U prvih 10 meseci ove godine u celoj Srbiji je prodato svega 16 hiljada automobila, što je, tvrde uvoznici, istorijski minimum. Do sada je u ovoj grani privrede od početka godine 10.000 radnika izgubilo posao. Loša prodaja je ne samo kod nas već i u čitavoj Evropi. Tržišta u Francuskoj, Portugaliji i Italiji beleže za trećinu manju prodaju što je uslovilo da će neki veliki proizvođači, kao na primer "Ševrolet", od 2016. godine napustiti tržište Starog kontinenta i bolji plasman sa mnogo manje rizika i troškova potražiti u Aziji i Americi. Kriza iz Evrope prelila se i na naše tržište. Rezultati prodaje su iz godine u godinu sve slabiji, a uvoznici kažu da bez intervencije države neće biti daljih pomaka u prodaji. Prodaja je pala za 60 odsto ako se uporedi sa 2008. godinom, koja se uzima kao reper.
Prodaja automobila u Srbiji pala za 60 odsto ako se uporedi sa 2008. godinom, koja se uzima kao reper. "Ševrolet" od 2016. godine planira da napusti tržište Starog kontinenta i bolji plasman sa mnogo manje rizika i troškova da potraži u Aziji i Americi, saznaje RTS.
U prvih 10 meseci ove godine u celoj Srbiji je prodato svega 16 hiljada automobila, što je, tvrde uvoznici, istorijski minimum. Do sada je u ovoj grani privrede od početka godine 10.000 radnika izgubilo posao. Loša prodaja je ne samo kod nas već i u čitavoj Evropi. Tržišta u Francuskoj, Portugaliji i Italiji beleže za trećinu manju prodaju što je uslovilo da će neki veliki proizvođači, kao na primer "Ševrolet", od 2016. godine napustiti tržište Starog kontinenta i bolji plasman sa mnogo manje rizika i troškova potražiti u Aziji i Americi, saznaje RTS.
Kriza iz Evrope prelila se i na naše tržište. Rezultati prodaje su iz godine u godinu sve slabiji, a uvoznici kažu da bez intervencije države neće biti daljih pomaka u prodaji. Prodaja je pala za 60 odsto ako se uporedi sa 2008. godinom, koja se uzima kao reper.
Predsednik Udruženja uvoznika Srbije Miloš Petrović kaže da je oko 10.000 ljudi u auto-biznisu ostalo bez posla, što direktno kroz mrežu ovlašćnih prodavaca i servisera, što kroz prodaju dodatne opremnje i rezervnih delova.
"Nažalost, ni jednostrana subvencija koja je data 'Fijatu' nije dala rezultate. Jedva 3.000 automobila domaće proizvodnje prodato je u prvih 10 meseci, što je trećina od rezervisanih na sajmu automobila", rekao je Petrović.
Fenomen tržišta se ogleda i u tome što najluksuzniji automobili najlakše nađu kupca, a najveći pad je u srednjoj i nižoj klasi gde se isključivo kupuju automobili do 10.000 evra. U toj klasi do 10.000 evra domaći fijat "500L" i pored subvencija izgubio je tržišnu utakmicu od češke "Škode", koja je prodala skoro 1.000 vozila više od kragujevačke fabrike.
"Kako su došla krizna vremena kupci sve više racionalno kupuju automobile, a samim tim mnogo su informisaniji", rekao je Dušan Cincar iz "Autočačka".
Uvoznici su već nekoliko puta predlagali da se prodaja popravi uz pomoć sistema "staro za novo". U međuvremenu su im ukinute sve subvencije za ekološke automobile.
Dušan Vukasović iz "Verano motorsa" kaže da se ponovo razmišlja o uvođenju takvih subvencija.
"Očekujemo da društvena zajednica prepozna mogućnost da pomogne onom ko legalno vozi automobile i ko vodi računa o najvišim ekološkim normama i standardima", kaže Vukasović.
Najveća opasnost leži u tome da veliki proizvođači presele svoja predstavništva iz Srbije.
Svoje aktivnosti svode na nivo kancelarija i sve bitnije službe izmeštaju u okolne zemlje, a otpuštaju naš većinom visokokvalifikovani kadar, koji teško nalazi posao u ovoj branši.
Posluju sa domaćim dilerima koji moraju unapred da kupe vozila, što nas po tipu poslovanja vraća u devedesete, kažu u Udruženju uvoznika.