Bez obzira na najave čelnika svetske automobilske industrije da će ova godina proteći u znaku oporavka i povećane prodaje, rezultati iz prvog kvartala su onespokojavajući. Američka auto-industrija je i dalje u rasulu.“Dženeral motors” je proglasio bankrot, “Krajsler” je predao svoje većinsko vlasništo “Fijatu”, dok “Ford” jedva nekako pliva... Ogroman broj radnika je otpušten, prodaja se potpuno srozala, a mnogi vlasnici prodavnica američkih automobila primorani su da zatvore svoje salone. Pad proizvodnje u odnosu na prošlogodišnje rezultate je čak 36 odsto.
Bez obzira na najave čelnika svetske automobilske industrije da će ova godina proteći u znaku oporavka i povećane prodaje, rezultati iz prvog kvartala su onespokojavajući.
Američka auto-industrija je i dalje u rasulu. “Dženeral motors” je proglasio bankrot, “Krajsler” je predao svoje većinsko vlasništo “Fijatu”, dok “Ford” jedva nekako pliva...
Ogroman broj radnika je otpušten, prodaja se potpuno srozala, a mnogi vlasnici prodavnica američkih automobila primorani su da zatvore svoje salone. Pad proizvodnje u odnosu na prošlogodišnje rezultate je čak 36 odsto.
Sličan kolaps je i na istočnom tržištu, koje je doskora proglašavano najperspektivnijim. Drastično smanjena prodaja novih vozila uticala je da se prosečna starost automobila u Rusiji penje na dvocifrenu brojku.
Izvršni direktor nemačkog “Dajmlera” Diter Ceče, koji je istovremeno i predsednik Evropskog udruženja proizvođača automobila u Briselu, tvrdi da evropska auto-industrija ne može da očekuje brz oporavak.
- Ova godina će biti samo nešto bolja u odnosu na 2009 - kaže on.
Prema najnovijim podacima, registracija novih komercijalnih vozila smanjena je za više od 32 odsto, na 1,71 milion kamiona, autobusa, vanova i prikolica. Ceče je podsetio da auto-industrija učestvuje sa 35 odsto u ukupnom
broju zaposlenih u Evropi, za koje se, samo na ime poreza, izdvaja 380 milijardi evra godišnje.
Automobilski stručnjaci upravo stoga kažu da je najveća dilema kako da se među kupcima podstakne entuzijazam za kupovinu vozila.
Ove godine, podsećaju oni, Kina igra mnogo veću ulogu nego do sada. Pošto je “Volvo” prodat kineskoj “Gili grupi”, Kina polako postaje gigant auto-industrije. Nigde u svetu nema tako ludih ideja, golih ambicija, ogromnog samopouzdanja i zahuktale privrede kao u Kini.
Šef “Nisanove” investicione firme Jasuaki Hašimoto kaže da je prošle godine prodaja u Kini porasla za 30 odsto.
- Kinesko tržište ima jak potencijal, jer je kineska modernizacija tek počela. Mislim da će to uskoro biti najveće tržište u svetu - kaže Hašimoto.
Analitičari kažu da će lakše odobravanje kredita i ponovni rast svetske privrede pomoći proizvođačima da delimično nadoknade gubitke.
Istovremeno, oni se trude da novim modelima ponovo privuku kupce. “Tojotin” najnoviji, takozvani haj-si-ti model, dizajniran je po ugledu na japanske crtane filmove. Potencijal ima i tržište skupljih vozila, pokazali su poslednji međunarodni saloni, uključujući i onaj u Beogradu.
- U segmentu luksuznih vozila sve češći su luksuzni hibridi. “Leksus” već ima nekoliko modela, a BMNj i “Mercedes” pripremaju svoje prve luksuzne hibride - objašnjava urednik auto-magazina “Vič kar” Ričard Hedlend.
On podseća i na veliku ulogu novih tehnoloških trendova. Mnogi proizvođači uvode visoku tehnologiju. Analogne dugmiće zamenjuju ekrani na dodir, koji pokazuju ne samo brzinu i pravac kretanja, već mogu i da se loguju na Internet.
- Najvažniji trend u 2010. godini biće prelaz na ekološki čista vozila. Svi se sada usredsređuju na smanjenje potrošnje i ispuštanja ugljen-dioksida, i to se najčešće čuje na svim auto-salonima - kaže Hedlend.
Odlazi crna, dolazi žuta
ProizvoĐaČi se, izgleda, oslanjaju i na svetlije boje vozila.
- Svi automobili imaju jarke boje. Umesto crne i sive, sada se pojavljuju jarkožuta i jarkoplava. Ove godine predstavićemo “ford fijestu” za 2011, a jedna od mojih najomiljenijih boja jeste žutozelena - kaže Oktavio Navaro, predstavnik kompanije “Ford”.