena u području oporezivanja
nekretnina. Kako ocjenjuje, to s jedne strane proizlazi iz činjenice da
je Slovenija od privatizacije stanova po tzv. Jazbinšekovom zakonu
postala društvo vlasnika i uvođenje poreza na nekretnine nije popularna
mjera. „Donedavno se nepostojanje poreza na nekretnine nije doživljavalo kao
veliki problem, budući da korištenje stanova kao isplative investicije
još nije bilo toliko rašireno, a uvjeti na tržištu stanova još nisu bili
brutalni kao danas. Mislim da se to sada dosta promijenilo i da sve
više ljudi vidi potrebu za pravednim, progresivnim porezom na
nekretnine”, ocjenjuje. “S druge strane, ne možemo zanemariti činjenicu da je jedan od
faktora svakako činjenica da su vlasti najčešće pojedinci koji sami
posjeduju više nekretnina”, dodala je. Iako u Ministarstvu financija trenutno ne žele detaljnije komentirati
planove o oporezivanju nekretnina, na temelju dosadašnjih izjava i
premijera Roberta Goloba i ministra financija Klemna Boštjančiča, možemo
zaključiti da će Vlada tražiti rješenja u smjeru progresivnog
oporezivanja, koje bi prvenstveno ciljalo na višestambene vlasnike i na
nadređene rezidencije. U dosadašnjim javnim istupima na ovu temu
predstavnici vlasti su isticali da eventualne promjene neće utjecati na
većinu stanovništva. “Porez svakako treba odrediti progresivno i ne opteretiti kućanstva
za stanove koje koriste kao dom”, uvjerena je i Maša Hawlina. Prema njezinu mišljenju, cilj novog poreza ne bi trebao biti da
postane novi izvor punjenja proračuna, već bi prvenstveno trebao biti
sredstvo destimuliranja špekulativnih praksi koje dovode do gomilanja
vlasništva i praznih stanova. Težište poreza na nekretnine trebao bi biti na porezu na građevinsko
zemljište koji bi plaćali svi vlasnici, bez obzira radi li se o fizičkoj
ili pravnoj osobi, smatra Burger. To bi potaknulo tvrtke s visokim
oportunitetnim troškovima u obliku velikih i skupih parcela, primjerice
Pivovarna Laško Union u središtu Ljubljane i razne autokuće unutar
ljubljanske obilaznice, da prodaju tu zemlju i presele se na jeftinije
lokacije, ograničene prostor u gradu i pušten za izgradnju višestambenih
zgrada.