Tehnološki giganti već dugo na tržištu igraju po svojim pravilima, ali na štetu potrošača, i Evropska komisija će u budućnosti sprečavati ovakvo ponašanje, poruka je koju šalje Evropska organizacija za zaštitu potrošača BEUC.
Novi Zakon o digitalnim tržištima trebalo bi da pomogne da se ostvari veći izbor i pravednije usluge za potrošače, a kompanije će ova pravila morati da primene najkasnije za šest meseci. Suština je da prekinu da koriste nepoštene poslovne prakse i sprečavaju male inovativne konkurente da nude svoje usluge. Jedan od primera koji navodi BEUC je, kako kažu, namera da se korisnicima pruži stvaran izbor i sami odluče koje aplikacije žele da koriste umesto da se dozvoli najvećima da usmeravaju potrošače na njihove proizvode. Na primer, uz nove propise potrošačima će morati da se ponudi i izbor za pretraživače kako bi mogli da naprave smislen izbor kada koriste svoje uređaje. Čuvari velikih tehnologija, kako se kraće nazivaju najveće tehnološke kompanije danas, Zakonom o digitalnim uslugama dobiće određena ograničenja. Tako bi trebalo da se spreče da kombinuju lične podatke korisnika, prikupljene preko njihovih osnovnih usluga platforme, sa podacima prikupljenim iz drugih izvora, osim ako krajnji korisnici nisu dali svoj pristanak, i to tek pošto im je ponuđena alternativa koja manje narušava privatnost. Na primer, „Meta” neće moći da kombinuje podatke između svojih fejsbuk, instagram i vocap usluga bez pristanka potrošača. Ukoliko ih korisnik odbije, „Meta” u narednih godinu dana neće moći da traži od njega ponovo saglasnost.
Biće omogućeno da potrošači razmenjuju trenutne poruke sa nekim na drugoj aplikaciji, na primer korisnici „Vocapa” sa ljudima na drugom servisu, ukoliko konkurenti odluče da iskoriste ovu mogućnost preklapanja. Ursula Pahl, zamenica generalnog direktora Evropske organizacije potrošača (BEUC), izjavila je da sledi važan korak ka poboljšanju rada digitalnih tržišta za potrošače.
– Potrošači se raduju stvarnim promenama u načinu na koji velike tehnološke kompanije rade u Evropi i ukoliko se ne budu pridržavale ovih pravila komisija će zauzeti čvrst stav u primeni novog zakona. Postojaće i mogućnost da se potrošači grupišu i traže odštetu od kompanije ako prekrši pravila Zakona o digitalnim tržištima, što je veliki napredak – objasnila je predstavnica BEUC-a.