Špansko ministarstvo za prava potrošača izreklo je u petak kaznu od 179 miliona eura za pet niskobudžetnih avio-kompanija zbog zloupotreba uključujući naplatu dodatnih naknada za kofer.
Ryanair je dobio najveći deo kazne – 107,78 miliona eura. Španskoj niskotarifnoj avio-kompaniji Vueling naloženo je da plati 39,2 miliona eura, a britanskom EasyJet-u 29 miliona eura. Druga po veličini skandinavska avio-kompanija norveška i španska avio-kompanija Volotea dobile su kazne veće od milion eura.
Pet avio-kompanija trebalo bi da prestanu sa svojom praksom zahtijevanja dodatnog plaćanja za koferi rezervisanja mjesta u blizini zavisnog putnika, saopštilo je ministarstvo.
Avio-kompanije su takođe kritikovane zbog “neproporcionalnih i uvredljivih” naknada za štampanje karata, navodno izostavljajući ili ne razjašnjavajući informacije o cijenama na svojim web stranicama i ne dozvoljavajući gotovinsko plaćanje na španskim aerodromima.
Najavljene hitne žalbe
Špansko udruženje avioprevoznika (ALA) saopštilo je da će se žaliti na kaznu za naplatu ručnog prtljaga na sudu, nazivajući kaznu “očigledno nezakonitom” i protivno evropskim normama, javio je CNBC.
“Ukoliko se sprovede, odluka Ministarstva za prava potrošača podrazumijevala bi nenadoknadivu štetu za putnika, pokušaj protiv njihove slobode da svoje putovanje prilagode svojim potrebama i obavezu plaćanja usluga koje im možda neće trebati”, rekao je predsjednik ALA-e Javier Gandara, prema prevodu CNBC-a.
CNBC se obratio aviokompanijama za komentar:
Ryanair je rekao da će se “odmah žaliti na španske nezakonite i neosnovane kazne za prtljag”, a izvršni direktor Michael O’Leary je rekao da sankcije, koje je “izmislilo špansko ministarstvo potrošača iz političkih razloga, očito krše zakon EU”.
„Uspjeh Ryanair-a i drugih niskotarifnih avioprevoznika u Španiji i širom Evrope posljednjih godina u potpunosti je posljedica evropskog režima otvorenog neba i slobode avio-kompanija da određuju cijene i politike bez miješanja nacionalnih vlada, upravo ovo što je današnja nezakonita španska kazna“, ocijenio je.
Norwegian je, takođe, rekao da će nastaviti sa španskim i vlastima EU kako bi osporili tu optužbu i napomenuo da njegova politika prtljaga odražava njenu posvećenost “obezbjeđivanju bezbjednog, pristupačnog putovanja”, prenosi Investitor me.
“Potpuno se ne slažemo s odlukom španskog ministarstva potrošača i smatramo da su predložene sankcije nečuvene”, navodi se u saopštenju easyJeta, dodajući da smatra da je njegova politika kabinskog prtljaga usklađena sa svim važećim i primjenljivim zakonima.
“Zvanično ćemo se žaliti na ovo sudskim putem i energično ćemo braniti svoj stav”, istakli su iz easyJet-a.
Postojeći problemi industrije
Nakon dugog oporavka nakon prekida putovanja zbog Covid-19, niže cijene avio-kompanije se bore s nizom problema, uključujući više cijene goriva, globalnu dekarbonizaciju i geopolitičku neizvjesnost. Zastoji u isporuci aviona američkog proizvođača Boeing — koji je ove jeseni pretrpio gubitak od više od 5 milijardi dolara zbog dvomjesečnog štrajka mašinista — takođe je uticao na stope rasta prometa, a Ryanair je 4. novembra smanjio svoj cilj za fiskalnu 2026. na 210 miliona putnika u odnosu na prethodnu projekciju blizu 215 miliona, zbog kašnjenja.
Prošlog mjeseca, GlobalData izvještaj predviđa da će tržište niskotarifnih avioprevoznika rasti po zajedničkoj godišnjoj stopi rasta od više od 10% u periodu 2023-2028, navodeći pristupačnost kao ključni prioritet za takve avio-kompanije, koje sprovode mjere smanjenja troškova kao što su doplate za prtljag i obroke tokom leta.
U svojim junskim prognozama, Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj navela je da će profitabilnost svih avioprevoznika, uključujući nebudžetske aviokompanije, dostići rekordno visok prihod od 996 milijardi dolara u 2024, što je povećanje od 9,7% u odnosu na prethodnu godinu.