Novi zakon uspaničio trgovce

Bez autora
Oct 28 2013

Za nov televizor, veš-mašinu, peglu, kompjuter ili bilo koji drugi proizvod koji ste kupili, a on vam se pokvario u prvih šest meseci korišćenja, moći ćete da tražite od trgovca da vam vrati novac – predviđa se u Nacrtu novog zakona o zaštiti potrošača koji bi, kako se očekuje, u novembru trebalo da odobri Vlada Srbije. Po dosadašnjim propisima pokvaren proizvod trgovac bi slao u servis i u najboljem slučaju potrošač bi mogao da dobije nov uređaj ukoliko se utvrdi da kvar ne može da se otkloni. Ovo su bili iscrpljujući procesi koji su se najčešće završavali na štetu kupaca. Upravo to i najave da će se u ovoj oblasti zavesti red uspaničili su trgovce, koji će sada očigledno morati da poboljšaju i kvalitet robe koju nude ukoliko žele da izbegnu gubitke i nezadovoljne potrošače.

Novi zakon uspaničio trgovceZa nov televizor, veš-mašinu, peglu, kompjuter ili bilo koji drugi proizvod koji ste kupili, a on vam se pokvario u prvih šest meseci korišćenja, moći ćete da tražite od trgovca da vam vrati novac – predviđa se u Nacrtu novog zakona o zaštiti potrošača koji bi, kako se očekuje, u novembru trebalo da odobri Vlada Srbije.

Po dosadašnjim propisima pokvaren proizvod trgovac bi slao u servis i u najboljem slučaju potrošač bi mogao da dobije nov uređaj ukoliko se utvrdi da kvar ne može da se otkloni.

Prema iskustvu redakcije „Potrošača” i čitalaca koji su nam se javljali, ovo su bili iscrpljujući procesi koji su se najčešće završavali na štetu kupaca. Upravo to i najave da će se u ovoj oblasti zavesti red, kako saznajemo, uspaničili su trgovce, koji će sada očigledno morati da poboljšaju i kvalitet robe koju nude ukoliko žele da izbegnu gubitke i nezadovoljne potrošače.

Ovo nije jedina izmena jednog od važnijih propisa koji bi posle usvajanja konačno trebalo i potrošače u Srbiji da zaštite kao i sve one u zemljama Evropske unije. Jedna od važnih izmena jeste i to da će građani ubuduće imati i pravo na raskid ugovora sa trgovcem u roku od 15 dana od njegovog potpisivanja. Ova odredba je postojala i u prethodnom zakonu, ali nije funkcionisala, i to je jedno od prava potrošača koje se često nije poštovalo.

Tako će na primer oni koji su kupili telefon od nekog operatera mobilne telefonije i pri tome potpisali ugovor koji im uz uređaj obezbeđuje i dodatne pogodnosti i usluge, u roku od dve nedelje moći da raskinu taj ugovor.

Osim obaveze trgovca da ubuduće na žalbu potrošača odgovara u roku od osam dana umesto dosadašnjih 15 (ukoliko to ne učini može da bude i novčano kažnjen), novina zakona koji se sa nestrpljenjem očekuje jeste i kolektivna tužba o kojoj se dosta polemiše u javnosti jer ovakav vid zaštite omogućava da se jednom tužbom pokriju interesi velikog broja potrošača. Inače, predviđeno je, između ostalog, da će organizacije za zaštitu potrošača moći da zastupaju veći broj građana koji imaju isti problem odjednom i da na sudu zahtevaju materijalnu nadoknadu od onog ko je kršio prava potrošača.

Tijeri Burgoanji, vođa projekta „Jačanje zaštite potrošača u Srbiji“, koji finansira Evropska unija, kaže za „Politiku” da je nacrt budućeg zakona jako dobar i da se posle dugačkog i napornog procesa rezultati vide.

– Na skali od jedan do deset budući zakon zaslužuje čistu osmicu jer je razjasnio mnoge odredbe i predstavio nove institucije koje će ojačati zakonodavni okvir države.

Važno je i to da je predstavio nove i poboljšane alate koji su suštinski neophodni ako želite da ovaj zakon profunkcioniše, objašnjava Burgoanji. Na pitanje zašto je strog u ocenjivanju i zašto zakon nije dobio bolju ocenu, naš sagovornik kaže da je desetka izostala jer se zakon još mora poboljšavati.

– Ako dozvolite, zakon iz 2010. godine nije bio uopšte loš, ali bih ga ocenio peticom, jer je bio dobar samo na papiru, ali nesprovodljiv u praksi – kaže Burgoanji.

Suština novog nacrta zakona jeste inače njegova veća primenjivost. To se pre svega odnosi na ugovore zaključene na daljinu i ugovore zaključene izvan poslovnih prostorija trgovca.

„Novi zakon pruža potrošačkim organizacijama u Srbiji nova prava regulisana Skupštinom organizacija za zaštitu potrošača. To je bitna i nova vrednost za organizacije potrošača u Srbiji i obezbeđuje demokratski i javni postupak”, kaže Gražina Rokicka, glavni stručnjak za zaštitu potrošača.

Kao članovi skupštine, organizacije za zaštitu potrošača će odlučivati o  njihovim predstavljanjima na Nacionalnom savetu za zaštitu potrošača i drugim ključnim pitanjima zaštite.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik