Belgija se u prethodnih nekoliko godina ubrzano pozicionira kao lider u usvajanju električnih vozila (EV), a 2024. godina donela je rekordne rezultate u tranziciji ka održivoj mobilnosti u ovoj državi.
Iako ona zaostaje u primeni u odnosu na nordijske države poput Norveške, Švedske ili Holandije, primetan je ubrzan rast u odnosu na prethodne obrasce zabeležene u ovoj državi.
Po prvi put, prošle godine električna i hibridna vozila nadmašila su automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem u broju novih registracija u Belgiji, što ukazuje na trend značajnije promene u preferencijama potrošača i kompanija.Sama baterijska električna vozila (BEV) dostigla su udeo od 28,5% na tržištu ove zemlje u spomenutoj godini, što je značajno više od proseka Evropske unije.
Dok su na nivou Evropske unije tokom 2024. električna vozila činila oko 13% udela u novim registracijama i prestigla dizel vozila koja su činila oko 11% udela, Belgija je uspela da bude uspešnija od tog proseka. Šta tačno stoji iza ove nagle promene i veće upotrebe električnih vozila u Belgiji?Značajan rast za kratko vreme
Ukoliko se analizira razvoj ove oblasti tokom poslednjih deset godina, može se reći da je Belgija zabeležila značajan rast u usvajanju električnih vozila za kratko vreme. Sredinom prethodne decenije EV su činila manje od 1% novih registracija automobila.
Na to su uticali još uvek ograničeni vladini podsticaji i nedostajuća infrastruktura za punjenje koja je usporavala rast. Između 2017. i 2019. godine, prednjačila su plug-in hibridna vozila (PHEV), dok električna vozila na litijum-jonske baterije nisu prelazila ni 2% tržišnog udela.
Međutim, tokom perioda 2020–2022. desila se definitivna prekretnica, jer se usvajanje električnih vozila naglo ubrzalo. U ovom periodu usvajanje je dostiglo više od 10% novih prodaja automobila do 2022. godine, zahvaljujući poreskim podsticajima države i efikasnijem širenju mreže punjača.
Do 2023. godine, baterijska električna vozila su zauzela 17,5% tržišta, a 2024. godine porasla su na 28,5%, prestigavši plug-in hibride i nadmašivši vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem po prvi put u novim registracijama. Postoji nekoliko faktora koji su uticali na ovako brz rast.
Potrebe kompanija
Prvi razlog su kompanije koje se sve češće odlučuju da kupuju ovaj tip vozila za svoje potrebe. Kompanijski vozni parkovi igrali su ključnu ulogu, jer su činili preko 85% novih registracija baterijskih vozila.
Faktor koji utiče na ovo je što Belgija nudi značajne poreske pogodnosti za kompanije koje biraju električna vozila. Te mere uključuje poresku olakšicu na kupovinu i lizing električnih vozila, kao i niže poreze na ova vozila i smanjenje PDV-a.
Ove olakšice čine EV privlačnijom i ekonomičnijom opcijom u poređenju sa tradicionalnim vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Veliki rast njihove upotrebe od strane kompanija se očekuje i zbog prestanka podsticaja za kompanijske automobile koji koriste tradicionalna fosilna goriva od 2026, a koji će izvesno dalje navoditi firme da se odlučuju za održivije opcije transporta.
Osim toga, mnoge kompanije u Belgiji usklađuju svoje poslovanje sa ciljevima održivosti i strategijama društvene odgovornosti. Prelazak na EV pomaže firmama da smanje svoj ugljenični otisak i doprinesu nacionalnim i EU ciljevima za smanjenje emisije gasova, što je sve važnije za akcionare, kupce i zaposlene.
U tom smislu, kombinacija podsticaja i pitanja imidža i usklađivanja sa ciljevima održivosti navela je veliki broj kompanija da se odluče za elektrifikaciju svog voznog parka u poslednjim godinama.
Jaka infrastruktura
Drugi razlog brže ekspanzije električnih vozila u ovoj državi je i brzo rastuća infrastruktura punjača širom zemlje. Broj javnih punjača porastao je za 72% samo u 2024, dostigavši više od 83 000 jedinica do kraja navedene godine.
Ovaj dobar rezultat u samo jednoj godini je finalni proizvod višegodišnje konzistentne politike centralne vlade koja traje od 2018. sa ciljem da podsticajima i regulacijama pogura rast broja punjača. Kombinacija privatnih i državnih investicija je u samo desetak godina stvorila čitavu novu mrežu ovih neophodnih stanica za napajanje električnih vozila.
Do 2015. broj punjača u zemlji merio se u nekoliko stotina širom zemlje, neravnomerno raspoređenih. Od 2015. do 2020. njihov broj sa nekoliko stotina postepeno raste na nekolicinu hiljada, gde se ova mreža značajno brže širila u flamanskom delu i prestonici Briselu.
Vrhunac se dešava u prethodnim godinama, kada 2022. njihov broj prelazi psihološku granicu od 10 000, da bi u samo dve godine punjača širom zemlje bilo preko 80 000. To je učinilo električna vozila značajno praktičnijim nego ikada ranije i korisnicima je olakšalo da ih svakodnevno koriste čak i u ruralnijim zonama.
Razgranata i pouzdana infrastruktura punjača je jedan od preduslova ekspanzije električnih vozila i belgijski primer u praksi pokazuje da ona doprinosi da pojedinci i kompanije donesu odluku u korist promene tradicionalnih vozila.
Sve manja cena
Osim interesovanja kompanija i bolje infrastrukture punjača, važan faktor rasta upotrebe električnih vozila u Belgiji je i postepeni pad njihove cene.
Vlada ove države je postavila cilj da do 2030. na njenim ulicama bude 2 000 000 električnih vozila, što može ostati samo nameravani cilj, ukoliko električna vozila budu neisplativa i nepraktična za korišćenje u poređenju sa drugim formama prevoza. Dok je povećan broj punjača doprineo poboljšanju praktičnosti njihove upotrebe, skorašnji pad cena električnih vozila je doprineo njihovoj konkurentnosti.
Tesla Model 3, jedan od najprodavanijih EV modela u Belgiji, zabeležio je smanjenje cene od oko 15-20% u poslednjim godinama. U 2024. godini, njegova cena iznosi oko 40 000 €, u poređenju sa 47 000 € iz 2020. godine. Ostali modeli poput Volkswagen ID.4 i BMW iX1 takođe su imali smanjenje cena od oko 10-15% u poslednjih nekoliko godina.
Pored toga, na tržište su ušli novi pristupačni EV modeli, poput Dacia Spring (početna cena od oko 20 000 €), što je učinilo ovaj tip vozila više dostupnim kupcima sa manjim budžetom. Čak i bez široko dostupnih kineskih marki električnih vozila koja su, barem u Kini, poznata po veoma niskim cenama, ekonomija obima u proizvodnji i konkurencija doveli su do pada cene ovog tipa vozila u Belgiji, pa samim tim i njihove veće dostupnosti.
Splet faktora
Ukupno gledano, brzi uspon upotrebe električnih vozila u Belgiji proizvod je kombinacije više faktora. Osim ciljanja same države da svojim politikama regulacija i podsticaja navede kupce i privredu da se preorijentišu ka elektrifikaciji, postoje i drugi važni faktori.
Paralelno sa državom, privatni sektor je investirao u punjače, jer je postojala prognoza da će do ekspanzije električnih vozila doći, te da će i punjači imati sve više mušterija-korisnika. Kompanije sve više prepoznaju podsticaje države i nova očekivanja akcionara i javnosti oko održivosti, te u Belgiji sve više se usmeravaju ka elektrifikaciji.
Na kraju, globalni makro trend pojeftinjenja električnih vozila i plasiranja jeftinijih EV modela od strane auto giganata nije zaobišao ni ovu visokorazvijenu državu. Zbog toga, čak i u državi koja je dugi niz godina zaostajala kada se radi o pomeranju ka održivijem saobraćaju, promena se dogodila veoma brzo i Belgija je uhvatila priključak sa drugim efikasnim državama u ovoj oblasti.
Ovaj model će se verovatno desiti i u drugim sličnim državama Evropske unije, gde Španija trenutno deluje kao zemlja koja zaostaje, ali će vrlo moguće svojim aktuelnim politikama biti prva sledeća koja će zabeležiti ovaj "belgijski model".