Manji promet zbog skupog goriva

Bez autora
May 12 2010

Svako naglo poskupljenje goriva ima za posledicu manju tražnju, samim tim i manji promet. Istovremeno, uprkos tome što se NIS ponaša nadmeno na tržištu, besmisleno je pregovarati o dugoročnom snabdevanju gorivom mađarskog MOL-a ili austrijskog OMV-a, jer bi onda monopol samo prešao u druge ruke. Udruženje vlasnika privatnih benzinksih pumpi ima gotovo identičan stav i mišljenje kao rukovodstvo NIS-a. To moramo da priznamo jer je ekonomski nelogično da NIS omogući privatnicima povećanje marže, veću zaradu tako što će ima smanjiti nabavne cene tako da bi oni mogli da zarade na svojim pumpama. Ta ekonomska logika na tržištu ne pije vodu. Ovde je problem kako zaštititi građane i potrošače nižim cenama, tržišno održivim i normalnim i zaštititi ih kvalitetom derivata koje treba da troše. Istovremeno, stručnjaci upozoravaju da će cena sirove nafte na svetskom tržištu i u narednom periodu uglavnom rasti, najverovatnije do kraja godine dok ne dosegne 100 dolara po barelu. Cenovnici na pumpama mogli bi tako posustati jedino ako bi se država odrekla dela akcize ili se smanjili troškovi prerade nafte. Trenutni signali ne nagoveštavaju da bi se nešto od toga moglo desiti narednih meseci.

Manji promet zbog skupog gorivaPredsednik Udruženja vlasnika privatnih pumpi Milan Rakić kaže da svako naglo poskupljenje goriva ima za posledicu manju tražnju, samim tim i manji promet.

Istovremeno, Rakić kaže da je, uprkos tome što se NIS ponaša nadmeno na tržištu, besmisleno pregovarati o dugoročnom snabdevanju gorivom mađarskog MOL-a ili austrijskog OMV-a, jer bi onda monopol samo prešao u druge ruke.

"Udruženje vlasnika privatnih benzinksih pumpi ima gotovo identičan stav i mišljenje kao rukovodstvo NIS-a. To moramo da priznamo jer je ekonomski nelogično da NIS omogući privatnicima povećanje marže, veću zaradu tako što će ima smanjiti nabavne cene tako da bi oni mogli da zarade na svojim pumpama", kaže Rakić.

On navodi da "ta ekonomska logika na tržištu ne pije vodu. Ovde je problem kako zaštititi građane i potrošače nižim cenama, tržišno održivim i normalnim i zaštititi ih kvalitetom derivata koje treba da troše".

Istovremeno, stručnjaci upozoravaju da će cena sirove nafte na svetskom tržištu i u narednom periodu uglavnom rasti, najverovatnije do kraja godine dok ne dosegne 100 dolara po barelu. Cenovnici na pumpama mogli bi tako posustati jedino ako bi se država odrekla dela akcize ili se smanjili troškovi prerade nafte. Trenutni signali ne nagoveštavaju da bi se nešto od toga moglo desiti narednih meseci.

Iako se razmatra eventualno smanjenje akcize na motorne benzine za deset odsto, a povećanje na dizele i TNG, to je nemoguće pre rebalansa budžeta. Privatni trgovci, s druge strane, sumnjaju da je baš “državni zalogaj” glavni razlog paprenih cena. Oni problem vide u rafinerijama.

"Glavni razlog je visoka cena prerade nafte u rafinerijama", kaže Bora Tatić, zamenik predsednika Udruženja privatnika, i dodaje da oni od NIS-a od 1. januara 2011. više neće kupovati gorivo.

Sedmi put zaredom uvećane cene goriva građani Srbije će morati da plate najverovatnije već od subote. Ko će se koliko primaći maksimalno dozvoljenim, još niko ne otkriva. NIS je do sada bio najkonkurentniji, pa ostali trgovci čekaju da najpre oni na svojim pupmama preprave cenovnike. A NIS je, kako su najavili iz ove kompanije, spreman da se odrekne i dela marže kako bi ponudio optimalne cene.

"Čekamo da vidimo kolike će biti kod NIS-a. Mi moramo ići sa nešto većim cenama. I sada praktično radimo na “nuli”. Ako nove cene zažive od subote, već u subotu uveče ćemo znati kolika će biti kod nas", dodaje Tatić.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik