Za vozačku 48.000 dinara

Bez autora
Jul 18 2010

Cena obuke za vozača B-kategorije u jednoj od 800 auto-škola u Srbiji prosečno iznosi između 12 i 36 hiljada dinara. Iako za neke od naših sugrađana čak i najniža cena predstavlja luksuz, iz Zajednice auto-škola Srbije smatraju da su ove cene niže nego što bi trebalo da budu i nadaju se da će novi zakon uticati na njihovo povećanje. Podizanje cena je trebalo da se obavi ranije, jer iznos koji se sada plaća nije realan, naročito u Beogradu. Cene obuke, od kojih je najjeftinija 300 dinara po času, izuzetno su niske. Država je napravila veliku grešku što je ovu značajnu oblast na ovaj način prepustila tržištu, jer je ona od posebnog značaja za svaku zemlju. Kada stavite ovakvu delatnost na tržište, u svakoj sredini će postojati razlike u ceni. Pošto nelojalna konkurencija obara cene snižavanjem kvaliteta, u našim gradovima možete da za ovu uslugu platite od 300 dinara po času do 900. Ako negde ima više instruktora nego što je potrebno, razlike će biti veće.

Za vozačku 48.000 dinaraCena obuke za vozača B-kategorije u jednoj od 800 auto-škola u Srbiji prosečno iznosi između 12 i 36 hiljada dinara.

Iako za neke od naših sugrađana čak i najniža cena predstavlja luksuz, iz Zajednice auto-škola Srbije smatraju da su ove cene niže nego što bi trebalo da budu i nadaju se da će novi zakon uticati na njihovo povećanje.

– Podizanje cena je trebalo da se obavi ranije, jer iznos koji se sada plaća nije realan, naročito u Beogradu. Cene obuke, od kojih je najjeftinija 300 dinara po času, izuzetno su niske – kaže Petar Rašeta, diplomirani inženjer saobraćaja i sekretar Zajednice auto-škola Srbije.

Kako Rašeta smatra, država je napravila veliku grešku što je ovu značajnu oblast na ovaj način prepustila tržištu, jer je ona od posebnog značaja za svaku zemlju.

– Kada stavite ovakvu delatnost na tržište, u svakoj sredini će postojati razlike u ceni. Pošto nelojalna konkurencija obara cene snižavanjem kvaliteta, u našim gradovima možete da za ovu uslugu platite od 300 dinara po času do 900.

Ako negde ima više instruktora nego što je potrebno, razlike će biti veće – objašnjava Rašeta.

Iako ima ljudi koji pri izboru škole vode računa o kvalitetu, u Srbiji je situacija takva da uglavnom mnogi ljudi biraju nižu cenu. Građanima je to na prvu loptu isplativije, ali državu to mnogo košta.

– Niža cena je pogrešna varijanta, jer bezbednost saobraćaja najviše opterećuje budžet jedne države. Svaka saobraćajna nesreća mnogo košta, a posebno ako se zna da u našoj zemlji godišnje u saobraćajkama pogine 9.000 ljudi – tvrdi Petar Rašeta.

Naš sagovornik navodi da će Vlada Srbije prema novom zakonu preuzeti na sebe obavezu da propisuje minimalne cene obuke.

– Prema računici Zajednice auto-škola, a koju smo predložili Ministarstvu unutrašnjih poslova, nova i realna cena treba da bude najmanje 1.200 dinara po času za obuku vozača B-kategorije. U Srbiji je takva situacija da nema realnih cena.

Sve su niže nego što bi trebalo da budu i ne znamo na koji način škole preživljavaju. Pretpostavljam da to čine korišćenjem starih vozila, skraćivanjem časova kandidatima i uskraćivanjem drugih uslova koje bi morali da im pruže – smatra Rašeta.

U savremenom društvu umeće korišćenja motornog vozila više se ne smatra privilegijom kao što je možda bilo pre 100 godina, pa se tako u mnogim konkursima za zaposlenje navodi obavezno posedovanje vozačke dozvole. Ukoliko za obuku budu morali da daju najmanje 48.000 dinara, mnogi naši sugrađani će u budućnosti ostati bez čuvenog roze kartona.

– Država treba da uradi kalkulativnu cenu koja će biti stručna kategorija, a ne socijalna. Vožnja nije obaveza niti potreba, pa ako ljudi žele i imaju mogućnosti, onda neka voze. Ali ne smemo da dozvolimo se igramo socijale – dodaje sekretar Zajednice auto-škola Srbije.

Rašeta veruje da će podizanje cene ovih usluga dovesti do kvalitetnije obuke, a time i do bezbednijih puteva.

– Kada se budu podigle cene, tada će doći do izražaja kvalitet. Na tržištu onda neće moći da opstanu škole koje idu sa niskom cenom, jer nemaju ni stručne, ni vozne, ni materijalne mogućnosti. Ne možete mi reći da istu cenu i kvalitet može imati moja škola, koja ima vozni park star tri godine, sa nekom školom kojoj su vozila stara 15 godina – tvrdi Petar Rašeta.

On dodaje da se kvalitet škole ne vidi samo u ceni, već da polaznici treba da provere kakve su učionice, način obuke, da li su uračunate i konsultacije, kao i kakva su vozila.

– Treba se raspitati i o rezultatima škole. Sada je situacija da, kada kandidat uđe u jednu školu, onda teško izađe iz nje. Protiv toga pokušavamo da se izborimo predlogom da u nov zakon uđe mogućnost da, ukoliko kandidat nije zadovoljan školom, može da je promeni i ode u drugu. Po sadašnjem zakonu to nije moguće, pa se dešava da loše škole ponude nisku cenu, čime zarobe kandidata, pa on više ne može da izađe iz nje – kaže Rašeta.

Trenutno podizanje cena u nekim auto-školama još nema veze s novim zakonom, smatra naš sagovornik, i dodaje da je to verovatno jer su vlasnici škola videli da postoji veća potražnja. Takođe, Rašeta tvrdi da se novi zakon uopšte ne primenjuje kada je reč o auto-školama i da se neće primenjivati dokle god ne budu doneti odgovarajući podzakonski akti.

– Jedva čekamo da se usvoji novi zakon i nerazumno je da za godinu dana nije usvojen nijedan podzakonski akt, kojih je predloženo više od 70 – zaključuje Petar Rašeta.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik