Očekuje se da će Sjedinjene Države i Evropa objaviti danas petogodišnju suspenziju tarifa u svom 17 godina starom sporu vezanom za subvencionisanje svojih proizvođača aviona, prenosi Rojters pozivajući se na neimenovane izvore upućene u dešavanja.
To će, prema izvorima britanske agencije, omogućiti dvema stranama da se usredsrede na, kako kažu, pretnju koju predstavlja rastuća kineska komercijalna avio-industrija.
Dogovor o pauziranju najvećeg svetskog korporativnog trgovinskog spora pomogao bi američkom proizvođaču aviona Boingu i evropskom Erbasu, i doneo istovremeno olakšanje desetinama drugih industrija pogođenim recipročnim tarifama, koje su u martu privremeno obustavljene.
Ukoliko ne bude napretka u pregovorima po ovom pitanju, kompanije uključene u pomenuti spor će se suočiti sa obnovljenim trgovinskim ratom za nekoliko nedelja, dodaje se u tekstu.
Američka trgovinska predstavnica Ketrin Tai razgovarala je o ovom sporu sa kolegom iz EU Valdisom Dombrovskisom u ponedeljak, na prvom sastanku licem u lice, uoči današnjeg samita SAD i EU, na kojem će Kina takođe biti ključna tema. Tai će sutra otpurovati u Britaniju.
Evropska komisija, koja je zadužena za trgovinsku politiku EU, i Sjedinjene Države obećale su da će naći rešenje do 11. jula, kada ističe rok važenja aktulene privremene suspenzije transatlantskih tarifa.
Zvaničnici do trajnog rešenja nameravaju da dođu putem dva sporazuma - prvi bi bio između SAD i Evropske unije, kao izvornih strana u sukobu, a drugi između Vašingtona i Londona nakon izlaska Britanije iz EU, na novim osnovama pravila za vazduhoplostvo.
Međutim, dogovor o detaljima sporazuma se pokazao složenim, s obzirom na gotovo dve decenije pravnih nesuglasica i hiljade stranica dokumentacije, rekao je jedan izvor upoznat sa pregovorima.
Uzajamne carine na uvoznu robu, u ukupnom iznosu od 11,5 milijardi dolara, progresivno su uvođene od 2019. godine, nakon što su Sjedinjene Države i EU izvojevale delimične pobede u Svetskoj trgovinskoj organizaciji u međusobnim tužbama za pružanje nelojalne pomoći Boingu i Erbasu.
Spor se "vuče" od 2004. godine, kada su se SAD povukle iz pakta koji datira od 1992. godine o subvencionisanju avio-kompanija i podnele STO tužbu protiv EU, tvrdeći da je Erbas uspeo da dostigne Boingov udeo na tržištu aviona delimično zahvaljujući subvencionisanim državnim zajmovima, podseća Rojters.