Nema mnogo, ali srpski potrošač mudro troši svaki dinar, planira svaku kupovinu, a od trgovca za svoj novac traži maksimum. GFK istraživanje pokazuje da je poslednjih godina plići džep promenio potrošačko tržište u Srbiji i da kupci što manje imaju, to su zahtevniji. Navike su se promenile danas i naš potrošač nije više spreman da ide u velike kupovine i megamarkete. Bez obzira što potrošač ima malo novca i što su cene u velikim marketima niže, on ipak ide u manje radnje u komšiluku. Poređenje tržišta pokazuje da Balkan ima svoje specifičnosti i da što potrošači imaju manje novca, sve više traže i očekuju od trgovaca i proizvođača, što nije slučaj sa ostalim tržištima. Njihov stav je "imam manje novca, ali tražim od vas mnogo više za te pare".
Nema mnogo, ali srpski potrošač mudro troši svaki dinar, planira svaku kupovinu, a od trgovca za svoj novac traži maksimum.
GFK istraživanje pokazuje da je poslednjih godina plići džep promenio potrošačko tržište u Srbiji i da kupci što manje imaju, to su zahtevniji.
- Navike su se promenile danas i naš potrošač nije više spreman da ide u velike kupovine i megamarkete - kaže Marijana Agić Molnar, direktor GFK agencije.
- Bez obzira što potrošač ima malo novca i što su cene u velikim marketima niže, on ipak ide u manje radnje u komšiluku.
Poređenje tržišta pokazuje da Balkan ima svoje specifičnosti i da što potrošači imaju manje novca, sve više traže i očekuju od trgovaca i proizvođača, što nije slučaj sa ostalim tržištima. Njihov stav je "imam manje novca, ali tražim od vas mnogo više za te pare".
- Kupci traže da se suzi asortiman i da im bude adekvatan - naglašavaju u GFK.
- Iako je ranije usred krize, dominantan bio kupac koji je kupovao kvalitetno i više od planiranog, ove godine pojavio se novi fenomen na tržištu, "smart šoper" potrošač, koji vodi računa o svakom dinaru, planira, kupuje na akciji, ide u šoping prvenstveno sa spiskom, senzibilan je, trgovačke marke sve više ga zanimaju...
Kada se priča o tržištu robe široke potrošnje, kao ključna tačka uzima se 2008. do kada su svi segmenti imali visoke stope rasta, koje nažalost nećemo skoro videti na ovim prostorima.
- Naš potrošač je siromašan, pre pet godina 38 odsto stanovništva je radilo i izdržavalo ostatak od šezdesetak odsto, a danas samo 31 odsto njih radi, što je veliki teret za prosečnog srpskog potrošača - napominje Molnarova.
- Zamislite samo kakav je to pritisak, a nezaposlenost je ključni problem Srbije i ostalih zemalja regiona. Kako se potrošač ponašao, pa on je trošio istu količinu novca, svojih 1.000 dinara, ali je za to sada količinski mnogo manje mogao da kupi. U jednom momentu trošio je 20 odsto manje u odnosu na 2008.
Ljudi štede tako što ređe odlaze u kupovinu. Istraživanja GFK pokazuju da je svaka peta kupovina izostala. Ali ono što ih razlikuje od ostalih potrošača, naši ljudi su veći optimisti i traže daleko više za manje para. Za razliku od Srbije, u Hrvatskoj je sasvim drugačija situacija. Tamo se krenulo masovno u kupovinu privatnih robnih marki, i njihovo učešće u ukupnom prometu dostiže 20 odsto. U BiH je osetan pad i vrednosti i količine kupljene robe.