Lista najvrednijih svetskih brendova: Šta je ključno za uspeh jednog brenda

Bez autora
Feb 03 2025

Izveštaj Global 500 još jednom je otkrio listu najvrednijih svetskih brendova na globalnom nivou za 2025.

Prestižna lista, koju predvode tehnološke kompanije, pored najvrednijih svetskih brendova, otkriva ključne faktore potrebne za uspeh na tržištu, privlačeći kupaca, i trendova na čijem talasu su zajahali najuspešniji.

Studija Brand Finance Global 500, koju je objavio britanski institut za istraživanje tržišta Brand Finance u okviru Svetskog ekonomskog foruma u ​​Davosu, otkriva 500 najvrednijih brendova na globalnom nivou za 2025. godinu.

Izveštaj Global 500 pokazao je da je ukupna vrednost 500 najvrednijih svetskih brendova porasla za 10 odsto na godišnjem nivou, sa 8,6 biliona dolara u 2024. na skoro 9,5 biliona dolara u 2025. Tehnološki brendovi su predvodili ovaj rast, tako da su tri od pet vodeći brendovi su tehnološke kompanije.

Brendovi su prvenstveno - emocija

Prema rečima Davora Brukete, kreativnog direktora i suosnivača agencije Bruketa&Žinić&Grei, najuspešniji brendovi su oni koji imaju jasno definisanu svrhu i identitet i stvaraju pozitivna iskustva i emocije.

„Brendovi su prvenstveno vezani za emocije. Ljudi vole osećaj povezanosti, a brendovi koji uspevaju da izgrade snažnu emocionalnu vezu su vredniji od drugih. Pored toga, doslednost je ključna – potrošači žele da znaju šta mogu da očekuju svaki put kada dođu u kontakt sa brendom. Inovacija je takođe ključna. Svet se menja brže nego ikad, a brendovi koji se ne prilagođavaju i ne evoluiraju ostaju u prošlosti. Oni koji su uspešni razumeju svoje potrošače, nude relevantne proizvode i usluge i stalno podižu letvicu.

Tajna stvaranja prepoznatljivog brenda leži u razumevanju šta vaša publika želi i treba. Svaki veliki brend ima jasnu ponudu vrednosti – nešto što ga razlikuje od konkurencije. Pored toga, autentičnost je neverovatno važna. Veliku ulogu imaju i vizuelna i verbalna komunikacija – logo, boje, ton komunikacije, sve to mora biti prepoznatljivo i konzistentno. I što je možda najvažnije, brend mora ostati fleksibilan i spreman za inovacije kako bi bio relevantan u svetu koji se stalno menja“, objašnjava Bruketa.

Tehnološke kompanije, kao neke od najvrednijih svetskih brendova i ove godine, vođene su održavanjem dosledne i jake lojalnosti brendu, kao i ulaganjem u inovacije u oblasti veštačke inteligencije. A evidentno je da najveći uspeh dosledno postižu brendovi koji privlače lojalne kupce, one koji imaju poverenja u brend i koji su spremni da plate više za njega. Dok na listi dominiraju američki brendovi, a kineski se bore za pozicije, 11. mesto pripalo je Deutsche Telekomu kao jedinoj evropskoj kompaniji na vrhu tabele i ujedno najvrednijem evropskom brendu.

Inovacije i jaka lojalnost brendu pokreću rast

Apple je ove godine ponovo preuzeo krunu i zauzeo prvo mesto. Ovaj brend kontinuirano pokazuje da se ulaganje u tehnologiju i dizajn isplati. Tako je svake godine od 2021. zauzimala prvo mesto, osim 2023. kada je za 1 odsto za dlaku izgubila prvo mesto od Amazona.

Vrednost Apple-ovog brenda je značajno porasla u poslednje vreme zbog kontinuirane i jake lojalnosti. Međutim, kompanija je nedavno diverzifikovala svoje snage unapređujući svoj napredak u oblasti veštačke inteligencije. Apple je povećao vrednost svog brenda kroz stratešku diversifikaciju i premiumizaciju, udaljavajući se od velikog oslanjanja na prodaju iPhone-a i stavljajući veći naglasak na usluge kao što su Apple TV pretplate.

Pet najvrednijih brendova u 2025. godini:

  1.  Apple – 574,5 milijardi dolara, 11 odsto više u odnosu na 2024.
  2.  Microsoft – 461,1 milijardu dolara, porast od 35 odsto
  3.  Gugl – 413 milijardi dolara, porast od 24 odsto
  4.  Amazon – 356,4 milijarde dolara, porast od 15 odsto
  5.  Valmart – 137,2 milijarde dolara, porast od 42 posto

„Prema našem istraživanju, više od 50 odsto ispitanika prepoznalo je Apple kao skup brend, ali vredan svoje cene, što potvrđuje njegovu sposobnost da održi premijum cene“, navode autori.

Drugo mesto pripalo je Majkrosoftu jer je takođe mnogo investirao u veštačku inteligenciju tokom prošle godine, posebno kroz saradnju sa OpenAI. To je dugoročno partnerstvo vredno nekoliko milijardi dolara i fokusirano na superkompjuterstvo i nova iskustva pokretana veštačkom inteligencijom.

Google je došao na treće, a Amazon na četvrto mesto zahvaljujući računarstvu u oblaku i e-trgovini, što je prošle godine privuklo optimistične investitore, snažno doprinevši rastu brenda. Pored toga, kompanija se više fokusirala na povećanje izbora robe i brzine isporuke.

Tehnološki brendovi, objašnjava Bruketa, kao što su Apple, Microsoft i Gugl, dominiraju jer su postali neizostavni deo našeg svakodnevnog života.

„Oni ne nude samo proizvode – oni oblikuju način na koji živimo, radimo i komuniciramo. Ono što je interesantno u vezi sa tehnološkim brendovima je njihova sposobnost da posluju globalno – njihove usluge i proizvodi lako prelaze granice, čineći ih prisutnima u skoro svakom uglu sveta. I, naravno, njihova emotivna povezanost sa korisnicima – brendovi poput Apple-a imaju lojalne korisnike koji nisu samo potrošači, već i njihovi ambasadori. „Zato tehnološki brendovi ne samo da prate tržište, već ga aktivno oblikuju“, rekao je Bruketa.

Vrednost brenda Deutsche Telekoma dostiže istorijski visok nivo

Mesto ispred moćnog Instagrama pripalo je Deutsche Telekomu, ponovo jednom od najuspešnijih i najvrednijih brendova na svetu. Stručnjaci stavljaju DT na snažno 11. mesto u ukupnom rangu globalne studije, što ga čini jedinom evropskom kompanijom uvrštenom u prvih 20 i najvrednijim evropskim brendom. Rangiranje ispred Instagrama pokazuje da ide u korak sa trendovima, ali i da vodi svoje konkurente - Verizon (15. mesto) i AT&T (24. mesto) - što mu daje priliku da poveća svoju prednost u budućnosti.

Deutsche Telekom, objašnjava Bruketa, je fantastičan primer brenda koji razume važnost inovacija i globalnog prisustva.

„Njihov T brend je posebno jak na ključnim tržištima poput Evrope i SAD. Ono što ih izdvaja je njihova ulaganja u tehnologije koje nisu samo budućnost telekomunikacija, već i ključne komponente svakodnevnog života. Dodatno, važan je njihov fokus na korisničko iskustvo – ne radi se samo o prodaji usluge, već o tome kako da tu uslugu učinimo što jednostavnijom i prijatnijom za korisnike. „Ako tome dodamo njihovu posvećenost održivosti, jasno je zašto su uspeli u svetu gde je konkurencija ogromna“, kaže Bruketa.

Trenutna vrednost brenda Deutsche Telekoma je 85,3 milijarde dolara, što je najveća vrednost u 30-godišnjoj istoriji kompanije. Povećanje u odnosu na prošlogodišnju vrednost (73,3 milijarde dolara) iznosi 16,4 odsto.

Brand Finance pripisuje povećanje vrednosti brenda Deutsche Telekoma doslednom menadžmentu i pozitivnom ekonomskom i tehnološkom razvoju kompanije. Kako je navedeno, DT nastavlja da prikuplja bodove održivim ulaganjem u kvalitet mreže, digitalne tehnologije i korisničku uslugu, a visok kvalitet mreže igra odlučujuću ulogu u privlačenju i zadržavanju kupaca u Evropi i SAD.

„Ovakvi rezultati pokazuju da se kontinuitet isplati i da smo na dobrom putu“, objašnjava Ulrih Klenke, direktor brenda u Deutsche Telekomu. „Mi postižemo poene sa našim odličnim mrežama, proizvodima i uslugama. Oni demonstriraju naše performanse i inovativnu snagu, a mi se povezujemo tamo gde nas udaljenost razdvaja. Na taj način ljudima dajemo priliku da podele mogućnosti koje nudi digitalizacija.'

Neverovatan rast TikToka

Izveštaj Brand Finance Global 500 takođe je istakao značajan rast vrednosti brenda u više sektora. TikTok, popularna društvena mreža, zabeležila je zapanjujućih 79 odsto povećanje vrednosti svog brenda od 2020. godine, dostigavši 105,8 milijardi dolara u 2025.

Američka kompanija Nvidia prvi put je dospela na listu nakon što je vrednost njenog brenda porasla za 98 odsto u protekloj godini, ističući rastući značaj ulaganja u veštačku inteligenciju. Instagram je, s druge strane, rangiran na 12. mestu sa vrednošću brenda od 79,9 milijardi dolara. Kombinacija velike baze korisnika, mogućnosti stvaranja prihoda, snažnog uticaja oglašavanja i kontinuiranog razvoja čine ga jednim od najvrednijih brendova na svetu.

Dejvid Hej, predsednik i izvršni direktor Brand Finance-a, primetio je da, iako tehnološki brendovi ostaju dominantni pokretači rasta, u poslednjih pet godina kineski brendovi kao što su TikTok, Pinduoduo i BID takođe su se pojavili kao glavni izazovi etabliranim tržišnim liderima.

„Kako Kina nastavlja da usavršava svoje strategije izgradnje brenda i fokusira se na kvalitet, očekujemo da će više kineskih kompanija ući na globalno tržište 2025. godine“, rekao je Hejg.

Kako se određuje vrednost brenda?

Brand Finance je konsultantska firma sa sedištem u Londonu koja procenjuje i analizira brendove i sastavlja rang-listu 500 najvrednijih brendova na svetu prema njihovoj vrednosti izraženoj u američkim dolarima. Ove vrednosti se izračunavaju na osnovu naknada za licenciranje koje bi kompanija morala da plati da nije vlasnik brenda. Uzimaju se u obzir metrike kao što su inovativnost, korisnička usluga, prijateljstvo prema kupcima, odnos cene i učinka i preporuke.

Prvo, gleda se koliko novca brend zapravo zarađuje i koliko bi neko morao da plati da bi ga koristio. Zatim procenjuje koliko je brend jak gledajući marketing, odnose sa kupcima i poslovne rezultate. Uzimaju se u obzir faktori kao što su koliko ljudi poznaju brend, koliko mu veruju i kako posluje, dajući mu ocenu od 0 do 100. Kombinovanjem ova dva faktora – prihoda i snage brenda – dobija se konačna vrednost . Ukratko, što je brend jači i što više zarađuje, to više vredi. Konačno, uzimaju se u obzir faktori kao što su stanje privrede i dešavanja u toj industriji, jer sve to utiče na stvarnu vrednost brenda.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik