Vozači u Srbiji plaćaju najskuplji benzin u regionu, a sudeći prema žalbama i najnekvalitetniji. Iako se ističe da naši derivati zadovoljavaju domaće standarde, retko da bi koji, osim evrodizela, mogli da pređe granicu zemlje. Gorivo proizvedeno u našim rafinerijama ima više olova od evropskog. Naš dozvoljni maksimum je 13 miligrama po litru, što je 2,5 puta više od evropskog limita od pet miligrama. I dozvoljeni nivo sumpora od 650 miligrama po litru benzina kod nas je daleko veći u odnosu na EU gde je maksimum 50 miligrama. U analizama našeg goriva, srećom, nivo sumpora je ispod dozvoljene granice, ali je šest do sedam puta veći nego u benzinu u Evropskoj uniji. Propisi za kvalitet derivata kod nas su defnisani i prilagođeni uslovima proizvodnje u domaćim rafinerijama, dok su za evrodizel uvedeni evropski pravilnici.
Vozači u Srbiji plaćaju najskuplji benzin u regionu, a sudeći prema žalbama i najnekvalitetniji.
Iako se ističe da naši derivati zadovoljavaju domaće standarde, retko da bi koji, osim evrodizela, mogli da pređe granicu zemlje.
Gorivo proizvedeno u našim rafinerijama ima više olova od evropskog. Naš dozvoljni maksimum je 13 miligrama po litru, što je 2,5 puta više od evropskog limita od pet miligrama.
I dozvoljeni nivo sumpora od 650 miligrama po litru benzina kod nas je daleko veći u odnosu na EU gde je maksimum 50 miligrama. U analizama našeg goriva, srećom, nivo sumpora je ispod dozvoljene granice, ali je šest do sedam puta veći nego u benzinu u Evropskoj uniji.
- Propisi za kvalitet derivata kod nas su defnisani i prilagođeni uslovima proizvodnje u domaćim rafinerijama, dok su za evrodizel uvedeni evropski pravilnici - kaže Ljubinko Savić, savetnik u Udruženju za energetiku Privredne komore Srbije.
Srbija je i jedna od retkih zemalja gde se proizvodi olovni motorni benzin, ali u NIS najavljuju da će do kraja godine obustaviti proizvodnju ove vrste goriva. Kod nas se proizvodi i dizel D2 koji ima najviše sumpora. Jedina svetla tačka je evrodizel koji se od prošle godine pravi u NIS, a veliki deo se i dalje uvozi. U NIS bi ove godine trebalo da se proizvede 260.000 tona evrodizela po evropskim normama i to je dva puta više u odnosu na prošlu godinu.
Kako kaže Slaviša Petković, šef odseka za kontrolu bezbednosti i usaglašenosti proizvoda u Ministarstvu trgovine, krajem prošle godine analizirano je gorivo na 36 pumpi. Nisu otkrivena odstupanja u kvalitetu u odnosu na domaće pravilnike.
- Naši standardi razlikuju se od evropskih, ali ako se od januara 2011. ukine Uredba o zabrani uvoza derivata, moraće da se poštuju i EU pravila - objasnio nam je Petković.
Pitanje je, međutim, da li će država izmeniti pravila, jer zbog stare tehnologije rafinerija ni tada neće moći da proizvodi motorno gorivo po evropskim normama.
- Po završetku modernizacije 2012. godine iz rafinerije u Pančevu izlaziće samo gorivo evropskog kvaliteta, sa 95 oktana i 10 miligrama sumpora po litru - kažu u NIS.
Skuplji i D2
Posle povećanja cena motornog benzina za 3,7 na 112,7 dinara, na pumpama NIS od jutros je za tri dinara poskupeo dizel D2 i sada košta 95,5 dinara. Ova vrsta dizela na drugim pumpama košta od 96,5 do 99,5 dinara, a maksimalno je dozvoljeno 103,45 dinara. Promene cene evrodizela nije bilo, a sada se kreće od 101,9 do 109,9 dinara za litar.
Žalbe
Žalbe potrošača inspekciji, ipak, najviše se odnose na količine koje im sipaju na pumpama, a najmanje na kvalitet.
Kako kaže Slaviša Petković, mesečno stigne nekoliko prijava, a najviše tri do četiri su u Beogradu.