Bitka automobilskih giganata za Latinsku Ameriku

Bez autora
Aug 14 2023

Automobilska industrija ulaže milijarde u fabrike između Meksika i Ognjene zemlje.

Najviše ih privlače decenije iskustva i važna sirovina koja je pred vratima - litijum.

Od maja 2024. iz fabrike automobila Iracemapolis u Brazilu, nedaleko od Sao Paola, na tržište će dolaziti vozila kineskog Great Wall Motora, a ne Mercedes-Benca. Nemci su fabriku izgradili 2016. i tamo proizvodili modele C-Klase i kompaktni model GLA. Ali prodaja je bila ispod očekivanja, pa su je Švabe avgusta 2021. prodali Kinezima.

Kineski proizvođač električnih automobila BYD koji vrlo brzo raste, ima fabriku u Bahiji, takođe na istočnoj obali Brazila, ali 2.000 kilometara dalje od Sao Paola.

BYD je u julu ove godine najavio investicije od 290 miliona dolara u fabriku litijumskih katoda u severnom Čileu.

Velike planove ima i Ford, koji je najavio investiciju od 660 miliona američkih dolara za proizvodnju nove generacije modela Ranger u Argentini.

To je samo par vesti među brojnim najavama o ulaganjima u auto industriju u Latinskoj Americi, koje se mere u milijardama i milionima.

Iskustvo i litijum

Strukturna promena od automobila sa unutrašnjim sagorevanjem ka električnim automobilima, kao i sve jača kineska automobilska industrija, koja je prepoznala Latinsku Ameriku kao tržište za ekspanziju i proizvodnju, dovodi do trke sa ulaganjima u regionu.

Takav razvoj ide na ruku već etabliranim proizvodnim lokacijama kao što su Meksiko i Brazil.

Oni imaju višedecenijsko iskustvo u proizvodnji vozila i blizu su takozvanog "litijumskog trougla”, Argentine, Bolivije i Čilea. Pretpostavlja se da se tu nalazi oko dve trećine svetskih rezervi litijuma, koji je od centralnog značaja za proizvodnju baterija za električne automobile.

I Nemačka zainteresovana

"Nemačka automobilska industrija može da ima koristi od povoljnosti koje nude lokacije u Latinskoj Americi i shodno tome je prisutna u Meksiku, Brazilu i Argentini", kaže za DW portparolka Udruženja nemačke automobilske industrije (VDA).

Posebno Meksiko, sa svojim značajnim domaćim tržištem i geografskom blizinom SAD, predstavlja pogodnu proizvodnu lokaciju za brojne dobavljače i proizvođače automobila, uključujući i nemačke.

"Obim proizvodnje nemačkih proizvođača vozila u Meksiku se više nego udvostručio u poslednjih dvadeset godina", ističe portparolka VDA.

S obzirom na veliku borbu za pristup sirovinama u Latinskoj Americi, VDA dalje objašnjava:

"Pristup sirovinama je od najveće važnosti za povećanje tržišta elektromobilnosti, a time i za postizanje klimatskih ciljeva EU."

Rezerve litijuma u Južnoj Americi jedva da su iskorišćene. "To mora da se promeni, rezerve moraju biti iskorišćene u skladu sa najvišim standardima održivosti. EU i Nemačka moraju da intenziviraju saradnju sa zemljama Južne Amerike u oblasti dobijanja sirovina, a tamo gde saradnje još uvek nema, treba sklopiti partnerstva."

Brazil se nada investicijama

Portal Automotivebusiness nedavno je komentarisao samo brazilsko tržište: "Proizvođači automobila žele da ulože oko 10 milijardi evra u Brazil do 2025. godine.”

Na upit DW-a, Giljerme Melo, koji je odgovoran za razvoj ekonomske politike u brazilskom ministarstvu finansija, kaže da brazilska vlada "u drugoj polovini godine planira da izradi smernice vezane za istraživanje i razvoj proizvodnje održivih vozila”.

Melo je uveren da bi izgledi za ekonomski oporavak, održiv poreski sistem, tekuća poreska reforma i predlog plana ekološke transformacije "mogli da privuku nove investicije u srednje i visokotehnološke industrije".

Meksiko se nada ekspanziji radnih mesta

U Meksiku, drugoj klasičnoj automobilskoj zemlji u Latinskoj Americi, uvereni su da će najnoviji razvoj omogućiti otvaranje novih radnih mesta u domaćoj industriji auto-delova i automobila.

Kako bi se sprečio nedostatak kvalifikovanih radnika, Nacionalno udruženje industrije autodelova (INA) poručuje da radi na "ažuriranju i kreiranju kurseva i obuka za ljude koji već rade u industriji, kao i na planovima za školovanje mladih ljudi”.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik