Šta donosi plaćanje mobilnim telefonom

Bez autora
Oct 24 2013

Plaćanja koja su donedavno obavljale isključivo banke polako preuzimaju mobilni operateri. Mobilni operateri u borbi za nove klijente šire ponudu i preuzimaju posao banaka. U regionu se te usluge već nude u Makedoniji, a u pripremi su u Srbiji i Hrvatskoj. Prepreke za uspostavljanje novog, bržeg i lakšeg načina plaćanja nisu samo u infrastrukturi, već i u zakonskim rešenjima. Jedna od banaka iz Skoplja zajedno sa lokalnim mobilnim operaterom omogućava plaćanja mobilnim telefonom na 5.000 prodajnih mesta u Makedoniji. Ideja je da se efikasnošću usluge i malom provizijom privuku mlađi klijenti koji se inače ne odvajaju od mobilnih telefona. U projekat je za početak uloženo 100.000 evra.

Šta donosi plaćanje mobilnim telefonomNovim sistemom plaćanja mobilni operateri polako preuzimaju deo posla od banaka. Plaćanje putem mobilnog telefona štedi vreme i novac, a za uspostavljanje novog načina plaćanja potrebne promene infrastrukture, ali i zakonskih propisa.

Plaćanja koja su donedavno obavljale isključivo banke polako preuzimaju mobilni operateri. Mobilni operateri u borbi za nove klijente šire ponudu i preuzimaju posao banaka. U regionu se te usluge već nude u Makedoniji, a u pripremi su u Srbiji i Hrvatskoj. Prepreke za uspostavljanje novog, bržeg i lakšeg načina plaćanja nisu samo u infrastrukturi, već i u zakonskim rešenjima, kažu stručnjaci.

Jedna od banaka iz Skoplja zajedno sa lokalnim mobilnim operaterom omogućava plaćanja mobilnim telefonom na 5.000 prodajnih mesta u Makedoniji.

Ideja je da se efikasnošću usluge i malom provizijom privuku mlađi klijenti koji se inače ne odvajaju od mobilnih telefona. U projekat je za početak uloženo 100.000 evra.

Đorđe Jančevski iz "NLB tutunske banke" iz Skoplja kaže da je u toj banci provizija za trgovce maksimalno 1,2 posto, a da je "Telekom" poslovao po nižoj, jer je hteo da promoviše svoj proizvod.

"Maksimalna plaćanja su sada 50 evra, a proviziija je 0,9 odsto", kaže Jančevski.

U Srbiji građani mobilnim telefonom već plaćaju komunalne usluge, šalju novac, kupuju u pedesetak internet prodavnica, a mogu i da naruče dokumenta od državne uprave.

Jedan od mobilnih operatera kupovinom privatne banke omogućiće sledeće godine napredne usluge plaćanja u zemlji. Kažu da su u razvoj mobilnog bankarstva za početak uložili 40 miliona evra.

U "Telenoru" kažu da će neki od tih servisa biti veoma inovativni, pa nošenje novčanika neće biti potrebno, već će korisniku sve biti dostupno u mobilnom telefonu.

"Dakle, da može jednim klikom ili jednim prinošenjem telefona platnom terminalu da izvrši transakciju", objašnjava Marko Carević, menadžer finansijskih usluga u "Telenoru".

Za plaćanje preko mobilnog telefona potrebna je i promena infrastrukture, tj. nadgradnja postojećih POS terminala ili kupovina novih. Neophodne su i promene nekih zakona, kažu stručnjaci.

Miodrag Mirčetić iz "Aseko Sia" ističe da delovi zakona koji se tiču, na primer, trgovine ili krivičnog postupka, praktično ne poznaju kategoriju elektronskog dokumenta i elektronskog potpisa, iako, podseća Mirčetić, Srbija ima zakon o elektronskom dokumentu i elektronskom potpisu.

Da bismo nesmetano razvijali nove sisteme plaćanja, koji olakšavaju život građanima i privlače strane investitore, moramo pozitivne zakone iz informaciono-komunikacionih oblasti da ugradimo u sve ostale zakone.

U Srbiji trenutno oko 50 hiljada građana koristi mobilno plaćanje, ali se očekuje da sledeće godine, sa ponudom novih usluga, taj broj bude mnogo veći.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik