Koliki je vek baterije za električna vozila

Bez autora
Mar 19 2025

Vozače koji razmišljaju o kupovini električnog vozila često brine životni vek baterije.

Pošto je baterija najskuplji deo električnog vozila, njena zamena ponekad može koštati više od vrednosti samog vozila. Šta vozači treba da znaju o baterijama pre nego što se odluče za kupovinu novog ili polovnog električnog vozila?

Proizvođači električnih vozila obično nude garanciju za baterije od osam godina ili pređenih 160.000 kilometara, u zavisnosti od toga šta se prvo desi. Međutim, to ne znači da je automobil nakon isteka tog perioda samo za otpad. Vremenom će se domet električnog vozila smanjivati usled trošenja baterije.

„Baterija električnog automobila može trajati od 10 do 20 godina, ali na to utiče mnogo faktora. Baterije koje se koriste u zemljama sa veoma vrućim ili hladnim klimatskim uslovima propadaju brže od onih koje se koriste u umerenim klimatskim uslovima. Prilikom kupovine polovnog električnog vozila uvezenog iz inostranstva važno je znati odakle ono potiče, jer to može uticati na stanje baterije”, kaže Matas Buzelis, automobilski stručnjak i direktor komunikacija u karVertikalu.

Iako agresivan stil vožnje ima minimalan uticaj na dugovečnost baterije, mnogi vozači nisu svesni kako se pravilno održava baterija. Proizvođači preporučuju da se održava optimalan nivo napunjenosti baterije od 20–80 odsto i izbegava često korišćenje stanica za brzo punjenje.

Zamena baterije može koštati više nego što automobil vredi

Iako električna vozila imaju manje pokretnih delova i njihovo održavanje obično košta manje u odnosu na vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, u slučaju oštećenja baterije u saobraćajnoj nesreći i njene naknadne zamene, troškovi mogu biti izuzetno visoki. U zavisnosti od modela električnog vozila, zamena baterije može koštati oko 20.000–40.000 evra.

Da bi uštedeli novac, neki vozači kupuju polovnu bateriju kako bi smanjili troškove popravke, ali čak i najjeftinije polovne baterije koštaju po nekoliko hiljada evra. Pre nego što kupite polovnu bateriju, važno je imati što više informacija o stepenu istrošenosti, stvarnom kapacitetu i dometu baterije.

Noviji modeli, poput Tesla automobila, automatski sakupljaju ove podatke. Procena stanja istrošenosti starijih ili ređih električnih vozila može biti izazovnija, ali različite dijagnostičke opcije za procenu zdravlja baterije postaju sve popularnije. Pre kupovine automobila, moguće je organizovati i pregled vozila u dogovoru s vlasnikom. U suprotnom, kupci se izlažu riziku kupovine baterije koja je lošeg kvaliteta i ne omogućava prelazak većih udaljenosti.

Električna vozila su manje izložena riziku od požara u odnosu na vozila s klasičnim motorima

„Prema brojnim istraživanjima, učestalost požara kod električnih vozila je manja u odnosu na vozila na fosilna goriva. Međutim, gašenje požara u električnom vozilu može biti znatno zahtevnije. Mnogi vozači i dalje sumnjičavo gledaju na električna vozila i često dele kontroverzne sadržaje o potencijalnim opasnostima ovih automobila, što stvara utisak da nisu bezbedna”, objašnjava Buzelis.

Pošto su baterije električnih vozila veoma osetljive na promene temperature, preporučuje se parkiranje vozila u hladu tokom leta i zagrejanoj garaži tokom zime. Za razliku od vozila sa klasičnim motorima koja koriste toplotu motora za zagrevanje putnika, električna vozila se oslanjaju isključivo na energiju baterije.

Efikasnost električnih motora je bar dva puta veća u odnosu na motore sa unutrašnjim sagorevanjem, a u mnogim slučajevima prelazi 80–85 odsto. S obzirom na to da električni motor generiše relativno malo toplote tokom rada, domet električnog vozila se znatno smanjuje po hladnom vremenu.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik