Do kraja 2024. lizing industrija Srbije će dostići rekordnih milijardu evra u vrednosti finansirane robe, rečeno je na konferenciji „Lizing i budućnost mobilnosti“ koju je organizovala Asocijacija lizing kompanija Srbije (ALCS) u saradnji sa Privrednom komorom Srbije (PKS).
Najvećim delom lizingom se finansira razvoj poslovanja malih i srednjih preduzeća (MSP) i preduzetnika. Učesnici konferencije objasnili su da je lizing preferirani način finansiranja MSP klijenata u čitavoj Evropi što se odražava na dalju ekspanziju lizing industrije.
„Tokom panela izneto je da je lizing najzastupljeniji vid finansiranja novih vozila u Republici Srbiji, da je lizing industrija jedan od finansijskih partnera u projektima standardizacije taksi prevoza u Srbiji i subvencionisanja opreme, da finansira modernizaciju javnog gradskog prevoza, manjih dostavnih vozila i kompanijskih flota, ali i da izbor lizinga kao finansijskog instrumenta ima veliki potencijal kad su u pitanju fizička lica. Očekivanja učesnika su da će u narednih nekoliko godina dve trećine svih lizing ugovora biti potpisano digitalnim putem“, saopštila je ALCS.
Ivan Jauković, predsednik Asocijacije lizing kompanija Srbije, ističe da nas u narednom periodu očekuje modernizacija autobusa, tramvaja i trolejbusa, ali i poboljšanje kvaliteta mobilnosti.
„Današnji ciklus upotrebe vozila je takav da se ona koriste kraći period i menjaju češće. Samim tim, korisnik ima mogućnost da vozi najnoviji model, da izbegne periode češćih kvarova i većih servisa. Osim toga, primetno je pomeranje fokusa sa koncepta vlasništva na koncept iznajmljivanja, jer savremeni vozači ne žele da razmišljaju o vozilu i održavanju vozila, već samo o njihovom korišćenju“, objašnjava Jauković i dodaje da ljudi teže ekološki prihvatljivim alternativama kad je transport u pitanju.
Teodora Milenković, generalni sekretar ALCS, podsetila je da je svako treće novo vozilo u Republici Srbiji finansirano putem lizinga.
„Specifičnost lizinga je da je sredstvo finansiranja ujedno i predmet obezbeđenja, što ovaj način finansiranja čini veoma pogodnim za najznačajniji segment evropske i domaće privrede, a to su mikro, mala i srednja preduzeća. Putnička vozila su najzastupljenija u strukturi finansiranja na lizing, pa u trećem kvartalu 2024. godine imaju udeo od 44 procenata“, rekla je ona.
Predstavnici lizing industrije saglasni su da je digitalizacija društva uticala i na promene u lizingu. Jauković objašnjava da su se promenili načini donošenja odluka, upravljanja rizikom i da je poslovno okruženje još više usmereno na korisničko iskustvo.
„Lizing je i ranije bio prepoznat kao brz i efikasan finansijski instrument, ali u poslednjih nekoliko godina procesi za potpisivanje lizing ugovora dodatno štede vreme i resurse. Potpisivanje ugovora je moguće za svega nekoliko minuta i to digitalnim putem“, ističe Jauković.
Prema njegovim rečima, očekivanja su da će industrija u narednih tri do pet godina u potpunosti preći na bezpapirne ugovore, ali i da će odobrenja biti moguća na veb sajtovima ili u salonu.
U prvih devet meseci 2024. godine u odnosu na isti period prethodne godine zabeležen je rast vrednosti novozaključenih ugovora od 30 odsto.
Rast vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga zabeležen je u skoro svim segmentima finansiranja, a najveći je u segmentu komercijalnih i teretnih vozila i autobusa gde iznosi skoro 47 procenata kao i putničkih vozila (novih i polovnih) gde je rast više od 22 odsto.