Srbija je ispunila još jedan uslov na putu u Evropsku uniju - počela je da primenjuje zajednički kompjuterizovani carinski tranzitni sistem robe koji koriste 34 zemlje. Nova elektronska procedura obezbeđuje brži protok robe kroz zemlju i jeftiniji transport. Kamioni, cisterne, teretni vozovi, brodovi i barže, sve carine u Srbiji mogu prelaziti bez papira. Elektronsko carinjenje pojednostavilo je proceduru. Podaci o trasportu unose se i obrađuju unapred, pa prevoznici na carinu dolaze samo sa jedan pratećim tranzitnim dokumetom koji ima bar kod. Carinik jednostavno uzme čitač bar koda i prevuče ga preko postojeće dokumentacije i time postupak okončan izuzev u slučajevima kada je potrebno da se odrade veterinarske i fito inspekcije, kaže šef cariskog teretnog terminala na Horgošu.
Srbija je ispunila još jedan uslov na putu u Evropsku uniju - počela je da primenjuje zajednički kompjuterizovani carinski tranzitni sistem robe koji koriste 34 zemlje. Nova elektronska procedura obezbeđuje brži protok robe kroz zemlju i jeftiniji transport.
Kamioni, cisterne, teretni vozovi, brodovi i barže, sve carine u Srbiji mogu prelaziti bez papira. Elektronsko carinjenje pojednostavilo je proceduru. Podaci o trasportu unose se i obrađuju unapred, pa prevoznici na carinu dolaze samo sa jedan pratećim tranzitnim dokumetom koji ima bar kod.
Carinik jednostavno uzme čitač bar koda i prevuče ga preko postojeće dokumentacije i time postupak okončan izuzev u slučajevima kada je potrebno da se odrade veterinarske i fito inspekcije", kaže šef cariskog teretnog terminala na Horgošu Miroljub Stojković.
Pomoćnik direktora Uprave Carina Veselin Milošević ističe da ova procedura podrazumeva da pod isitim pravilima kamion tranzitira od Grčke sve do krajnjeg severa Finske bez cariske deklaracije. Potrebno je samo elektroski poslati poruku svim administracijama koje se nalaze na tranzitnoj ruti kamiona, objašnjava Milošević.
Pored 28 članica Unije u sitemu su još četiri zemlje EFTE, zatim Turska i Makedonija, a od februara i Srbija. Ceo proces prati se iz kompjuterskog cariskog centra u Beogradu.
Iz jedne sobe prati se rad svih Carina kako u zemlji tako i na granicnim prelazima, umreženi su sa administracijom u Briselu, komuniciraju sa kolegama iz svih zemljama Evropske Unije.
Ukoliko imaju nekih problema mogu ih kontaktirati i prevoznici. Novi zajednički elektronski tranzitni postupak, samo za 10 dana koristilo je više od dve i po hiljade kamiona mada mnogi o tome još nisu obavešteni.
Za carinu u tranzitu do sada je bilo potrebno mnogo papira i najmanje dva sata. Sledi uhodavanje, pa u Upravi Carine mole za razumevanje i obećavaju da će zadržavanje biti sve kraće.
Gubljenje vremena na granici, čekanje sa robom rezultira višim troškovima transoporta, što automatski poskupljuje robu koja se uvozi ili izvozi, ističe Veselin Milošević.
Zajedniči cariski eletronski trazitni sitem dobija na značaju jer kroz Srbiju godišnje prođe milion i 200 hiljada prevoznika. Očekuje se da Koridor 10 privuče još više kamiona i šlepera. I na Dunavu plovi sve više barži, a sa modernizacijom pruga biće više i teretnih vozova.