GTIN i QR kod: Jedinstvenom identifikacijom robe do sigurnijeg i transparentnijeg tržišta

Bez autora
Nov 07 2024

Novi Zakon o unutrašnjoj trgovini FBiH (član 6., član 99. i član 127.) uvodi obavezu jedinstvene identifikacije proizvoda putem GTIN-a i QR koda.

Ova mjera postavlja jasne standarde za transparentnost i sigurnost, uz novčane kazne za neusklađenost, čime se garantuje zaštita potrošača i unapređenje poslovanja.

Uvođenjem novog Zakona o unutrašnjoj trgovini u Federaciji Bosne i Hercegovine koji je objavljen u Službenim novinama FBiH broj 87/24 od 06.11.2024. godine i koji treba krenuti sa primjenom od 14.11.2024. godine, tržište prvi put dobija jasne smjernice za jedinstvenu identifikaciju robe. Ova mjera, koja je osnažena obavezom korištenja GTIN-a (Globalnog broja trgovinske jedinice) i QR kodova, predstavlja veliki korak ka povećanju sigurnosti i transparentnosti robe, kako za potrošače tako i za sve učesnike u lancu snabdijevanja. GTIN nije novina na tržištu, ali je prvi put zakonski ozvaničen.

U zakonu se u članu 6. i članu 99. jasno navodi GTIN i QR kod, a u članu 127. navodi se da će se novčanom kaznom od KM 3.000,00 do KM 30.000 kazniti za prekršaj trgovac pravno lice ako prodaje robu koja ne ispunjava uslove kvaliteta predviđene članom 6. Zakona.

Šta je GTIN?

GTIN (Global Trade Item Number) – Globalni broj trgovinske jedinice je međunarodno priznat standard pod upravom GS1 organizacije, koja djeluje u 118 zemalja u svijetu. GTIN se koristi za jedinstvenu identifikaciju i registraciju proizvoda u Međunarodnom registru proizvoda. Danas se GTIN skenira više od 10 milijardi puta dnevno i označava preko 100 miliona proizvoda u raznim sektorima.

Treba razumjeti da je jedan od ključnih ciljeva novog Zakona o unutrašnjoj trgovini i zaštita potrošača, ali i trgovaca kroz dijeljenje transparentnih informacija o proizvodima koje svakodnevno kupujemo.

GTIN nije samo neki nasumični broj koji je predstavljen u barkod simbologiji koja nam je svima poznata. GTIN ima jasnu strukturu i to:

Simbologija GTIN-a

Treba razumjeti da se GTIN može prikazati u različitim simbologijama pa je upravo iz tog razloga u pomenutom zakonu i navedeno i QR kod.

Prva simbologija je ono što nam je svima dobro poznato EAN/UPC simbol koji je jednodimenzionalni barkod prikazan kroz svijetle i tamne linije i koji se nalazi na skoro svakom proizvodu kojim se trguje.

Druga simbologija je QR kod, dvodimenzionalni barkod koji je standardiziran kroz GS1 standard pod nazivom Digital Link. Ovaj standard omogućava da jedan QR kod, osim identifikacije proizvoda (GTIN-a), sadrži i dodatne informacije poput nutritivnih vrijednosti, alergena, certifikata i drugih važnih podataka o proizvodu. Novi Zakon o unutrašnjoj trgovini FBiH uvodi ovaj napredniji pristup, prateći preporuku GS1 organizacije da svi proizvodi do 2027. godine pređu s jednodimenzionalnih na dvodimenzionalne barkodove. Na taj način, QR kod na malom prostoru sadrži više informacija, omogućavajući različitim sudionicima da skeniranjem dobiju tačne podatke. Primjerice, potrošači će putem mobilnih aplikacija moći pristupiti informacijama o nutritivnim vrijednostima i alergenima, inspektori će vidjeti certifikate, skladišni radnici informacije o zalihama, a trgovci podatke o lotu i rokovima isteka. Takođe, isti kod će se i dalje moći koristiti na kasama prilikom kupovine.

Međunarodni registar proizvoda: sigurnost i povjerenje za sve strane

Svi proizvodi označeni GTIN-om moraju biti registrovani u Međunarodnom registru proizvoda, čime se osigurava njihova jedinstvena identifikacija i transparentnost. GS1 Bosne i Hercegovine trenutno ima registrovano preko 92.500 proizvoda, koje je u promet stavilo više od 1.900 domaćih firmi članica. Registracija omogućava da svi relevantni podaci o proizvodima budu dostupni zainteresovanim stranama, uključujući trgovce, e-trgovce, inspektore i potrošače, koji tako mogu biti sigurni u kvalitet i porijeklo proizvoda. Informacije o proizvodima, tačnije GTIN i pridruženih 6 atributa koji se dodjeljuju proizvodu u Međunarodni registar unose vlasnici brendova.

GTIN u e-trgovini: standard koji traže najveće platforme na svijetu

U kontekstu brzorastuće e-trgovine, GTIN igra ključnu ulogu jer osigurava jedinstvenu identifikaciju proizvoda, standardizaciju podataka i veću preciznost u pretraživanju, upravljanju zalihama i korisničkom iskustvu. Korištenje GTIN-a omogućava e-trgovinskim platformama da brzo i tačno kategoriziraju proizvode, smanjujući rizik od duplikata i netačnih informacija. Proizvodi s GTIN-om bolje se rangiraju u pretragama, što povećava njihovu vidljivost i povjerenje kupaca. GTIN također olakšava upravljanje zalihama, smanjuje greške u isporuci i ubrzava obradu narudžbi.

Većina vodećih platformi, poput Amazona, eBaya, Google Shoppinga i eMaga, zahtijeva GTIN kao standard za prikaz i kategorizaciju proizvoda, ali i da bi osigurali da potrošači dobiju zaista ono šta su i naručili.

GTIN i QR kod: Ustaljeni standardi, a ne novi namet za poslovanje

GS1 Bosne i Hercegovine poziva sve trgovce, proizvođače i distributere da osiguraju usklađenost svojih proizvoda s novim Zakonom o unutrašnjoj trgovini i tako izbjegnu moguće kazne. Korištenjem besplatnog servisa Verified by GS1 ili kontaktiranjem GS1 Bosne i Hercegovine, kompanije mogu lako provjeriti da li su njihovi proizvodi ispravno označeni GTIN-om, u skladu sa zakonskim standardima.

Važno je naglasiti da ovo nije dodatni namet za kompanije koje stavljaju robu u promet – činjenica da 1.900 kompanija u BiH koristi ove standarde potvrđuje da su ovi standardi tržišno prihvaćeni i uobičajeni u praksi. Glavni izazov predstavlja neidentifikovana roba koja se stavlja na tržište (najčešće roba uvezena iz Turske i Kine) bez usklađenosti s ovim pravilima, čime se ugrožava transparentnost i povjerenje potrošača. Naša uloga je podržati kompanije u postizanju usklađenosti, povećanju povjerenja i izbjegavanju sankcija, istovremeno osiguravajući brojne prednosti GTIN-a za njihovo poslovanje.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik