Croatia Airlines uspio ispregovarati ozbiljan diskont te za sličan iznos dobiti avion s tridesetak mjesta više. Punih sedam godina nakon što je hrvatska nacionalna aviokompanija Croatia Airlines s Airbusom dogovorila kupnju nova četiri putnička zrakoplova, postignut je dogovor kojim bi ta transakcija napokon trebala biti završena. Danas su Croatia Airlines i francuski proizvođač potpisali novi, peti aneks na ugovor o nabavi četiri aviona A319 sklopljen 2008. godine. Temeljem tog najnovijeg aneksa umjesto aviona tipa A319 hrvatski zračni prijevoznik kupit će četiri veća i naprednija zrakoplova tipa A320neo koji bi trebali biti isporučeni tijekom 2021. i 2022. godine.
Croatia Airlines uspio ispregovarati ozbiljan diskont te za sličan iznos dobiti avion s tridesetak mjesta više. Punih sedam godina nakon što je hrvatska nacionalna aviokompanija Croatia Airlines s Airbusom dogovorila kupnju nova četiri putnička zrakoplova, postignut je dogovor kojim bi ta transakcija napokon trebala biti završena.
Danas su Croatia Airlines i francuski proizvođač potpisali novi, peti aneks na ugovor o nabavi četiri aviona A319 sklopljen 2008. godine. Temeljem tog najnovijeg aneksa umjesto aviona tipa A319 hrvatski zračni prijevoznik kupit će četiri veća i naprednija zrakoplova tipa A320neo koji bi trebali biti isporučeni tijekom 2021. i 2022. godine.
Vredniji
Iako u samoj kompaniji tvrde da nisu u mogućnosti otkriti vrijednost ugovora, neslužbeno se iz izvora u hrvatskoj Vladi doznaje kako je vrijednost ugovora ostala “gotovo ista”.
Ako su te informacije točne, radi se o pravom poslovnom pothvatu Uprave Croatia Airlinesa. Naime, originalna vrijednost ugovora iz 2008. godine iznosila je 175 milijuna eura - prema današnjem tečaju oko 1,33 milijarde kuna. Kako je A320 veći, ali i znatno tehnološki napredniji model zrakoplova, i njegova je cijena veća. Kako su izvijestili iz samog Airbusa, kataloška vrijednost ugovora s hrvatskom tvrtkom iznosi 424 milijuna dolara - nešto više od 2,8 milijardi kuna.
Pregovori
Iz toga je jasno da je, ako su tvrdnje o praktički nepromijenjenoj vrijednosti ugovora točne, Croatia Airlines uspio ispregovarati ozbiljan diskont te za sličan iznos dobiti avion s tridesetak mjesta više, ali i koji zbog svojih tehničkih karakteristika troši 15-ak posto manje goriva nego stariji modeli A320, te konzekventno generira manje ugljikove emisije.
Na ovaj način trebala bi biti zaključena višegodišnja trakavica s nabavom novih aviona koja je u jednom trenutku ozbiljno zaprijetila opstanku same kompanije.
Ugovor iz 2008.
Naime, ugovori za kupnju novih aviona 2008. godine sklopljeni su u politički osjetljivom trenutku procesa pridruživanja Hrvatske Europskoj uniji, a upravo te ugovore često se tumačilo kao plod političkih napora tadašnje hrvatske Vlade da osigura potporu Francuske u tom procesu.
Prvu ratu u iznosu od sedam milijuna eura Croatia Airlines je platio, no kod druge tranše od 50-ak milijuna eura kompanija je već bila u ozbiljnim financijskim problemima i u nemogućnosti da financira takav posao. Isporuka je odgođena, a tvrtka je ušla u proces restrukturiranja, kroz koji je smanjila broj aviona i linija. Upravo zbog toga računalo se da će Croatia Airlines pokušati potpuno odustati od ugovora te da će se u budućnosti flota tvrtke temeljiti na većem broju manjih aviona srednjeg doleta, te dva ili tri veća Airbusa.
Treći partner
Spekuliralo se da bi tvrtka u konačnici mogla pokušati pronaći trećeg partnera koji bi preuzeo njezinu narudžbu i obveze prema Airbusu. Ipak, u posljednje dvije godine stavovi su se donekle promijenili, a nakon pregovora s Airbusom, koji su navodno trajali godinu dana, dogovorena je nova transakcija.
Kako se doznaje, kupnjom novih aviona Croatia Airlines tako bi trebao prodati veći dio svojih postojećih Airbusa, čime bi trebao biti obnovljen ključni dio tvrtkine flote. U takvom stanju tvrtka će nastaviti potragu za željenim strateškim partnerom i željenih pedesetak milijuna eura svježeg kapitala.
Čelništvo CA i službeno predstavilo dodatak ugovora
Čelništvo zrakoplovne kompanije Croatia Airlines (CA) predstavilo je u utorak dodatak ugovora s proizvođačem zrakoplova Airbus S.A.S. kojim je utvrđena nabava četiriju novih zrakoplova Airbus 320 neo.
Riječ je o dodatku ugovora kojim se izvorna narudžba Croatia Airlinesa iz 2008. godine o nabavi četiriju zrakoplova A319 ceo zamjenjuje narudžbom najsuvremenijih modela Airbus 320 neo. Ukupna kataloška cijena novih zrakoplova je oko 420 milijuna dolara. Prva dva trebala bi biti isporučena 2021., a druga dva 2022. godine, rečeno je na konferenciji za novinare Croatia Airlinesa.
"Zrakoplove Airbus 320 neo karakterizira veća efikasnost, manja emisija štetnih plinova, tiši rad motora i veći kapacitet u odnosu na izvorno ugovorene zrakoplove, a bit će isporučeni po gotovo istovjetnoj cijeni originalne narudžbe iz 2008. godine", istaknuo je predsjednik Uprave CA Krešimir Kučko.
Financijske obveze CA prema Airbusu počinju teći 2017. godine kroz avansno plaćanje, dok će ostatak biti uplaćen po isporuci, dodao je Kučko.
Napomenuo je da je prvotna narudžba zrakoplova, čija je isporuka bila planirana za 2013. godinu, više puta odgađana zbog financijske situacije u kompaniji i restrukturiranja.
"Sada se program restrukturiranja uspješno približava kraju, što će omogućiti Croatia Airlinesu rast, širenje flote, otvaranje novih linija i odredišta već 2016. godine", kazao je.
Potpredsjednik Airbusa za srednju i istočnu Europu Kimon Sotiropoulos istaknuo je da su zrakoplovi Airbus A320 vrlo učinkoviti, ugodni i pouzdani. Airbus A320 neo proizvodi se od ove godine, a ukupno ih je dosad prodano 4.300, dodao je.